nieuwe remplunjers en dan??

1967-1984
Plaats reactie
tim-sala-bim
Geregistreerd lid

nieuwe remplunjers en dan??

Bericht door tim-sala-bim » za 07 okt, 2006 22:02

Goeieavond,

Ik ben sinds kort weer saabrijder(99 uit '83 lpgtje :D ) en zodoende ook weer wat aan het sleutelen.
Reviseren van wat klein spul etc, uiteraard ook de remklauwen.
Opzoek bij het lokale remrevisiebedrijf naar ontluchting nippeltjes, bleek dat ze ook nieuwe plunjers konden leveren.
Trots naar huis met een setje plunjers, vraag me alleen af hoe het binnen werk van de secundaire- en primaire plunjer overgezet moet worden...
Het gaat dus om de hele boel inclussief het gedeelte van de handrem.
Lang gezocht hier op het forum, maar nog niets hier over gevonden.
Zit al een tijdje glazig naar de boel te kijken, maar heb geen idee.

Met vriendelijke groet tim

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » zo 08 okt, 2006 0:11

De primiare en secundaire plunjer zitten in elkaar, en kan je als 1 geheel uit het huis duwen. Ik wist niet dat deze los te krijgen zijn. Heb je misschien een fototje van de onderdelen? Ik snap niet helemaal wat je hebt gekocht........

tim-sala-bim
Geregistreerd lid

Bericht door tim-sala-bim » zo 08 okt, 2006 12:18

Klopt,
het komt als 1 geheel uit het huis. Je kan het uitelkaar schroeven en houd dan de twee plunjers los over.
Probeer even een plaatjeAfbeelding
zoals je ziet( hierboven) de secundaire plunjer links met mechaniek, rechts de nieuwe.
Zelde geld voor de primaire...Afbeelding
Nou was het mij ook nog nooit eerder gelukt de plunjers/pistons of remzuigers los te kopen, maar nu ik ze heb is het interessant om een volledig geriviseerde remklauw te maken, (voor ongev 60 euo :lol: )
Echter hoe nu verder........ :?:

groeten tim

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » zo 08 okt, 2006 12:27

Pfjew, geen idee. Misschien zit het binnenwerk in de plunjer gekrompen?

Maar even tussen neus en lippen door. Ik vind de oude er nog erg goed uit zien. Verse rubbers in het huis en klaar toch?

tim-sala-bim
Geregistreerd lid

Bericht door tim-sala-bim » zo 08 okt, 2006 12:45

Helemaal waar, oude zijn nog best ok en met nieuwe rubbertjes kan de boel weer door.
Echter mijn idee was "volledige revisie is altijd beter" en uiteindelijk zijn het altijd de roestige plunjers die je weggooid.
Of es da nou zeure om't gezeur :?:

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » ma 09 okt, 2006 21:21

Ik lees dit met veel belangstelling.

Maar als ik het goed begrijp, kan je alleen een nieuwe 'kale' plunjer bestellen? Ik zou juist belangstelling hebben voor een kant-en-klare indirecte plunjer inclusief mechaniek.

Afbeelding

Links op het plaatje kan je het schroefdraad uit de plunjer zien steken. Als je het handremgedeelte aan de achterkant eraf klust, voorspel ik dat je kan zien hoe dat schroefdraad/asje aan de handremkant is vastgeroest in de plunjer. Dat is m.i. de kern van het probleem bij de Girling remklauwen. En als je dus de complete plunjer inclusief mechaniek zou kunnen bestellen, dan ben je het mannetje. Want dan kan je in een middag ècht je remklauw reviseren. En dus niet zoals op Saabcentral.com (oid) je remklauw uit elkaar halen en weer in elkaar zetten met verse rubbertjes, terwijl je het daadwerkelijke euvel - het handremmechanisme - ongemoeid laat.

Beter kan ik het niet uitleggen. Om het te snappen zal je de zwarte behuizing van het handremmechanisme van de plunjer moeten halen. Met een babyzaagje rondom aan de onderkant van de behuizing een soort van pakking wegzagen. Dan kan je er met een schroevedraaier tussen om de behuizing van de plunjer af te wippen. Het handremmechanisme komt dan bloot te liggen.

tim-sala-bim
Geregistreerd lid

Bericht door tim-sala-bim » ma 09 okt, 2006 23:03

Pff, na 10 min zagen en wrikken viel de boel onder de wasdroger.. :oops:
Ik heb een veertje gevonden, klopt dat?
Maar het asje zat niet echt vast, met wat bewegen is het er nu uit.
Nu zie ik dat in het gat in de plunjer ook een rubberringetje zit. Het kleinste ringgetje uit het rubbersetje van Elferink?
Even het asje schoongemaakten het loopt nu mooi door het gat.
Als het echt alleen om de as gaat, dan kan je die wel polijsten met een beetje commendant ofzo. Het kan ook zijn dat die veer te slap wordt.
tijd voor''n plaatje ff fotootjes maken

tim-sala-bim
Geregistreerd lid

Bericht door tim-sala-bim » ma 09 okt, 2006 23:49

Klopt trouwens , alleen de kale plunjers.... :(
Ik heb de boel uit elkaar, een plaatje.
Afbeelding
Ik denk dat het een combi is van as die stroef loopt en een oud veertje met weinig veerspanning en de smering van het geheel.
Bij mij geen kauwgom, maar gewoon vet bij de kogellagers, alleen dat asje wat door het rubber ringetje loopt moet waarschijnlijk wel met ate vet worden gesmeerd.
Morgen even kijken of de kogeltjes geleverd kunnen worden.
Grootste probleem is echter deze plunjer.
Afbeelding
Hoe krijg ik dat binnen werk er uit?
Suggesties zijn meer dan welkom.

groeten tim

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » di 10 okt, 2006 0:10

tim-sala-bim schreef:Ik heb een veertje gevonden, klopt dat?
Ja.
tim-sala-bim schreef:Maar het asje zat niet echt vast, met wat bewegen is het er nu uit.
Dat heb je dan goed gedaan. Bij mij lukte het ook met gebruik van gepast geweld helaas niet.
tim-sala-bim schreef:Nu zie ik dat in het gat in de plunjer ook een rubberringetje zit. Het kleinste ringgetje uit het rubbersetje van Elferink?
Weet ik niet.
tim-sala-bim schreef:Even het asje schoongemaakten het loopt nu mooi door het gat.
Klasse! Vanaf nu kan je de boel weer in elkaar gaan zetten.

Helaas kan ik je niet vertellen hoe die andere plunjer uit elkaar moet. Daar heb ik me nog nooit over gebogen...

tim-sala-bim
Geregistreerd lid

Bericht door tim-sala-bim » wo 11 okt, 2006 14:13

En hoe nu verder,

Gisteren bij de dealert geweest en ook daar geen antwoord op mijn vraag.
Uiteindelijk zijn ze toch nog dik een half uur bezig geweest om het te proberen(super service :D :!: ).
Lijkt er op dat de directe plunjer alleen maar met geweld uitelkaar kan. :twisted:
Leuk was dat de dealert in een oud saabwerkplaatshandboek, een keurige omschrijving liet zien van hoe het handremgedeelte gereviseerd moet worden.
Dus iemand zo'n boek toevallig in z'n bezit?
Tijd voor een voorlopige conclusie, je kan je remklauw bijna volledig reviseren.
Zeker het handremgedeelte gaat heel goed, de indirecte plunjer is "kaal" te koop, dus je hoeft niet bang te zijn dat je deze beschadigd.
Echter wat is er allemaal nog los te koop?' lagers, verbingstang, geleidepen en meer van het "handremspul".

totzovervoorlopigdanmaar
(eerst even de hoofdremcylinder+hoofdkoppelingscylinder reviseren)

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 11 okt, 2006 17:02

Het enige wat ik kan bedenken is dat het binnenwerk in de plunjer "gekrompen" is. Je zou verwarmen kunnen proberen. Dan zet de plunjer uit en valt het binnenwerk er uit. (in theorie....)

Plaats reactie