Aanschaf advies Saab 99

1967-1984
Jan-Geert
Geregistreerd lid
Berichten: 78
Lid geworden op: di 12 jan, 2021 23:04
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Aanschaf advies Saab 99

Bericht door Jan-Geert » do 21 jan, 2021 21:09

Een 2 deurs bedoel ik
😉

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Aanschaf advies Saab 99

Bericht door op » do 21 jan, 2021 21:44

Hoi Jan Geert, een 99 is een goede keuze! Een classic Saab is heerlijk om in te rijden.

Verkijk je niet op 2 of vierdeurs, de kwaliteit is belangrijker.
Het aankoopbudget nog eens een keer moeten spenderen wegens allerlei verassingen komt helaas vaak voor.
Volgens mij heeft Redmer een topic over zijn auto, daar kan je vast een beetje zien wat er al gedaan is en wat er bij komt kijken. Je kan overwegen om die auto te kopen en er me te gaan rijden in afwachting van een echt goede tweedeurs (met fabrieks open dak), die zijn schaars. Ze zijn er wel, maar j moet er vaak lang op wachten.... Opknappers en rijdende to-do listen zijn er genoeg, maar dat moet je willen. Veel kosten en frustratie is dat altijd. Een goede rode vierdeurs met een open dak raak je zo weer kwijt, als de ware zich aandient.

(Ik ken Redmer en zijn auto niet en ik heb er geen belang bij)

Ik heb jarenlang 900 driedeurs gereden en ik vind de vijfdeurs praktischer, zeker met parkeren in de stad en gebruik van de achterbank. Ik heb nu een rode 900 GLi zonder stuurbekrachtiging enmet chromen raamlijsten uit 1984, dat ziet er heel leuk uit en echt iedereen vind dat mooi. Zoiets is ook belangrijk voor het klassieker gevoel. 8) Naast het rijden zelf :O:

Je kan ook eens bij Saabworld kijken, de eigenaar is een echte 99 man en hij heeft vaak mooie auto's staan.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Jan-Geert
Geregistreerd lid
Berichten: 78
Lid geworden op: di 12 jan, 2021 23:04
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Aanschaf advies Saab 99

Bericht door Jan-Geert » do 21 jan, 2021 23:05

Dank voor je reactie, het is gewoon dat ik het 2 deurs model mooier vindt, maar ik denk dat je wel een goed punt hebt.

Gebruikersavatar
Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1638
Lid geworden op: di 17 apr, 2012 16:21
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Aanschaf advies Saab 99

Bericht door Gårdarket » do 21 jan, 2021 23:22

Ik ben het helemaal met je eens dat een 2 deurs mooier is, veel mooier zelfs. Een 2 deurs met leuke velgen oogt prachtig, een 4 deurs blijft in mijn ogen dan toch een beetje een "suffe" auto. Een 4 deurs is daarentegen wel praktischer,alhoewel ik de 2 achter portieren in mijn eigen 99 totaal niet mis.

Een 99 is niet op elke straathoek te vinden, je zoekgebied wat groter maken zou wellicht niet onverstandig zijn.
Een airco hoeft van mij niet zo nodig, ik ben van nature al koel genoeg.


Saab 900 T16S Aero, 2019-heden
Saab 99 gl, "Walnoot", det var en gång, 2012-2021
Subaru Outback

Gebruikersavatar
Oelo74
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 1284
Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Aanschaf advies Saab 99

Bericht door Oelo74 » do 21 jan, 2021 23:51

Gårdarket schreef:
do 21 jan, 2021 23:22
.Een 99 is niet op elke straathoek te vinden, je zoekgebied wat groter maken zou wellicht niet onverstandig zijn.
Voor ik m'n 99 kocht heb ik een aardig concreet wensenlijstje gemaakt. Toen ik een 99 vond die daar volledig aan voldeed moest ik er voor naar Winterswijk vanuit West-Brabant. Op een vrijdag gaan kijken, een dag later opgehaald. Niet echt bij de deur maar wat maakte het uit , dan heb je ook wat. Toen misschien wat verder rijden maar nu nog elke dag blij mee. Kortom, ik denk dat Gårdarket helemaal gelijk heeft, we hebben het niet over een Golfje welke op elke straathoek te vinden is. Begreep dat er nog maar enkele honderden 99 in Nederland zijn mét geldige APK. Hoeveel 2 deurs zouden dat zijn die ook nog te koop staan?

Wens je veel succes met je zoektocht en moet eerlijk zijn, een 99 is erg leuk en ja, ik heb ook (bewust) een 2 deurs gekocht.

Groeten Jan
Groet Jan

Saab 96 V4 1974 Solar Red
Saab 99 GL 5speed 1984 Slate Blue:
De Leisteen blauwe

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Aanschaf advies Saab 99

Bericht door turbopilot » vr 22 jan, 2021 12:13

ik heb er echt een boel en rij er gewoon 1 als dagelijkse auto (wel met een gewone wa verzekering ivm eventueel gezeik)

4 deurs, minder mooi maar wel lekker handig
6+k op de teller, maar technisch tiptop

gewoon goed kijken of hij hard is
asdoorgangen
schokbrekers achter
wielkast randen

de rest behoort allemaal bij het normale (achterstallige) onderhoud o.a.
nieuwe radiateur
complete remrevisie
nieuwe uitlaat
fatsoenlijke banden
motor beurt
koppeling cylinder revisie
nieuwe waterpomp

als je die punten goed hebt, rij je in 1 van de meest betrouwbare auto's die je kunt kopen.
doe je het ook nog eens zelf, dan weet je hoe alles in elkaar steekt en sta je nooit voor verrassingen.

mijn broer had laatst een hele harde, technisch goede en betaalbare jubileum in de aanbieding, was dus ook in no time verkocht.
maar ja er waren hier weer een stel z....... s die begonnen over een roestplekje op de motorkap zonder de auto in het eggie gezien te hebben ;-(+

en ja een 900 is ook niet verkeerd, dus af en toe bij mooi weer pak ik de GT of cabrio, maar die zijn gevaarlijk voor het kwijtraken van je rijbewijs
oja en een kale 900 combi carburateur uit '84 met lpg onderbouw, meer laadruimte, zit ook niks in en kan er ook bijna niks kapot :D
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
holtwark
Geregistreerd lid
Berichten: 200
Lid geworden op: za 13 dec, 2008 0:19
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Aanschaf advies Saab 99

Bericht door holtwark » vr 22 jan, 2021 23:50

Je zou ook contact kunnen opnemen met Jan Willem
Hij heeft een terracotta Saab 99 GL 2 deurs 1982

https://www.saabserviceoost.nl/occasions/

Plaats reactie