Winter overpeinzing, wat is slim?

1967-1984
Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Winter overpeinzing, wat is slim?

Bericht door redmervand » zo 22 dec, 2019 12:06

Doordat mijn huidige 99 ('82) zeer waarschijnlijk een kapotte krukaspoelie heeft en daarnaast ook nog verminderde compressie heeft op (zeker) 1 van de cilinders, moet er het nodige geïnvesteerd worden.
Daarom vraag ik mij (op het idee gebracht door een forummer) af is het laten vervangen van de krukaspoelie rendabel/de moeite waard op dit blok of is het wellicht wijs om het blok te vervangen voor een ander blok, met betere compressie en een goeie krukaspoelie (al dan niet uit een sloper)

Er staan her en der wel wat potentiële vervangers op internet te koop, die ook voor wat meer onderdelen in aanmerking zouden kunnen komen, niet alleen voor mijn 99 overigens...

Dus ik heb de komende feestdagen wat om over na te gaan denken... :shrug:

Andere ideeën of suggesties zijn ook welkom ;-)

(de 99 blijft, dus een verkopen doe ik niet)

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur

Re: Winter overpeinzing, wat is slim?

Bericht door Christiaan94 » zo 22 dec, 2019 12:47

16 klepper injectie van een 900!

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Winter overpeinzing, wat is slim?

Bericht door redmervand » zo 22 dec, 2019 17:30

Ja dat was dus niet mijn bedoeling ;-)
Gewoon een vergelijkbare H-motor er weer in was het idee

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid

Re: Winter overpeinzing, wat is slim?

Bericht door Raggare » zo 22 dec, 2019 18:02

Ik heb destijds een motor bij Elferink gekocht, een injectieblok met met de startmotor aan de bovenkant wel weer met een carburateur. Tis wat werk.....

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Winter overpeinzing, wat is slim?

Bericht door Saapie » ma 23 dec, 2019 13:35

Ik heb nog een 900 i 16V motor hier staan, perfect blok. Mag je voor een heel en heel zacht prijsje overnemen. Heb je meteen 35 pk meer.

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Winter overpeinzing, wat is slim?

Bericht door redmervand » ma 23 dec, 2019 13:55

[]Zou zeker interessant kunnen zijn, maar voor een wat gevorderde klusser dan ik ben vermoed ik.

Een vergelijkbaar blok er in plaatsen is eenvoudiger dan een dergelijke 16V ombouw... lijkt mij althans
Reden: Quote verwijderd

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Winter overpeinzing, wat is slim?

Bericht door esalet » ma 23 dec, 2019 14:06

Je zit dan sowieso aan een aandrijfas-wissel vast.
Dit geldt ook voor een 90 blok uit Modeljaar87, dus ik zou voor een H-blok tot en met modeljaar86 gaan. Succes!

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Winter overpeinzing, wat is slim?

Bericht door redmervand » ma 23 dec, 2019 14:07

[]Daar had ik nog niet eens bij stil gestaan, maakt het nog wat gecompliceerder dus
Reden: Quote verwijderd

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Winter overpeinzing, wat is slim?

Bericht door gertram » ma 23 dec, 2019 16:28

Heb je de klepspeling gecontroleerd? Te weinig klepspeling kan voor compressieverlies zorgen.

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid

Re: Winter overpeinzing, wat is slim?

Bericht door Raggare » ma 23 dec, 2019 17:01

esalet schreef:
ma 23 dec, 2019 14:06
Je zit dan sowieso aan een aandrijfas-wissel vast.
Dit geldt ook voor een 90 blok uit Modeljaar87, dus ik zou voor een H-blok tot en met modeljaar86 gaan. Succes!
ahum, ik lees niks over een versnellingsbak wissel. Gaat alleen over motorblok wissel, toch?

Gebruikersavatar
theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Winter overpeinzing, wat is slim?

Bericht door theun » ma 23 dec, 2019 20:29

gertram schreef:
ma 23 dec, 2019 16:28
Heb je de klepspeling gecontroleerd? Te weinig klepspeling kan voor compressieverlies zorgen.
Die hebben we indd al eens gecontroleerd, al is dat wel al even geleden...

Gebruikersavatar
Gerardus
Geregistreerd lid

Re: Winter overpeinzing, wat is slim?

Bericht door Gerardus » ma 23 dec, 2019 20:55

Quote: Doordat mijn huidige 99 ('82) zeer waarschijnlijk een kapotte krukaspoelie heeft en daarnaast ook nog verminderde compressie heeft op (zeker) 1 van de cilinders, moet er het nodige geïnvesteerd worden.

“Zeer waarschijnlijk”, is dat zeker? Heb je dit gecontroleerd?
Verminderde compressie op èén cilinder of meer, heb je compressie gemeten?

Sluit eerst systematisch zaken uit, dat heb je mogelijk al gedaan alleen lees ik dat niet zo terug.

Gebruikersavatar
Gerardus
Geregistreerd lid

Re: Winter overpeinzing, wat is slim?

Bericht door Gerardus » ma 23 dec, 2019 20:56

*

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Winter overpeinzing, wat is slim?

Bericht door esalet » ma 23 dec, 2019 21:40

Raggare schreef:
ma 23 dec, 2019 17:01
esalet schreef:
ma 23 dec, 2019 14:06
Je zit dan sowieso aan een aandrijfas-wissel vast.
Dit geldt ook voor een 90 blok uit Modeljaar87, dus ik zou voor een H-blok tot en met modeljaar86 gaan. Succes!
ahum, ik lees niks over een versnellingsbak wissel. Gaat alleen over motorblok wissel, toch?
Je hebt helemaal gelijk. Ik ging er gemakshalve van uit dat men de hele combi eruit takelt en een andere combi terugplaatst. Maar dat hoeft natuurlijk niet per se, je kan bak en blok inderdaad ook gewoon splitsen (ik weet alleen niet of dit "in situ" kan of niet, maar dat doet er niets aan af). Goeie aanvulling dus!

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Winter overpeinzing, wat is slim?

Bericht door redmervand » ma 23 dec, 2019 22:10

Dit is wat er momenteel aan de hand is;

Bij het gasgeven, met name het 1e deel, piept er 'iets' tussen schutbord en blok, heel duidelijk aan die kant. Dus aan de krukaszijde van het blok.

Een aantal mensen reageert direct met krukaspoelie, een aantal andere twijfelen nog met de waterpomp.
En nee, ik heb nog steeds niet de schroevendraaier op de waterpomp gehouden...

Dit is eigenlijk probleem/reden 2 voor mijn overpeinzing.

Reden 1 is de verminderde compressie op cilinder 3, die aanzienlijk minder is dan de rest. De rest is overigens ook niet meer wat het geweest is.
Kleppenstellen heb ik in het verleden eens gedaan met Theun inderdaad, zonder heel veel merkbaar resultaat overigens. (of het is al zo lang geleden dat ik het me niet herinner)

Het laatste probleem heeft mij nu doen twijfelen of enkel laten repareren de juiste oplossing is, of wellicht nu de stap te zetten om er een ander blok in te leggen.

Plaats reactie