Druk koppeling is weg
-
PLemaire
- Geregistreerd lid
Druk koppeling is weg
Druk van de koppeling is weg, dat wil zeggen dat ik één seconde heb om te schakelen en weg te rijden.
Pedaal heeft in die seconde hooguit een kwart slag tegendruk.
Vraag is nu is dit de hoofd- of de hulpcilinder die de geest heeft gegeven?
Pedaal heeft in die seconde hooguit een kwart slag tegendruk.
Vraag is nu is dit de hoofd- of de hulpcilinder die de geest heeft gegeven?
-
Ruud 9.3
- Donateur

Re: Druk koppeling is weg
Dat moet volgens mij haast wel de hoofdkoppeling cilinder zijn.
Aks het de hulp cilinder was dan zou er daar olie uit lekken.
Aks het de hulp cilinder was dan zou er daar olie uit lekken.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: Druk koppeling is weg
Keer goed ontluchten vanaf de bakzijde
Doe dit op brinky methode ( met grote injectiespuit)
Of soms doe ik dit vanaf boven met een andere dop voorzien van autoventiel
Doet hij het dan even goed is het meestal de cylinder bij je pedaal
Kijk ook even of er geen lekkage is, bijvoorbeeld bij het slangetje bij de bak zijde
Of voor onder uit de bak bij het gaatje
Tip; vernieuw alles maar, de kans dat je de onderste cilinder lektrap op verkeerd moment wordt steeds groter
Doe dit op brinky methode ( met grote injectiespuit)
Of soms doe ik dit vanaf boven met een andere dop voorzien van autoventiel
Doet hij het dan even goed is het meestal de cylinder bij je pedaal
Kijk ook even of er geen lekkage is, bijvoorbeeld bij het slangetje bij de bak zijde
Of voor onder uit de bak bij het gaatje
Tip; vernieuw alles maar, de kans dat je de onderste cilinder lektrap op verkeerd moment wordt steeds groter
-
Raggare
- Geregistreerd lid
Re: Druk koppeling is weg
We kunnen elkaar de hand geven. Die van mij begint ook kuren te vertonen.PLemaire schreef: ↑zo 22 sep, 2019 18:04Druk van de koppeling is weg, dat wil zeggen dat ik één seconde heb om te schakelen en weg te rijden.
Pedaal heeft in die seconde hooguit een kwart slag tegendruk.
Vraag is nu is dit de hoofd- of de hulpcilinder die de geest heeft gegeven?
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: Druk koppeling is weg
Je kunt geluk hebben, ik heb er ooit eens eentje zo vaak ontlucht dat hij zichzelf weer gerepareerd heeft 
Maar over het algemeen is het ruk,
Haalde er laats 1 uit de stalling, goed weggezet jaartje stilgestaan en hulpla koppeling eruit
Tip, zorg dat je steek ring 13 bij je hebt, als je niks meer kunt, Kun je de ontluchtingsnippel even open laten staan.
En Kun je weer even schakelen
En dot 4 natuurlijk
Maar over het algemeen is het ruk,
Haalde er laats 1 uit de stalling, goed weggezet jaartje stilgestaan en hulpla koppeling eruit
Tip, zorg dat je steek ring 13 bij je hebt, als je niks meer kunt, Kun je de ontluchtingsnippel even open laten staan.
En Kun je weer even schakelen
En dot 4 natuurlijk
-
PLemaire
- Geregistreerd lid
Re: Druk koppeling is weg
Maar hoe kan je nu achterhalen of het de hulp- of de hoofdkoppeling is, die kapot is?
6 jaar geleden had ik ook een soort gelijk probleem met de koppeling.
Ik had toen nog wel druk (voldoende slag) op het pedaal alleen koppelde die na een paar seconden (druk liep weg)
Nu heb ik min of meer hetzelfde alleen is de slag bijna weg.
Ik heb toen de hoofdkoppeling (bij het pedaal) gerepareerd met een revisie-setje.
Je zou nu kunnen denken dat de hulpkoppeling aan de beurt is maar misschien is de revisie niet goed uitgevoerd.
6 jaar geleden had ik ook een soort gelijk probleem met de koppeling.
Ik had toen nog wel druk (voldoende slag) op het pedaal alleen koppelde die na een paar seconden (druk liep weg)
Nu heb ik min of meer hetzelfde alleen is de slag bijna weg.
Ik heb toen de hoofdkoppeling (bij het pedaal) gerepareerd met een revisie-setje.
Je zou nu kunnen denken dat de hulpkoppeling aan de beurt is maar misschien is de revisie niet goed uitgevoerd.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: Druk koppeling is weg
Post nr 3
Keer goed ontluchten , doet hij het dan even goed dan is het vrijwel zeker die bij het pedaal.
Lui ontluchten, draai de nippel onderin eens los en laat er ff iets uitlopen
Heb je gekeken of de slang lekt
Is het onder bij de bak nat
Cilinder bij pedaal vervangen is nog geen uurtje werk, dit getyp duurt langer
Maar als je die gaat repareren, komt er nieuwe olie in en dat is meestal de genadeklap voor de onderste als die niet meer fris is.
Probleem is al je de onderste eruit trap ben je langer bezig met wisselen
Keer goed ontluchten , doet hij het dan even goed dan is het vrijwel zeker die bij het pedaal.
Lui ontluchten, draai de nippel onderin eens los en laat er ff iets uitlopen
Heb je gekeken of de slang lekt
Is het onder bij de bak nat
Cilinder bij pedaal vervangen is nog geen uurtje werk, dit getyp duurt langer
Maar als je die gaat repareren, komt er nieuwe olie in en dat is meestal de genadeklap voor de onderste als die niet meer fris is.
Probleem is al je de onderste eruit trap ben je langer bezig met wisselen
-
pinguin
- Geregistreerd lid
Re: Druk koppeling is weg
Mijn vermoeden, zou toch ook de hoofdkoppelingscilinder zijn, voor de oude types is er een revisieset voor de saab 96 en de nieuwere types past die van de 900.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Re: Druk koppeling is weg
Mijn eerste verdachte is ook de hoofdcilinder. Bij latere past inderdaad de cilinder van een 900, maar moet wel het vorkje van de 99 cilinder overgezet worden volgens mij.
-
PLemaire
- Geregistreerd lid
Re: Druk koppeling is weg
Hoofdkoppeling vervangen en alles is weer naar wens.
Revisiesetje van toen was niet van geweldige kwaliteit; cupje was gescheurd.
Revisiesetje van toen was niet van geweldige kwaliteit; cupje was gescheurd.
-
Bart M
- Geregistreerd lid
Re: Druk koppeling is weg
Jaarlijks de hydrauliek van de koppeling doorspoelen met verse remolie voorkomt een hoop problemen. Ik gebruik hiervoor graag een Easybleed van Gunson.
Gewoon ook even doen als je olie ververst. Dan is de rommel uit het systeem die slijtage veroorzaakt.
Voor de Master (hoofd) cilinder kan je een revisiesetje van een MGB gebruiken. De cupjes zijn hetzelfde.
Van de slave (hulp) cilinder past die van een C900. Tot 81 is een andere slavecilinder gemonteerd, maar het latere model past ook. In dit geval moet je ook het druklager vervangen.
Gewoon ook even doen als je olie ververst. Dan is de rommel uit het systeem die slijtage veroorzaakt.
Voor de Master (hoofd) cilinder kan je een revisiesetje van een MGB gebruiken. De cupjes zijn hetzelfde.
Van de slave (hulp) cilinder past die van een C900. Tot 81 is een andere slavecilinder gemonteerd, maar het latere model past ook. In dit geval moet je ook het druklager vervangen.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: Druk koppeling is weg
Ben het Helemaal met je eens , sterker de cylinder bij de drukgroep gewoon om de 50k vervangen/ reviseren
De versie met stalen (binned) cylinder is ruk, die gaat oxideren en dan goat het zwaar en trap je hem plotsklap zo maar lek
De versie met stalen (binned) cylinder is ruk, die gaat oxideren en dan goat het zwaar en trap je hem plotsklap zo maar lek
-
DaVinz
- Geregistreerd lid
Re: Druk koppeling is weg
Heb het zelfde met mijn 1986 cabrio... zou het aan het zelfde kunnen liggen? Remmen zijn prima... paar keer nieuw vloeistof er in gedaan en ontlucht...
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Re: Druk koppeling is weg
Dat zou kunnen. Hou er rekening mee dat als het koppelingscircuit al lange tijd geen frisse DOT4 gekregen heeft je hulpcilinder waarschijnlijk kort na het vervangen van de hoofdcilinder ook gaat. Mijn voorkeur zou het zijn om de hele zooi in één keer te vervangen (als je daar budget voor hebt natuurlijk).