Aanjager/Kachelventilator
-
Foll
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Aanjager/Kachelventilator
De kachelventilator van de 99 maakte een goed hard koffiemolenachtig geluid. Dus de motor er maar eens af gehaald, die aan de rechterkant van de zwarte bak onder de voorruit zit. Er zit geen speling op het asje van de waaier (aan de bestuurderskant), maar wel op de as van de motor. Ondanks de vrij grote speling toch even geprobeerd te smeren met lagervet. Dit heeft het lawaai iets minder erg gemaakt, maar het is dus helaas nog wel aanwezig.. Nu ben ik wel benieuwd of er nog nieuwe glijlagers voor de motor leverbaar zijn en of dat sowieso wel te vervangen is? Of misschien dat iemand een mooie oplossing heeft? Anders maar opzoek naar een 'nieuwe' gebruikte motor
.
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'07 Saab 9-5 Linear sedan 2,0t smoke beige
'87 Skoda 120L
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'07 Saab 9-5 Linear sedan 2,0t smoke beige
'87 Skoda 120L
-
Ary van Hoorne
- Donateur (2x)

- Berichten: 595
- Lid geworden op: di 05 okt, 2004 0:03
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Aanjager/Kachelventilator
Meestal wordt dat geluid niet door de motor veroorzaakt, maar door aanslag op de lamellen van de (dwars)ventilator. Die is in onbalans zeg maar.
-
Foll
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2305
- Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Aanjager/Kachelventilator
Ah oke! Dan moet ik die nog maar even goed checken voor de zekerheid. Ik geloof je zeker hoor. Maar toen ik met de hand aan het asje van de motor draaide, hoorde ik hetzelfde geluid maar dan zachter natuurlijk. Ik zal de motor er nog eens afhalen en hem dan even aan zetten, dan weet ik zeker waar het geluid weg komt
. Speling zit er trouwens sowieso op, dus mocht iemand daar een oplossing voor weten, hoor ik het graag voor ik een andere ga scoren. Komt vast vaker voor dit.
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'07 Saab 9-5 Linear sedan 2,0t smoke beige
'87 Skoda 120L
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'07 Saab 9-5 Linear sedan 2,0t smoke beige
'87 Skoda 120L
-
Ary van Hoorne
- Donateur (2x)

- Berichten: 595
- Lid geworden op: di 05 okt, 2004 0:03
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Aanjager/Kachelventilator
Ben erg benieuwd naar jouw bevindingen. Leerzaam. Please keep us posted 
-
sb90
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: ma 05 mar, 2007 20:27
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Aanjager/Kachelventilator
Is bij mijn 90 ook voorgekomen, eigenlijk niets aan gedaan (behalve een tikje erop gegeven) en verder nooit meer last van gehad...
Dus technisch kan ik er niet inhoudelijk op ingaan omdat ik daar geen kennis van heb, maar ik kan wel bevestigen dat het (veel!) vaker voorkomt.
Ook ik ben erg benieuwd en houd dit topic dan ook in de gaten, succes!
Dus technisch kan ik er niet inhoudelijk op ingaan omdat ik daar geen kennis van heb, maar ik kan wel bevestigen dat het (veel!) vaker voorkomt.
Ook ik ben erg benieuwd en houd dit topic dan ook in de gaten, succes!
Beheerder van Saab-90.nl en Saab90.com
Saab 90 LPG 1984 399.000km
Saab 90 benzine: 332.000km
Saab 900 EMS 1982 201.000km
Saab 9-3SS 2003 254.000+ km
Saab 9-3 aero cabrio 2005 (380.000+km)
Saab 90 LPG 1984 399.000km
Saab 90 benzine: 332.000km
Saab 900 EMS 1982 201.000km
Saab 9-3SS 2003 254.000+ km
Saab 9-3 aero cabrio 2005 (380.000+km)
-
Blacky Turbo S
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1035
- Lid geworden op: di 08 nov, 2005 14:39
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Aanjager/Kachelventilator
Ik herinner me dat ik op de waaieras kogellager heb gezet. Had ik gehaald bij een bedrijfje waar ze boormachines en zo repareren.
Ik weet geen maten meer, maar ging verrassen eenvoudig, en werkte heel goed. Al weet ik niet meer wat mijn klacht was.

Ik weet geen maten meer, maar ging verrassen eenvoudig, en werkte heel goed. Al weet ik niet meer wat mijn klacht was.
'83 99 Special (verkocht)
'87 900 Red Arrow (verkocht)
'91 900 T16S (verkocht)
'02 9-5 Aero Estate Aut
'87 900 Red Arrow (verkocht)
'91 900 T16S (verkocht)
'02 9-5 Aero Estate Aut
-
Coert Rijsdijk
- Geregistreerd lid
- Berichten: 162
- Lid geworden op: za 13 okt, 2012 0:12
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Aanjager/Kachelventilator
Hoe krijg ik of demonteer ik de zwarte box wear de waaier indraait open. Er zit iets in , krijg er geen zicht op met gedemonteerde aanjagermotor en verwijderde waaier.
Kachelkraan voelt ook niet meer als vanouds aan .
Gr. Coert Rijsdijk
Saab99 1984 GL
Kachelkraan voelt ook niet meer als vanouds aan .
Gr. Coert Rijsdijk
Saab99 1984 GL
Skrattar bäst, som skrattar sist.
-
Jandek
- Geregistreerd lid
- Berichten: 87
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 22:59
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Aanjager/Kachelventilator
De voorkant van de bak is te verwijderen (schroeven aan de zijkanten losdraaien).
-
Bart M
- Geregistreerd lid
- Berichten: 659
- Lid geworden op: ma 07 feb, 2005 10:05
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Aanjager/Kachelventilator
Jaren geleden dit ook gehad. De oorzaak was het lager aan de linkerkant van de kachel box. Dit is een gesinterd bronzen glijlagertje. Goed smeren helpt even.
Het lager is bereikbaar door het lager deksel achter de kachel klep los te maken. Zit vast met een paar schroefjes. In het deksel zit het bronzen lager opgesloten achter een plaatje.
De oorzaak van het geluid zit in te veel speling door slijtage. Het sinterbronzen lager zou levenslang gesmeerd moeten zijn, maar na 40+ jaar is dat wel voorbij.
Ik heb het permanent opgelost door op de plek van het bronzen glijlager een kogellager (5x20x4mm) te te monteren. Hiervoor heb ik op de draaibank een pasring gedraaid zodat hij in de originele houder past. Als extra heb ik op het deksel een klein smeernippeltje gemonteerd zodat het lager nasmeerbaar is.
Werkt alweer 20 jaar zonder problemen.
Het lager is bereikbaar door het lager deksel achter de kachel klep los te maken. Zit vast met een paar schroefjes. In het deksel zit het bronzen lager opgesloten achter een plaatje.
De oorzaak van het geluid zit in te veel speling door slijtage. Het sinterbronzen lager zou levenslang gesmeerd moeten zijn, maar na 40+ jaar is dat wel voorbij.
Ik heb het permanent opgelost door op de plek van het bronzen glijlager een kogellager (5x20x4mm) te te monteren. Hiervoor heb ik op de draaibank een pasring gedraaid zodat hij in de originele houder past. Als extra heb ik op het deksel een klein smeernippeltje gemonteerd zodat het lager nasmeerbaar is.
Werkt alweer 20 jaar zonder problemen.
99 GL 1979 (voor de hobby)
9000 CDE 1996 (verkocht)
9-5 Aero 2000 (verkocht)
9-3 Estate Diesel 2006 met Hirsch (verkocht)
Nu 9-3X 2.0T 2010 voor dagelijks
9000 CDE 1996 (verkocht)
9-5 Aero 2000 (verkocht)
9-3 Estate Diesel 2006 met Hirsch (verkocht)
Nu 9-3X 2.0T 2010 voor dagelijks