Zenith Stromberg tweeling blijft te rijk lopen

1967-1984
Gebruikersavatar
Foll
Geregistreerd lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Zenith Stromberg tweeling blijft te rijk lopen

Bericht door Foll » wo 05 jan, 2022 21:37

Ja zo! En ze passen dus ook op Zenith carburateurs waar een choke met extra klep en membraan op gezeten heeft? Dat betekent dan dat zo'n oud type choke op mijn nieuwe type carburateurs past.
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs-blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal-blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'87 Skoda 120L

Gebruikersavatar
Foll
Geregistreerd lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Zenith Stromberg tweeling blijft te rijk lopen

Bericht door Foll » di 22 feb, 2022 13:09

Terwijl het Saabje nog diep in winterslaap is, worden de voorbereidingen voor het voorjaar alweer in gang gezet. Heb ondertussen een setje B-motor carburateurs weten te scoren.

Afbeelding

Met daarop oude type chokes zonder membraan. Als de 99 weer thuis is, ga ik de chokes overzetten.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Foll op wo 30 mar, 2022 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs-blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal-blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'87 Skoda 120L

Gebruikersavatar
Foll
Geregistreerd lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Zenith Stromberg tweeling blijft te rijk lopen

Bericht door Foll » wo 30 mar, 2022 22:37

De 99 is alweer eventjes geleden uit de winterslaap gewekt. Na de eerste startpoging kwam hij al stinkend met een benzinewalm waar je u tegen zegt tot leven!
Na weer thuis te zijn aangekomen, meteen begonnen met het overzetten van de chokes. Links het oude type, rechts het nieuwe type:

Afbeelding

Om het oude type choke werkend te maken op nieuwe type carburateurs, moest ik ook het armpje aan de gasklepas overzetten. Oude chokes zijn platter, dus het armpje om de gasklep te activeren is korter. Helaas blijkt dat het onderling niet uitwisselbaar is.. Direct boven de choke zit een gaatje wat nu niet aangesloten of afgedekt wordt. Dit kanaaltje staat in verbinding met de ruimte na de gasklep, hierdoor zuigt hij dus valse lucht.

Afbeelding

Hoe dan ook, alsnog geprobeerd. Maar zelfs ondanks de valse lucht stond de 99 nog steeds te kwalmen stationair. Tijdens het rijden weer prima, net zoals voorheen.
Afbeelding

Toen maar besloten om de oude type chokes terug te zetten op de B-motor carburateurs en met deze carburateurs verder te gaan. Uiteraard eerst even een grote beurt gegeven:
-Uit elkaar gehaald en alles schoon gemaakt en kanaaltjes doorgeblazen.
-Vlotters afgesteld.
-Nieuwe vlotterkamerpakkingen.
-Temperatuurcompensatoren afgesteld en gemonteerd met nieuwe o-ringen.
-Chokes schoongemaakt voor het terug plaatsen.
-Nieuwe membranen gemonteerd.
-Naald en sproeiers niet vervangen, eerst deze proberen.

Afbeelding
Afbeelding

Na het weer in elkaar zetten kwam ik achter de mogelijke oorzaak van de problematiek van mijn eerste set H-motor carburateurs.. Als ik bij de B-motor carburateurs de zuigers optil en weer laat vallen, komen ze met een harde KLAK weer naar beneden kletteren. Dat doen de zuigers bij de H-motor set niet, die klakken niet als ze weer naar beneden vallen. Het lijkt wel alsof dit óf te stroef loopt óf de zuigers niet bij de carburateurs horen. Dusja, wellicht versleten of mengelmoes van onderdelen? Ik denk dat ze niet goed en ver genoeg naar beneden komen. En dat wellicht de naald daardoor ook niet lekker gecentreerd zit in de sproeier. Dat kan verklaren dat hij stationair teveel benzine kreeg (naald zakt immers niet ver genoeg) en hij bij rijden en gasgeven een goed mengsel kreeg (dan staat de naald immers toch omhoog).

Dus met goede hoop de B-motor carburateurs op de 99 gemonteerd, en aan het afstellen gegaan. Merkte al meteen dat dit lekkerder afstelt. De busjes van de gasklepasjes lijken alleen niet 100 punten meer, asjes kunnen wat bewegen. Echter reageert de motor niet als ik tijdens het lopen remmenreiniger op de busjes spuit. Iets om in de toekomst nog even te vervangen voor de zekerheid.

Afbeelding

Na de eerste afstelronde langs de garage geweest voor een meting en vol spanning zitten afwachten voor de uitlaatgastester.. Tadaa! Een te laag CO gehalte! Goed is het natuurlijk niet, maar heel fijn dat hij eindelijk arm genoeg kan stationair.

Afbeelding

Dus thuis de boel nog wat slagjes rijker gezet, tot de bougies er lichtbruin van gingen kleuren. Op termijn dus de gasklepasbusjes nog vervangen en nog een laatste afstelsessie doen. En natuurlijk eindelijk weer toeren! :O:

Afbeelding

Afbeelding
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs-blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal-blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'87 Skoda 120L

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1374
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Zenith Stromberg tweeling blijft te rijk lopen

Bericht door silvandam » wo 30 mar, 2022 22:41

Fijn dat het je eindelijk gelukt is. De aanhouder wint weer eens!
Saab 96 1967, Torreadorrood(?)
Saab 99 1976, Platinablauw
Saab 900 T8 Sedan 1983, Amaranthrood
Saab 9000S 1988, 170 Zwart
Saab 900 T16 Cabriolet 1989, 170 Zwart
Saab 900 T16 Sedan 1992, Talladegarood
Volkswagen T3 Transporter D 1983, Marsalarot (wordt Medium Blue)

Plaats reactie