Mijn Saab 99 LE #101

1967-1984
Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur
Berichten: 1142
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Bloot achterste

Bericht door davidd » wo 15 jul, 2020 22:23

turbopilot schreef:
di 14 jul, 2020 9:11
Rubber bumpers spuiten?
Helaas, de achterbumper blijkt inderdaad van een soort rubber waar een of andere onverlaat ooit verf overheen gesmeerd heeft. Met veel gemopper gaat het meeste er wel af, maar wordt nog wel een klusje en perfect gaat het ook nooit meer worden, maar ja...

Vandaag nog een mégá-klus gedaan. De dop van het koelvloeistof reservoir sloot niet meer af, dus een mooie glimmende nieuwe op gezet. Hopelijk is hiermee ook meteen m'n verlies aan koelvloeistof opgelost, we wachten af...

Afbeelding
$ 90 Slate Blue
$ 9-3 Sport Estate Hirsch Jet Black
$ 900 T16 Notchback Ultramarine
$ 900c Classic Odoardo Grey
$ 99 Limited Edition 101/150 Cirrus
$ 9-3 Sport Sedan 1.8t DionHPT Black
† 900i Classic Forty Le Mans
† 900NG 2.3 Talladega Coupé Cayenne

Een korte kennismaking met mijn Saab's

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16896
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Bloot achterste

Bericht door turbopilot » wo 15 jul, 2020 22:48

Dat denk ik niet, met een nieuwe dop bouwt hij meer druk op, dus goed in de gaten houden of het ergens lekt
En of dat de temperatuur te hoog wordt
.moet iets voorbij het midden.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur
Berichten: 1142
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Bloot achterste

Bericht door davidd » za 18 jul, 2020 17:26

Vandaag de achterbumper terug geplaatst na een stevige poetsbeurt. Zie je niets meer van, maar goed, ik weet dat het gedaan is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende week de juiste velgen ophalen en kan opzoek naar een einddemper, want die blijkt lek merkte ik vandaag... zo blijven we lekker bezig...
$ 90 Slate Blue
$ 9-3 Sport Estate Hirsch Jet Black
$ 900 T16 Notchback Ultramarine
$ 900c Classic Odoardo Grey
$ 99 Limited Edition 101/150 Cirrus
$ 9-3 Sport Sedan 1.8t DionHPT Black
† 900i Classic Forty Le Mans
† 900NG 2.3 Talladega Coupé Cayenne

Een korte kennismaking met mijn Saab's

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur
Berichten: 1142
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Vreemde uitlaatconstructie?

Bericht door davidd » do 30 jul, 2020 14:26

Vandaag de einddemper vervangen van de 99. Die was gescheurd aan de motorzijde. Wat op viel is dat er geen flexibel deel op de pijp zit, volgens mij vangt de demper dan alle krachten van de motor op. Lijkt me dat dit op redelijk korte termijn weer kan afscheuren.

Is dit gebruikelijk? Zetten sommigen er alsnog een flexibel deel tussen of werkt dit juist averechts?
$ 90 Slate Blue
$ 9-3 Sport Estate Hirsch Jet Black
$ 900 T16 Notchback Ultramarine
$ 900c Classic Odoardo Grey
$ 99 Limited Edition 101/150 Cirrus
$ 9-3 Sport Sedan 1.8t DionHPT Black
† 900i Classic Forty Le Mans
† 900NG 2.3 Talladega Coupé Cayenne

Een korte kennismaking met mijn Saab's

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1935
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Uitlaat constructie

Bericht door redmervand » do 30 jul, 2020 14:31

Is standaard, bij mijn weten.
Een flexibel deel in de uitlaat op een standaard 99 heb ik nog nooit gezien.

En als dit de originele demper nog was zal het wel even duren voor ie weer scheurt
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur
Berichten: 1142
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Uitlaat constructie

Bericht door davidd » do 30 jul, 2020 14:35

redmervand schreef:
do 30 jul, 2020 14:31
En als dit de originele demper nog was zal het wel even duren voor ie weer scheurt Afbeelding
Haha, daar zou ik voor tekenen!

Vind het geen logische constructie, maar wellicht heeft het ook geen effect (anders hadden ze het bij latere 99's wellicht anders gedaan)
$ 90 Slate Blue
$ 9-3 Sport Estate Hirsch Jet Black
$ 900 T16 Notchback Ultramarine
$ 900c Classic Odoardo Grey
$ 99 Limited Edition 101/150 Cirrus
$ 9-3 Sport Sedan 1.8t DionHPT Black
† 900i Classic Forty Le Mans
† 900NG 2.3 Talladega Coupé Cayenne

Een korte kennismaking met mijn Saab's

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16896
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Vreemde uitlaatconstructie?

Bericht door turbopilot » do 30 jul, 2020 15:45

Juist een 99 heeft geen flexibel deel

Ik las altijd 2 buisjes 15 mm (verwarmingsbuis) van een cm of 40 lang vanaf de zijkant van de demper naar de voorzijde motorruimte Op de buis
Dan hoeft het blikwerk van de demper alle kracht niet op te vangen en gaan ze een jaar of 5 langer mee. :D

En als hij lek raakt zit het niet los en kun je iig nog thuiskomen.

En als het blik afscheurt, las je daar weer wat omheen, heb je weer 3-4 jaar speling :wow:

Oja en koop geen walker, die blijf je vervangen :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur
Berichten: 1142
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Vreemde uitlaatconstructie?

Bericht door davidd » do 30 jul, 2020 16:47

Het blik was al eerder gelast, dus dat was geen optie meer, maar een demper kost geen drol gelukkig. Het is inderdaad een idee om er een extra buisje tussen te lassen, is aanzienlijk minder werk dan een flexibel deel. Al kan ik me wel voorstellen dat met de laatste je nog minder last hebt van trillingen.
$ 90 Slate Blue
$ 9-3 Sport Estate Hirsch Jet Black
$ 900 T16 Notchback Ultramarine
$ 900c Classic Odoardo Grey
$ 99 Limited Edition 101/150 Cirrus
$ 9-3 Sport Sedan 1.8t DionHPT Black
† 900i Classic Forty Le Mans
† 900NG 2.3 Talladega Coupé Cayenne

Een korte kennismaking met mijn Saab's

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16896
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Vreemde uitlaatconstructie?

Bericht door turbopilot » do 30 jul, 2020 18:56

Gewoon netjes ophangen in de rubbers.

Overigens ik gebruik ook geen klemmen, alle verbindingen las ik, gaat het ook langer mee :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur
Berichten: 1142
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Originele velgen

Bericht door davidd » di 04 aug, 2020 13:48

Het grootste gemist aan mijn Limited zijn de US Turbo die ontbreken. Of beter ontbraken. Vorige week ben ik afgereisd naar forummer Babbel, hij had me uitgenodigd om een setje originele velgen te kopen én om eens naar zijn Saab's te komen kijken, we hebben tenslotte niet allemaal 4 Specials. Leuke dag en een lange reis later lag hier een set US Turbo's die nog een beetje liefde konden gebruiken (ondanks dat ze dat al kregen van de vlinder).

Afbeelding

Ik heb de velgen, naafkapjes en moeren opnieuw gespoten afgelopen week. Absoluut geen professional, dat was m'n vader al, maar het is heel netjes en zonder kleurverschil.

Afbeelding

De velgen heb ik vandaag gemonteerd! We zijn er nog niet helemaal, maar Limited Edition #101 lijkt nu tenminste weer op de Special zoals hij origineel was.

Afbeelding

Vond wel een schokbreker waarvan de stofhoes is 'verdwenen', volgens mij zijn het dezelfde dempers als van de C900, daar heb ik nog een set van liggen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door davidd op di 04 aug, 2020 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
$ 90 Slate Blue
$ 9-3 Sport Estate Hirsch Jet Black
$ 900 T16 Notchback Ultramarine
$ 900c Classic Odoardo Grey
$ 99 Limited Edition 101/150 Cirrus
$ 9-3 Sport Sedan 1.8t DionHPT Black
† 900i Classic Forty Le Mans
† 900NG 2.3 Talladega Coupé Cayenne

Een korte kennismaking met mijn Saab's

Jirster
Geregistreerd lid
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 15 mar, 2019 11:55
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Originele velgen

Bericht door Jirster » di 04 aug, 2020 14:13

Volgens mij heeft de c900 een pen aan de bovenkant van de schokdemper, iig die van mij dan :D
Saab 900GL 1985 kersenrood

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur
Berichten: 1142
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Originele velgen

Bericht door davidd » di 04 aug, 2020 14:16

Jirster schreef:
di 04 aug, 2020 14:13
Volgens mij heeft de c900 een pen aan de bovenkant van de schokdemper, iig die van mij dan :D
Oja, je hebt gelijk, bij mij ook! Dan op zoek naar nieuwe
$ 90 Slate Blue
$ 9-3 Sport Estate Hirsch Jet Black
$ 900 T16 Notchback Ultramarine
$ 900c Classic Odoardo Grey
$ 99 Limited Edition 101/150 Cirrus
$ 9-3 Sport Sedan 1.8t DionHPT Black
† 900i Classic Forty Le Mans
† 900NG 2.3 Talladega Coupé Cayenne

Een korte kennismaking met mijn Saab's

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16896
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Originele velgen

Bericht door turbopilot » wo 05 aug, 2020 2:46

Voor is hetzelfde als 96
Achter als 900
Of alles als 90 :D

Ps als je alles gespoten hebt; de velgen en moeren, vergeet dan niet dat je de moeren een keer na draait :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 14 nov, 2011 0:06
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Originele velgen

Bericht door Rico1303 » di 11 aug, 2020 12:09

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/old ... ousPage=lr

Mooie auto, maar het lijkt er op dat je er klaar mee bent?

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur
Berichten: 1142
Lid geworden op: ma 27 mei, 2013 20:34
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Mijn Saab 99 LE #101 | Originele velgen

Bericht door davidd » di 11 aug, 2020 12:12

Rico1303 schreef:
di 11 aug, 2020 12:09
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/old ... ousPage=lr

Mooie auto, maar het lijkt er op dat je er klaar mee bent?
Zeker mooie auto en ben er qua verbeteren nog niet helemaal klaar mee. Misschien zelfs nooit! Mijn 900c heeft ook nog wat "puntjes op de i" nodig én die tijd verdelen is moeilijk, dus voor de juiste liefhebber/prijs mag hij weg. Maar anders blijf ik er lekker zelf in rijden, want hij rijdt leuker dan de 900 en dan stal ik hem voor de winter.
$ 90 Slate Blue
$ 9-3 Sport Estate Hirsch Jet Black
$ 900 T16 Notchback Ultramarine
$ 900c Classic Odoardo Grey
$ 99 Limited Edition 101/150 Cirrus
$ 9-3 Sport Sedan 1.8t DionHPT Black
† 900i Classic Forty Le Mans
† 900NG 2.3 Talladega Coupé Cayenne

Een korte kennismaking met mijn Saab's