De Leisteen Blauwe

1967-1984
Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: De Leisteen Blauwe

Bericht door Oelo74 » vr 07 aug, 2026 9:07

Het is al even geleden dat ik een update heb geplaatst, de chatbots hebben m'n topic echter klaarblijkelijk wel gevonden. Zoals @super72 in zijn topic al aangaf, het aantal views kan ook hier nooit zo hoog zijn.

Afgelopen dinsdag is de 99 weer APK gekeurd. Op een scheurtje in een stofhoes en een wat onwillig motortje v.d. ruitesproeier na geen problemen. Een fuseekogel was aandachtspunt dus deze gaan we binnenkort vervangen. Meteen maar olie laten verversen.

Afgelopen periode had de Saab een terugkerend probleem met enkele remklauwen die aan bleven lopen. Uiteindelijk zijn er 2 vervangen. Het lijkt nu echt opgelost te zijn. Het bestuurdersraam bleek uit de geleider te liggen. Deze, nu op de juiste afstand, terug geplaatst. Raam opent en sluit weer smooth.

Dan kreeg ik, na het plaatsen van een foto, nog een zeer attent bericht van @babbel over de stance van de auto. Het was me nooit echt opgevallen dat ie achter behoorlijk doorhing. Ja, dat klopte wel. Vanaf dat moment lukte het me niet meer het niet te zien dus na enige tijd toch maar Mad hulpveren gemonteerd. Naast betere looks lijkt ie nu ook minder te 'dweilen'.

Verder blijf ik het altijd leuk vinden om regelmatig van radio te wisselen. De Blaupunkt Milano bevalt erg goed maar er komt binnenkort een Philips 22RC959 in welke ik uit ga rusten met bluetooth functionaliteit. De cassettebandjes maken daarmee meteen ook plaats voor CD's. Als ik het topic zo terugblader heb ik inmiddels het periode-correcte op dit vlak al aardig losgelaten al bewaar ik sowieso een analoge én digitale Philips, leverbaar in 1984, bij de auto.

Ik heb de auto nu 6 jaar en nog geen moment spijt gehad van de aankoop. Merk wel dat ik steeds minder in de 96 rij. Het komt er gewoon weinig van al stuurt die ook fantastisch. De 99 staat onder de carport en pak je daarmee gemakkelijker. Ook voor de wat grotere afstanden verkies ik de 99. Ik kijk met een schuin oog weleens naar een mooie 900, voorkeur zou dan uitgaan naar een stijlneus 3 deurs coupé in vergelijkbare staat als de 99. 3 Saabs wordt hem niet, ik vind eigenlijk 2 al discutabel, dan zou dus de 96 vertrekken. Netto-netto levert een 900 me waarschijnlijk niet zo heel veel meer plezier op dan ik nu aan de 99 beleef, het sturen zou wellicht wat gemakkelijker gaan maar da's voor mij nog geen reden om de 99 de deur uit te doen. Misschien moet ik eerst eens besluiten of ik de 96 aanhoud of niet. Pas daarna komt er, zowel letterlijk als figuurlijk, vast ruimte voor iets anders.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groet Jan

Saab 96 V4 1974 Solar Red
Saab 99 GL 5speed 1984 Slate Blue:
De Leisteen blauwe