bandenmaat voor silverspoke velgen

1967-1984
gkleinwillink
Geregistreerd lid

bandenmaat voor silverspoke velgen

Bericht door gkleinwillink » ma 01 mei, 2006 13:17

ik heb op de onderdelendag 4 silverspoke velgen gekocht om mijn saab 99 GLsuper CombiCoupe iets meer bling te maken (tuurlijk bewaar ik de originele velgen. O ja, ook nog twee verstralers voor op de bumper gekocht!!). Weet iemand wat voor bandenmaat er op moet? En weet iemand of ik dezelfde wielbouten kan gebruiken?

Alvast bedankt,

groet
gerben

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 01 mei, 2006 13:34

heb je er geen wielmoeren bij gekregen?
volgens mij moet je daar dezelfde voor hebben als met Inca velgen. getapte moeren. was laatst een onderwerp over.

ik kan het verkeerd hebben.

banden : volgens mij tussen de 165 en 195 breed. 15 inch.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 01 mei, 2006 13:38

185/65r15

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 01 mei, 2006 14:07

Je kan de gewone wielmoeren gebruiken. Wel met een momentsleutel vastzetten! Alleen de inca's hebben speciale moeren nodig. Ik heb 185/65/R15 op mijn SilverSpokes. Als je brede banden mooi vind zou je ook 195/60/R15 kunnen nemen. Die had ik eerst. Tijdens het rijden merk ik weining verschil.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » ma 01 mei, 2006 15:38

195/65/15 gaat ook

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 01 mei, 2006 16:01

op schreef:195/65/15 gaat ook
Past misschien wel, maar hoort niet. De band heeft een grotere omtrek en daardoor zal je een tellerafwijking krijgen. Ook de versnellingsbak zal iets meer krachten te verduren krijgen.

gkleinwillink
Geregistreerd lid

Bericht door gkleinwillink » ma 01 mei, 2006 17:14

bedankt luitjes, 185/65/R15 lijkt mij de beste optie. Ik heb net even geprobeerd of de wielmoeren passen. Het past maar een paar andere moeren zou misschien beter zijn. Weet iemand waar je die kan halen?

email mag naar g.kleinwillink@wanadoo.nl

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 02 mei, 2006 10:07

paul99gl83 schreef:
op schreef:195/65/15 gaat ook
Past misschien wel, maar hoort niet. De band heeft een grotere omtrek en daardoor zal je een tellerafwijking krijgen. Ook de versnellingsbak zal iets meer krachten te verduren krijgen.
Klopt, de tellerafwijking valt echter mee.
de grotere band staat mooi en reed ook lekker, alleen het sturen bij stilstand of lage snelheid is erg zwaar, zeker met al versleten banden :wink:

Keukenschrijver HC
Geregistreerd lid

wielbouten

Bericht door Keukenschrijver HC » di 16 mei, 2006 21:08

Heren,

afgelopen weekend ook silverspokes (185/65/15) onder mijn 99 uit 1983 gemonteerd, met de originele wielmoeren. Nu komt het...de bouten vind ik aan de korte kant, ik houd slechts 5 mm draad over voor de moeren. Nu rijd ik niet sneller dan mijn beschermengel met dit oude beestje, maar ik vind het niet helemaal veilig. Herkent iemand dit probleem, en weet iemand een oplossing?

Kan ik langere bouten monteren?

voorbaat dank,

Hans

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 16 mei, 2006 23:48

Was me niet opgevallen..... Ik zal eens kijken. Ik weet dat je achter geen langere bouten kan monteren. Nou ja, niet makkelijk in ieder geval, want ze zijn 1 geheel met de achternaaf en lager.

Alexander
Geregistreerd lid

Bericht door Alexander » do 18 mei, 2006 11:06

Hans,

Weet je zeker dat de velgen goed passen?

Ik had het probleem dat mijn velgen iets te enthousiast waren gepoedercoat in de naaf. Hierdoor pasten de velgen niet goed meer en hiel ik ook maar een klein stukje draad over.

Na het verwijderen van de overtollige laag poedercoating passen de velgen nu wel en hadden de bouten voldoende lengte om de moeren normaal vast te zetten.

Met slechts 5 mm vraag ik mij af of het allemaal wel zo safe is. Ook al rij je zelf rustig dan nog moet je misschien ooit in geval van nood uitwijken. Als er dan een wiel loslaat ben je verder van huis.

Alexander

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: wielbouten

Bericht door esalet » do 18 mei, 2006 12:20

Keukenschrijver HC schreef:afgelopen weekend ook silverspokes (185/65/15) onder mijn 99 uit 1983 gemonteerd, met de originele wielmoeren. Nu komt het...de bouten vind ik aan de korte kant, ik houd slechts 5 mm draad over voor de moeren.
Zojuist bij mijn 90 uit 1986, waar sinds kort ook Silverspokes op zitten, de boel nagemeten. Ze zitten vast met de standaard wielmoeren, zoals Rikard Saabdelar mij ook adviseerde. Een wielmoer heeft van binnen 2,3 cm lengte schroefdraad. Hiervan wordt 1,8 cm benut, en van buiten zie je dus 0,5 cm onbenutte schroefdraad.
Ik vind die 1,8 benutte cm genoeg, maar als jij inderdaad maar 0,5 benutte cm hebt is dat inderdaad erg weinig. Vraag me af hoe dat dat kan.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 18 mei, 2006 12:57

Ik ga mee met de optie van Alexander: dat het middelste grote gat gecorrodeerd (iod) is en daardoor niet meer goed op de naaf past.

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » do 18 mei, 2006 13:20

Mijn us-turbo's zaten ook gewoon vast met de standaard wielmoeten.

Alleen de de inca's hebben, dacht ik, afwijkende wielmoeren om te passen op de niet taps toelopende gaten.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » do 18 mei, 2006 13:30

Zojuist bij mijn 90 uit 1986, waar sinds kort ook Silverspokes op zitten...
En hoe ziet dat eruit op een 90?
Al foto's??

Lian

Plaats reactie