Mijn Saab 99 LE #101

1967-1984
Gebruikersavatar
klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 14 dec, 2005 20:01
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Mijn Saab 99 LE #101 heeft nog wel een páár gebreken

Bericht door klaasj » zo 28 jun, 2020 19:16

er zijn ook chrome spuitbussen.
wat je weet dat weet je en mischien dat anderen het willen weten en iets weten wat jij wilt weten

Robert65
Geregistreerd lid
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 19 aug, 2019 14:35
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Mijn Saab 99 LE #101 heeft nog wel een páár gebreken

Bericht door Robert65 » di 30 jun, 2020 10:54

Zowel aluminium-folie, tape of spuiten zal de reflectiegraad wel wat omhoog brengen ten opzichte van de verroeste reflectoren, maar het zal nooit ideaal zijn.
Ik heb voor een ander Zweeds project wel zitten denken om bij een schadebedrijf (of sloop) een aantal moderne achterlicht-units te gaan halen die ze vanwege schade aan het "glas" anders in de container mikken. Dit is allemaal kunststof spul met een goede reflectielaag en met uitsparingen voor de lampen/fittingen.
Vervolgens met een Dremeltje de boel op maat uitzagen en verlijmen/schroeven op de plek van de verroeste exemplaren.
Dit moet toch kunnen werken en reflecteert beter dan het andere werk.
Door verkoop van mijn project is dit voor mij niet meer dan een idee gebleven.
Robert

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur
Berichten: 1142
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn Saab 99 LE #101 heeft nog wel een páár gebreken

Bericht door davidd » za 04 jul, 2020 16:39

Regen of geen regen, er moet gehobbyd worden. Vanmorgen in Piershil bij het onderdelen magazijn een nieuw knipperlichtglas en kapje voor het zekeringenbakje gekocht.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

De ruitrenwisserbladen hadden ze niet op voorraad, maar dat is natuurlijk zo geregeld. Ook de gordels weer gangbaar gemaakt, was een kwestie van schoonmaken. Rollen nu weer goed in en uit.
Laatst gewijzigd door davidd op zo 05 jul, 2020 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
$ 90 Slate Blue
$ 9-3 Sport Estate Hirsch Jet Black
$ 900 T16 Notchback Ultramarine
$ 900c Classic Odoardo Grey
$ 99 Limited Edition 101/150 Cirrus
$ 9-3 Sport Sedan 1.8t DionHPT Black
† 900i Classic Forty Le Mans
† 900NG 2.3 Talladega Coupé Cayenne

Een korte kennismaking met mijn Saab's

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16896
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Mijn Saab 99 LE #101 heeft nog wel een páár gebreken

Bericht door turbopilot » za 04 jul, 2020 21:01

Ruitenwisser bladen kosten bij auto doc , geen drol , ik koop ze daar gewoon in de bulk, zeker zolang ik een partner heb die ze ook gebruikt als ruitenkrabber of als ze thuiskomt de sleutel omdraait met de wissers ergens in een stand ;-|+

https://www.autodoc.nl/kamoka/7830012?s ... %20(26375)

Let op lengte voor 99 is 375mm

Tip , zorg dat de zekeringen goed zijn, die kun je beter om de 2 jaar vervangen

Claxon loshalen en met draadje rechtstreeks op de accu, vermoedelijk een stekkertje of massa probleem ( als hij met draadje niet doet is ie defect) en als je niks te doen hebt, sommige kun je uit elkaar halen

Funky. Werkplaats boek is jammer geld, hij kan beter kijken op de 90 site , alleen de achterlichten zijn anders :D
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur
Berichten: 1142
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn Saab 99 LE #101 heeft nog wel een páár gebreken

Bericht door davidd » di 07 jul, 2020 14:34

turbopilot schreef:
za 04 jul, 2020 21:01
Ruitenwisser bladen kosten bij auto doc , geen drol , ik koop ze daar gewoon in de bulk, zeker zolang ik een partner heb die ze ook gebruikt als ruitenkrabber of als ze thuiskomt de sleutel omdraait met de wissers ergens in een stand ;-|+
Herkenbaar dit!
turbopilot schreef:
za 04 jul, 2020 21:01
Claxon loshalen en met draadje rechtstreeks op de accu, vermoedelijk een stekkertje of massa probleem ( als hij met draadje niet doet is ie defect) en als je niks te doen hebt, sommige kun je uit elkaar halen
Ik was begonnen bij het stuur met testen, weerstand daarin was goed. Daarna naar de claxon getest met een rechtstreekse draad. Had ik natuurlijk beter eerst kunnen doen, want na het opschuren van de verbindingen deed hij het weer vrolijk.

Toet Toet, op naar het volgende op de lijst!
$ 90 Slate Blue
$ 9-3 Sport Estate Hirsch Jet Black
$ 900 T16 Notchback Ultramarine
$ 900c Classic Odoardo Grey
$ 99 Limited Edition 101/150 Cirrus
$ 9-3 Sport Sedan 1.8t DionHPT Black
† 900i Classic Forty Le Mans
† 900NG 2.3 Talladega Coupé Cayenne

Een korte kennismaking met mijn Saab's

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur
Berichten: 1142
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Versnellingsbak problemen opgelost!

Bericht door davidd » di 07 jul, 2020 17:30

Vandaag langs de specialist gereden om eens naar de problemen met de versnellingsbak te laten kijken. Het grootste probleem aan de 99 en ook iets dat de toekomst van deze Saab en mij zou bepalen. Een tijdje rijden met een auto die bijna niet in z'n 2 te krijgen is kan, maar niet erg leuk. Wat ga je doen als er iets groots aan moet gebeuren? Stallen, bak wisselen, verkopen, het had allemaal al door m'n hoofd gespeeld.

Ik vond mezelf te veel een leek om een diagnose te stellen over zoiets complex. Het kon liggen aan de bak (zoals de verkoper aangaf), koppeling (zoals op het forum werd gesuggereerd) of de afstelling van de pook (die als roeren in een pan soep voelde).

Al vrij snel bleek dat de pook niet goed vast zat, paar nieuwe boutjes erin en alles goed! Materiaalkosten 63 cent.

Achteraf had ik mezelf er zelf nog wel wat beter in kunnen verdiepen, want dit had ik zelf wel op kunnen lossen. Maar ik ben toch blij dat ik er langs ben gegaan en het opgelost is. Schakelt weer strak, gaat soepel in al z'n versnellingen en de speling zit niet meer in de pook als hij in een versnelling staat.

Daarnaast gaf de garagist aan dat het een goede auto is, altijd een fijne bevestiging. Dit alles geeft me meteen een heel ander gevoel, echt leuk om mee te rijden! En om nog meer gebreken aan te pakken.
$ 90 Slate Blue
$ 9-3 Sport Estate Hirsch Jet Black
$ 900 T16 Notchback Ultramarine
$ 900c Classic Odoardo Grey
$ 99 Limited Edition 101/150 Cirrus
$ 9-3 Sport Sedan 1.8t DionHPT Black
† 900i Classic Forty Le Mans
† 900NG 2.3 Talladega Coupé Cayenne

Een korte kennismaking met mijn Saab's

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16896
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Versnellingsbak problemen opgelost!

Bericht door turbopilot » di 07 jul, 2020 17:52

keer nieuwe olie in de bak is ook niet verkeerd :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4671
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Versnellingsbak problemen opgelost!

Bericht door Sonab » di 07 jul, 2020 17:54

Van zulke garagebezoekjes kun je echt heel blij en opgelucht thuiskomen! :O:
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood
Saab 9-5NG 2.0T 2011, zwart

Vorige Saab's:
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Saab 900i 5d 1989, rood
Saab 9000 3.0 1996, blauw
Saab 99 2.0 4d 1983, blauw
Saab 900i 3d 1984, wit
Saab 9000 3.0 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur
Berichten: 1142
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Versnellingsbak problemen opgelost!

Bericht door davidd » di 07 jul, 2020 19:17

turbopilot schreef:
di 07 jul, 2020 17:52
keer nieuwe olie in de bak is ook niet verkeerd :wink:
De olie op de dipstick leek heel schoon, dus ik wilde eerst eens informeren of de vorige eigenaar daar toevallig iets aan gedaan had. Anders is dat zeker een idee!
Sonab schreef:
di 07 jul, 2020 17:54
Van zulke garagebezoekjes kun je echt heel blij en opgelucht thuiskomen! :O:
Inderdaad! Nu al zin het weekend ermee op stap te gaan.
$ 90 Slate Blue
$ 9-3 Sport Estate Hirsch Jet Black
$ 900 T16 Notchback Ultramarine
$ 900c Classic Odoardo Grey
$ 99 Limited Edition 101/150 Cirrus
$ 9-3 Sport Sedan 1.8t DionHPT Black
† 900i Classic Forty Le Mans
† 900NG 2.3 Talladega Coupé Cayenne

Een korte kennismaking met mijn Saab's

gunar
Geregistreerd lid
Berichten: 4259
Lid geworden op: di 04 dec, 2007 13:43
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Versnellingsbak problemen opgelost!

Bericht door gunar » di 07 jul, 2020 22:41

"Gare versnellingsbak" gereviseerd voor 63 cent. 😀 Bezoek aan een Saab specialist loont de moeite wanneer het probleem lastig lijkt te zijn. Scheelt veel aan uren try and error zonder zekerheid het zelf gegarandeerd te kunnen oplossen.
Zonder te weten dat het heel eenvoudig is. Soms. En pas achteraf te weten komen.

Linker spiegel vervangen ?

Brandstofaanduiding/meter nog een dansende flipperkast ? Mogelijk corrosie (groene aanslag) op contacten bovenop (of eventueel binnenin de tankvlotter, de "glijdraden" waarlangs de vlotter schuift van de tankvlotter naar gelang de hoeveelheid benzine in de tank) de tankvlotter, boven in de benzinetank gemonteerd, bereikbaar via de kofferbak. Zie forum (zoekterm: tankvlotter) voor repareer tips, mocht dit nodig zijn.

Bakolie en motorolie motorblok beiden helder van kleur ? Helder. 👍 Of gitzwart ? Zwart ! 🤢 (Zwart van vuiligheid, koolstofresidu).
Toe schat laat jij de Saab nog even uit.
Samen Saabs kieken ! 😍
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!! ❤️
+ Katze «Brigadier Broccoli» war 😿 Teil des Schweizer Militärs. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur
Berichten: 1142
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Versnellingsbak problemen opgelost!

Bericht door davidd » di 07 jul, 2020 23:12

gunar schreef:
di 07 jul, 2020 22:41
"Gare versnellingsbak" gereviseerd voor 63 cent. 😀
Onverwacht mooie meevaller!
gunar schreef:
di 07 jul, 2020 22:41
Linker spiegel vervangen ?
Nog niet, hoopte dat het de bevestiging van het glas was, maar nog niet naar gekeken.
gunar schreef:
di 07 jul, 2020 22:41
Brandstofaanduiding/meter nog een dansende flipperkast? Mogelijk corrosie (groene aanslag) op contacten bovenop (of eventueel binnenin de tankvlotter, de "glijdraden" waarlangs de vlotter schuift van de tankvlotter naar gelang de hoeveelheid benzine in de tank) de tankvlotter, boven in de benzinetank gemonteerd, bereikbaar via de kofferbak.
"Flippert" nog vrolijk heen en weer. Dank voor de tip van de glijdraden (nog nooit van gehoord), ik ga er op zoeken!
$ 90 Slate Blue
$ 9-3 Sport Estate Hirsch Jet Black
$ 900 T16 Notchback Ultramarine
$ 900c Classic Odoardo Grey
$ 99 Limited Edition 101/150 Cirrus
$ 9-3 Sport Sedan 1.8t DionHPT Black
† 900i Classic Forty Le Mans
† 900NG 2.3 Talladega Coupé Cayenne

Een korte kennismaking met mijn Saab's

gunar
Geregistreerd lid
Berichten: 4259
Lid geworden op: di 04 dec, 2007 13:43
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Versnellingsbak problemen opgelost!

Bericht door gunar » wo 08 jul, 2020 0:03

Hopelijk groen uitgeslagen contacten bovenop de tankvlotter (is buisvormig. Met daarin een vlotter/dobber die over metalen draden beweegt, door die draden loopt stroom en afhankelijk van de positie van de vlotter verandert zo de elektrische weerstand, wat doorgegeven wordt als signaal naar de wijzer in het dashbord. Die draadjes zijn zeer fragiel, kunnen makkelijk breken, ervaringsdeskundig, met solderen te herstellen). Dan hoef je niet de vlotter zelf - met het binnenwerk, glijdraden etc. - te gaan demonteren. Pas als het echt niet aan de vlotter ligt (vuile contacten, losse bedrading, slechte massa, inwendige corrosie) gaan denken aan demonteren van het dashbord. Zeer waarschijnlijk is dat niet nodig.
Toe schat laat jij de Saab nog even uit.
Samen Saabs kieken ! 😍
All’s was bruuchsch uf dr Wält, das isch Liebi ...Saab... Ewigi Liäbi..!!! ❤️
+ Katze «Brigadier Broccoli» war 😿 Teil des Schweizer Militärs. Je so süss üsi Broccoli... Süessi Meite.

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur
Berichten: 1142
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Elektrisch foutje gemaakt?

Bericht door davidd » do 09 jul, 2020 20:51

Omdat de linker achterlichten het niet deden had ik alles doorgemeten, er stond geen spanning op de draad van de linker achterlichten. Ik kon natuurlijk een nieuwe draad trekken (al weet ik niet waarvandaan), dus heb dat draad voor nu aan de draad van het rechter achterlicht aangesloten. Alles brand weer links en rechts.

Echter zag ik dat als ik rem het rechter remlicht het wel doet en links alles uit gaat. Op alle draden staat spanning en ook als ik op de rem trap staat links en recht spanning om het draad van het remlicht. De lampjes zijn nieuw en als ik ze uitwissel maakt het ook geen verschil.

Nu ben ik niet zo goed met elektra, dus werkt m'n oplossing niet? Of ligt het misschien aan iets anders?
$ 90 Slate Blue
$ 9-3 Sport Estate Hirsch Jet Black
$ 900 T16 Notchback Ultramarine
$ 900c Classic Odoardo Grey
$ 99 Limited Edition 101/150 Cirrus
$ 9-3 Sport Sedan 1.8t DionHPT Black
† 900i Classic Forty Le Mans
† 900NG 2.3 Talladega Coupé Cayenne

Een korte kennismaking met mijn Saab's

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 12083
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Elektrisch foutje gemaakt?

Bericht door Ewout » do 09 jul, 2020 21:09

Heb je niet een massaprobleem links? Ik weet niet hoe en op welke draad je daar spanning gemeten hebt...?
b201: 900i my87
b202: 900s aut. my92
x308: xj sport my01

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16896
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Elektrisch foutje gemaakt?

Bericht door turbopilot » do 09 jul, 2020 21:27

ewout heeft gelijk, massa probleem 99%

volgens mij zitten de massa kabels met een oogje op de middelste balk achterin.

overigens links en recht is apart gezekerd dus niet handig als je gaat doorlussen.
als hij achter niet doet, eerste kijken of hij het voor wel doet (stadslicht)
en wat doet hij met de motor aan? indien ja massa probleem.

wat ook kan, pootje die tegen lampje drukt is geoxideerd of te ver na achteren.

maar op vorige pagina zie ik ook een trekhaak, dus is er met kabels geklooid


je hebt wel een mooi kapje gehaald voor de zekeringen, maar heb je er ook nieuwe zekeringen ingedaan????

ik had eens een 99 met een boel gezeik, na 5 dagen accu leeg en dat soort zaken .
deed de verlichting het niet, alles maar eens gecontroleerd onder bij de zekeringskast en de rest, wat bleek, beide (dimplicht) lampjes kapot :oops:

Een gemakkelijk tooltje; (ik gebruik al 40 jaar dezelfde) ook gemakkelijk voor testen trekhaak stekkerdoos

klemmetje aan de massa
voorste puntje op 12 volt het dopje kun je er ook af draaien, (ben er geen voorstander van, maar dan kun je ook in de kabel prikken)

Afbeelding


oja olie van de versnellingsbak is bijna altijd helder, doe er maar eens de juiste nieuwe in :wink:
zelfs ik ververs om de 2 jaar, (de olie die eruit komt kan dan wel in de motorzaag als kettingsmering) ik reken dan maar zo, dan is de olie bijna gratis :mrgreen:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee