We mogen weer!

1967-1984
Plaats reactie
utan
Geregistreerd lid

We mogen weer!

Bericht door utan » vr 21 mei, 2021 16:56

Na een wat langere periode met andere prioriteiten heb ik de afgelopen maanden weer eens wat aandacht aan het Saabje besteed. Aangezien de laatste keuring alweer 3 jaar verlopen was, was het even weer spannend. Hier ga je eerst naar de keuring om er achter te komen wat er aan mankeert... Achterremmen zaten vast, CO was te hoog, uitlaat had een groot roestgat, teveel olielekkage en de waarschuwingsdriehoek was stuk (echt waar). Maar nu alles gefixt is mag ie weer voor 2 jaar de weg op!

Nu rustig de tijd voor wat kleinere klusjes, NOS radiateur op de kop getikt, speakers in de deuren, olielekkage écht verhelpen en oh ja, hij is heel gevoelig voor de stand van de pook bij het starten. Iemand nog tips? In de P start ie niet, je moet de pook dan een beetje richting de R duwen en dan krijgt ie contact. Zal de boel eens open schroeven. Verder schakelt hij te vroeg naar de derde versnelling, nadere bestudering van de afstelling van het schakelmechanisme brengt hopelijk duidelijkheid in hoe af te stellen. Gelukkig heb ik hulp van een pensionada met een brug en een voorliefde voor oude Saabs.

Afbeelding

utan
Geregistreerd lid

Re: We mogen weer!

Bericht door utan » vr 21 mei, 2021 17:10

Ik zie dat ik varningstriangel wat te letterlijk heb vertaald...gevarendriehoek dus.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » vr 21 mei, 2021 17:42

is zoiets in Zweden dan 'APK'-afkeur?

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » vr 21 mei, 2021 18:18

Leuke auto, toch een plezier om daarmee door Zweden te rijden lijkt me!
(vond ik met mijn 99 in ieder geval wel)

utan
Geregistreerd lid

Bericht door utan » vr 21 mei, 2021 18:29

Jungleman schreef:
vr 21 mei, 2021 17:42
is zoiets in Zweden dan 'APK'-afkeur?
Heb er ook wel eens met een auto zónder driehoek gestaan, was toen “eigen verantwoordelijkheid”. Maar volgens de regels moet het wel ja..

utan
Geregistreerd lid

Bericht door utan » vr 21 mei, 2021 18:30

redmervand schreef:
vr 21 mei, 2021 18:18
Leuke auto, toch een plezier om daarmee door Zweden te rijden lijkt me!
(vond ik met mijn 99 in ieder geval wel)
Ja zalig! Heb hier louter 70/80 km wegen daar istie helemaal voor gemaakt.

frans1950
Geregistreerd lid

Bericht door frans1950 » vr 21 mei, 2021 22:26

Moeilijk starten kan ook liggen aan de afstelling van het electrisch schakelblok dat ook de achteruitrijlampen bedient op de automaatbak rechtsvoor. Hoe deze af te stellen staat in de Haynes.

utan
Geregistreerd lid

Bericht door utan » za 22 mei, 2021 17:57

Dank voor de tip. Nu mag ik iets met een lampje en een accu gaan doen...
Afbeelding

Plaats reactie