Thermostaat gaat niet open
-
Ary van Hoorne
- Donateur (2x)

Thermostaat gaat niet open
Ik heb 8 jaar geleden een 99 turbo uit de US geïmporteerd. Ik heb veel uit elkaar gehad, maar niet de kop eraf gehad. Ik heb de auto nooit horen lopen, tot voorkort. Hij loopt mooi en start ook onder alle omstandigheden meteen. Alleen...de thermostaat gaat niet open. De temperatuurmeter gaat meteen door naar rood. Ik heb de thermostaat vervangen, na die eerst in kokend water te hebben getest. Maar daar is het niet anders van geworden. Iemand een idee?
Hartelijke groet, Ary
Hartelijke groet, Ary
-
Luud
- Donateur (8x)

Re: Thermostaat gaat niet open
Verwarming vol open zetten, deze gaat buiten de thermostaat om, worden de slangen ook heet ? Probeer eens zonder thermostaat.
-
Ary van Hoorne
- Donateur (2x)

Re: Thermostaat gaat niet open
HAllo,
De temeperatuurmeter is wel okay want de manier zoals hij in het begin opwarmt is wel zoals ik gewend ben van andere 99-ers.
Kachel doet het niet, maar dacht dat dat wel zou kunnen komen doordat die (vanwege herkomst) nooit is gebruikt (in mijn jaguar was dat toentertijd ook zo). Maaruh, het zou dan ook kunnen zijn dat er geen flow in het systeem is
.
Dan denk je al gauw aan de waterpomp, maar bij een b-blok gaat de waterpomp toch altijd gewoon rond. Kan me niet voorstellen dat de vertanding kapot is waardoor de pomp niet rondgaat... Een andere oorzaak zou lucht in het systeem kunnen zijn, maar ik heb hem ontlucht bij de kachel.
Iemand een idee voordat ik de waterpomp eruit haal (waterpomp lekt niet)?
Groet, Ary
De temeperatuurmeter is wel okay want de manier zoals hij in het begin opwarmt is wel zoals ik gewend ben van andere 99-ers.
Kachel doet het niet, maar dacht dat dat wel zou kunnen komen doordat die (vanwege herkomst) nooit is gebruikt (in mijn jaguar was dat toentertijd ook zo). Maaruh, het zou dan ook kunnen zijn dat er geen flow in het systeem is
Dan denk je al gauw aan de waterpomp, maar bij een b-blok gaat de waterpomp toch altijd gewoon rond. Kan me niet voorstellen dat de vertanding kapot is waardoor de pomp niet rondgaat... Een andere oorzaak zou lucht in het systeem kunnen zijn, maar ik heb hem ontlucht bij de kachel.
Iemand een idee voordat ik de waterpomp eruit haal (waterpomp lekt niet)?
Groet, Ary
-
Ary van Hoorne
- Donateur (2x)

Re: Thermostaat gaat niet open
Ik ga de waterpomp er toch maar uittrekken voor verdere inspectie. Heeft iemand een waterpomptrekker (voor een B-blok) te leen in de buurt van Assen (Drenthe).
Hartelijke groet, Ary
Hartelijke groet, Ary
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: Thermostaat gaat niet open
Meet eerst de compressie, om een lekke koppakking uit te sluiten.
-
vanderzanden
- Geregistreerd lid
Re: Thermostaat gaat niet open
Domme opmerking misschien: deze auto heeft blijkbaar minstens 8 jaar stilgestaan. Kan het niet zo zijn dat het koelsysteem zodanig vervuild is dat er geen fatsoenlijke doorstroming is?
-
Ary van Hoorne
- Donateur (2x)

Re: Thermostaat gaat niet open
Update: de pomp zit zo vast als een huis. Hulpasvertanding kapot dus...
-
Ary van Hoorne
- Donateur (2x)

Re: Thermostaat gaat niet open
[]Bedankt, kenners weten dat dit geen appeltje eitje is 
Reden: quote verwijderd
-
Ary van Hoorne
- Donateur (2x)

Re: Thermostaat gaat niet open
Appeltje eitje is geschild. Er staat een frisse hulpas en gereviseerde waterpomp in
.
-
99emskiruna
- Donateur

Re: Thermostaat gaat niet open
interessante thread. ik vroeg me af waar je die nieuwe waterpomp gevonden hebt en of jet de demontage en montage inderdaad met dat speciaal gereedschap hebt gedaan? ik vertrouw mijn pomp ook niet helemaal, en vroeg me af waar ik dat speciale gereedschap kon vinden?
-
Ary van Hoorne
- Donateur (2x)

Re: Thermostaat gaat niet open
Ik heb het zonder dat speciale gereedschap gedaan (waar vindt je dat zomaar he). Wel zelf wat gemaakt om de pompas eruit te trekken en ook iets om het lager, de keering en de waaier er in te persen. Met voorzichtigheid en geduld lukt het dan wel. Ik heb pompas, lager en nieuwe waaier (de onderkant daarvan moet echt glad zijn om lekken te voorkomen) bij Thom (Voorst) gehaald. Succes!
-
99emskiruna
- Donateur

Re: Thermostaat gaat niet open
dankje. ik ga van de week eens kijken of er iets nodig is met die waterpomp. ik had koelproblemen en vond de kachel niet erg warm worden. vond dat ie ook niet veel vermogen had. dus toen ben ik maar eens gaan onderzoeken. had verkeerde klepspeling (te weinig), erg lage compressie in cylinder 1. kop er af gehaald. er bleek sprake van lekke koppakking, uitgelopen klepsteelgeleiders en een verbrande uitlaatklep (cylinder 1) te zijn. dus nu een koprevisie. dan ook maar nieuwe radiateur en ik dacht ook maar meteen de waterpomp even controleren. kan me eigenlijk niet voorstellen dat ie vast zit of juist los loopt op zijn asje en er lekt ook niets bij die pomp, maar als ik nu zo bezig ben, dan ook maar even deksel van de waterpomp halen en kijken hoe het er uit ziet. thom is bekend. goed adres.
