Nieuwe Saab 99

1967-1984
arnodepachter
Geregistreerd lid

Nieuwe Saab 99

Bericht door arnodepachter » vr 16 mei, 2014 22:20

Hallo iedereen,

in het verleden altijd met een Saab 9-3 gereden van 1999; helaas was die economisch onherstelbaar verklaard, dus daarna een Audi A4 2.8. Het was niks, optrekken ja, maar dat Saab-rijden was er niet.
Nu heb ik een Saab 99! Helemaal blij, eentje uit 1984. Ondertussen al commandant en wax, bezig met 4 nieuwere deuren te strippen om de huidige te vervangen, bijrijdersstoel hersteld, en vandaag ook nog 2 nieuwe bougies. Bij de meegekochte reserve onderdelen zaten er 4 te kleine bougies bij, en 2 Bosch juiste bougies.

Afbeelding

Helaas draait ie nu op 3 cilinders. Die eerste 2 bougies waren verkoold, dus morgen om 2 andere, maar liever voorkomen dan genezen; waarom draait ie de bougies zwart?
Ik merk een klein lek in de koppakking, die zal vervangen moeten worden vrees ik, en ik heb ook wat zitten draaien aan de stationair schroef op gehoor van de carburateur, omdat ie toen stationair niet lekker draaide. (zat vroeger LPG in)
Ik heb een "Saab 90/99/900 Vraagbaak" manual, en met bijkomend gegoogle denk ik aan de volgende dingen:
- luchtfilter (heb 2 nieuwe originele Saab-filters liggen)
- vuile carburateur (heb er ook een reserve)
- verkeerde afstelling carburateur
De bougiekabels zien er zeer nieuw uit, alsook de spinnenkop, en de motor start meteen, zelfs soms met een halve startmotor-draai.
Zie ik iets over het hoofd?

Bedankt!

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Nieuwe Saab 99

Bericht door Areyonga » vr 16 mei, 2014 22:45

Naald van de carb kan (als deze + membraam er niet zijn uitgehaald bij op LPG rijden) zijn uitgesleten waardoor hij slecht(er) loopt op benzine nu.
Heb je nu 2 verschillende bougies erin zitten? Handig om er iig 4 verse (NGK BP6ES) in te doen zodat je zeker weet dat dit ok staat.

Klepspeling nalopen kan ook wel helpen, op bezine verloopt deze niet vlot, maar op LPG krijgen vooral de uitlaatkleppen meer op hun donder. Kunnen meerdere SF leden je wel mee helpen.

Waaruit trek je de diagnose lekje in koppakking trouwens?

Wellicht zuigt het blok ergens valse lucht aan, kan ie ook slecht van gaan lopen. Hoe is de conditie van je bougie-kabels, slaat er niet eentje door bijvoorbeeld?

arnodepachter
Geregistreerd lid

Bericht door arnodepachter » vr 16 mei, 2014 23:00

ok, gelukkig heb ik die reserve carb liggen, eens het verschil van naald en membraan bekijken.
ja, helaas had ik maar 2 nieuwe bougies liggen, morgen om die andere 2... Nu zitten er die BOSCH dingen in, ik vind geen type, wel "BOSCH super plus WR7DC".
Het rare is, ik heb wel 4 maal BCPR7ES van Saab/NGK liggen, maar dat is een 16mm moer, als van die bosch 24mm...

Klepspeling nalopen heb ik nog nooit gedaan, zal vanavond wat verder graven hoe dat moet...

Sorry, waar de bougies in moeten, daar links van lekt er olie uit, het is zeker de koppakking niet...

En goed idee met dat doorslaan van die kabels, kan ik met 1 nieuwe kabel testen of er 1tje doorslaat?
Kan dit ook de oorzaak zijn van zwarte bougies?

Bedankt!

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 16 mei, 2014 23:04

arnodepachter schreef:... carburateur ... spinnenkop...
Wat versta jij onder 'spinnenkop'?

arnodepachter
Geregistreerd lid

Bericht door arnodepachter » vr 16 mei, 2014 23:08

ik gebruik wat stomme/verkeerde termen, helaas door ik het aan mezelf allemaal wat leer, maar ik bedoel daarmee de "stroomverdeler"...

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 16 mei, 2014 23:11

gokje, denk de verdelerkap :wink:

je weet wel, dat ding voor op de klepdeksel daar waar de bougikabels opzitten

overigens zeer gaaf deze, het is nl een zwarte, die heb ik ook nog eentje staan, ergens achter in de schuur, maar niet zo mooi als deze :D

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » vr 16 mei, 2014 23:13

Mooie 99 in aparte kleur!!!

Hier een uitleg over wat je bougies je kunnen vertellen over problemen: http://de.wikipedia.org/wiki/Z%C3%BCndkerze
Op het forum is dit onderwerp ook al vaker voorbij gekomen, is met de uitgebreide zoekfunctie wel te vinden zoals viewtopic.php?f=3&t=117279&start=120
Kijk ook hier eens: http://www.mijnsaab90.nl/
Ik zou beginnen met het nalopen van de stationair-, CO- en kleptimingsafstelling, mogelijk staat 'ie nog afgeregeld op gas, en het controleren van de contactpuntjes. Kijk ook even of de bougiekabels en verdelerkap wel goed vastzitten en of de bobine nog goed is.
Als er langdurig alleen mee op gas gereden is, treedt er vaak vervuiling op in het benzinetraject en kunnen de leidingen uitdrogen.

:wink: Je hebt in elk geval de gelegenheid om meteen een innige band met je 99 op te bouwen.

Veel succes en plezier ermee!

Areyonga
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Areyonga » vr 16 mei, 2014 23:17

bougie-problemen: google is je vriend :) oa klik

Klepspeling meten is relatief eenvoudig, afstellen vergt wat meer werk (en klepstelplaatjes) wat je graag de eerste keer onder begeleiding doet voor het leren.

Doorslaande kabels zie je goed in het donker, zie je vonken overslaan richtin het blok, heb je bingo.

Koudegraad 7 van de bougies is voor LPG en voor de snellere wagens, voor een 99 op benzine is 6 geadviseerd. Verschil tussen de 2 verschillende sleutelwijdtes is 1 letter in het type (BCP6ES of BP6ES) zie voor meer info deze pdf

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 16 mei, 2014 23:17

als je andere carburateur van een benzine uitvoering komt, zou ik die erop zetten.
als de huidige te lang vor lpg is gebruikt, krijg je het waarschijnlijk niet goed en blijf het klooien

arnodepachter
Geregistreerd lid

Bericht door arnodepachter » vr 16 mei, 2014 23:33

Dus als ik een B of een BC bougie in draai, is dat op zich hetzelfde, die waarde 6 is dan waarschijnlijk de reden van de zwarte kleur? (Bron wikipedia: te koud=koolaanslag en kan bougie doen uitvallen).

Vanavond belijk ik nog of dat doorslaan plaats vindt... En die carburateur, ik weet het niet of die van een lpg of benzine komt... eerst maar eens die bougies vervangen
Bedankt allemaal!

gws
Geregistreerd lid

Bericht door gws » za 17 mei, 2014 9:37

Cheque je ontstekingstijdstip , blijf je zwarte bougies houden dan is het mengsel aan de rijke kant .

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 17 mei, 2014 9:50

foutje, kreeg al op mijn kl...... dus daarom weg :oops:

maar het is wel een mooie zwarte :wow:

arnodepachter
Geregistreerd lid

Bericht door arnodepachter » zo 18 mei, 2014 12:03

Aha! Bedankt iedereen! Ik heb er andere bougies ingestoken en de motor draait weer op 4 cilinders, wat een verschil :D.
Toch denk ik ze straks weer zwart eruit te draaien, dus moet ik de ontsteking afstellen. Ik heb zon stroboscoop, en ik weet ondertussen al dat ik hem moet aansluiten op de eerste bougie, maar hoe stel ik hem af? Ik denk dat de stroomverdeler uiteen moet?
Ik kom overal tegen hoe de kabels ed moeten aangesloten worden, maar zelfs in de manual staat niets van wat je precies moet verdraaien. Ook internet laat me in de steek?

Bedankt!!

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 18 mei, 2014 12:36

arnodepachter schreef:... stroboscoop ... aansluiten op de eerste bougie
De clip van de afstellamp om de kabel van de eerste bougie (1 = bij het brandschot), aflezen op de gradenverdeling op het vliegwiel.
... hoe stel ik hem af? Ik denk dat de stroomverdeler uiteen moet?
Niet 'uiteen', alleen de verdeler verdraaien t.o.v. de cilinderkop; viewtopic.php?f=3&t=88870
Als je dit nooit gedaan hebt, kun je het beter laten doen of iemand er bij vragen.

arnodepachter
Geregistreerd lid

Bericht door arnodepachter » zo 18 mei, 2014 16:35

met mijn motor moest ik vroeger een vliegwiel verdraaien...

Nu heb ik het gecontroleerd, ik heb de vacuümslang niet afgedaan, maar stationair draait die op 10° precies, en op 2000rpm op 30°.
Op een Saabforum topic las ik dat dit nog goede waardes zijn... Kan dit kloppen of is dit verkeerd en moet ik het echt gaan checken zonder die vacuumslang?

Bedankt!

Plaats reactie