Wielmoerdopjes voor zwarte naafkappen

1967-1984
Plaats reactie
Foll
Geregistreerd lid

Wielmoerdopjes voor zwarte naafkappen

Bericht door Foll » do 22 jul, 2021 21:55

Na een bezoekje aan de poedercoater en de bandenboer, wil ik onderstaande velgen onder m’n 99 monteren. Het is allemaal nog niet zover, maar dacht alvast even een setje moerkapjes te scoren om de zwarte origineel Saab naafkappen mee te monteren. Helaas viel dat niet mee, ik kan maar geen moerkapjes vinden met een flens eraan, of randje wat de naafkappen vast houdt.. Weet iemand geschikte moerkapjes te vinden? Of zit ik er wellicht helemaal naast en moeten deze naafkappen op een andere manier bevestigd worden? Wie weet er meer? :)

Afbeelding

Afbeelding

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Wielmoerdopjes voor zwarte naafkappen

Bericht door Oelo74 » do 05 aug, 2021 8:41

Even dit topic een schopje geven. Zoals hier
(viewtopic.php?f=3&t=171947&start=75#p1912560) te lezen verloor ik onderweg zo'n verchroomde dop waarvan ik verwacht dat die op dezelfde manier bevestigd zit als die zwarte. Ik ben benieuwd hoe dat door Saab zelf werd gedaan.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » do 05 aug, 2021 11:48

Die chromen kapjes horen met 2 stalen klemmetjes vast, die je weer in de velg kan klikken. Heb er niet genoeg over helaas, maar kan er vanavond wel even een foto van maken.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 05 aug, 2021 11:54

Origineel zitten er inderdaad dopjes op met een kraag die het kapje op z'n plek houden.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » do 05 aug, 2021 12:00

Toch wel dus idd! Met kraag kan ik ze niet vinden, wel standaard dopjes die van buiten rond zijn ipv dunne zeskant vormige. Die ga ik eens scoren en passen. Hoop dat het klemt! Anders even ringetjes erbij organiseren misschien.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 05 aug, 2021 14:30

Wellicht kun je passende ringen in de kapjes lijmen. Dan is de( )montage makkelijker en raak je minder gauw dingen kwijt.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » do 05 aug, 2021 21:11

Dat is wel een strak plan! Denk dat het zoiets zal gaan worden ja. Zal eens kijken zodra ik de moerkapjes heb. De moer zit al vrij strak in het gat van de naafkapjes, klein randje zou ‘m al moeten pakken.

(Moer zit op de kop, maar geeft een beter beeld zo)

Afbeelding

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 05 aug, 2021 21:51

Anders zou 3D-printen misschien een oplossing kunnen bieden? Moet het wel hittebestendig zijn. Weet nog van een mislukte poging om de Inca kapjes te printen.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » do 05 aug, 2021 21:57

Bedoel je zoiets?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » vr 06 aug, 2021 9:02

Bij deze van Funky zit de kraag aan de dichte kant, ik denk dat er (ook) een kleine kraag aan de open kant moet zitten afhankelijk van de grote van het gat in de dop.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » vr 06 aug, 2021 10:48

Klopt ja! Met die dopjes zou die geen houvast hebben.
Deze ga ik even halen, denk dat die wel eens dik genoeg naar buiten toe konden zijn.

Afbeelding
Sapphire schreef:
do 05 aug, 2021 21:51
Anders zou 3D-printen misschien een oplossing kunnen bieden? Moet het wel hittebestendig zijn. Weet nog van een mislukte poging om de Inca kapjes te printen.
Kan natuurlijk ook nog! Heb een printer tot m'n beschikking, al heb ik daar zelf wel nog te weinig ervaring mee. Eerst het een en ander aan kapjes proberen die te koop zijn :) .

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » vr 06 aug, 2021 17:32

Ik kwam op Tradera.de deze tegen

https://www.tradera.com/item/486105111

Geen idee of dit is wat je zoekt, maar zou ook voor een 99 zijn

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » za 07 aug, 2021 8:05

Hé, dopjes met kraag! Dat lijken ze wel te zijn ja! Helaas al verkocht zie ik gisteren. Zal de foto opslaan, bedankt!

Gisteren deze opgehaald.

Afbeelding

Soms is de oplossing heel makkelijk en dichtbij dus. Moer met dit kapje blijft hangen in de naafkap en de moerkapjes zitten er echt strak op.

Afbeelding

Ze pakken ook echt maar nét, maar veel ruimte voor een dikkere is er ook haast niet. Wellicht nog een O-ring er bij tussen, dan zit het wel. :)

Afbeelding

Freek Jansen
Donateur
Donateur

Bericht door Freek Jansen » ma 23 aug, 2021 13:27

Ik zie dit item nu pas. Ik weet niet of je inmiddels de velgen al hebt laten spuiten. Maar ik heb nog een setje van deze velgen, maar dan verbreedt tot 6,5 inch. Ziet er best stoer uit, zeker met de wieldopjes die jij hebt. Bij interesse, stuur maar een PB.

Plaats reactie