SAAB 99 turbo (sunroof STANDAARD of OPTIE?)
-
autosleutel
- Geregistreerd lid
SAAB 99 turbo (sunroof STANDAARD of OPTIE?)
Zoals de titel het al een beetje verklapt zit ik met een vraag over een 99.
Op internet heb ik foto's gezien van een 99 EMS met of zonder zonnedak, en een 99 TURBO in Zweden (eentje van de allereerste volgens de website) zonder zonnedak.
Ik heb altijd gedacht dat een 99 TURBO standaard het zonnedak had ? https://live.staticflickr.com/4225/3509 ... f82a_b.jpg
De link lijkt een 99 te zijn origineel zonder zonnedak https://assets.shannons.com.au/B9782086 ... -turbo.jpg
Iemand die dit kan uitklaren voor mij?
99 EMS standaard zonnedak of optie (in US zowel met als zonder geleverd volgens internet bronnen, diegene zonder net iets zeldzamer vermits dit niet vaak gevraagd was?) Is een EMS combi zelfs geleverd in EU? Ik heb ze nog niet gezien, enkel de 5 deurs?
Hetzelfde voor de 99 TURBO, standaard was er een zonnedak voorzien, maar indien gewenst kon dit toch weggelaten worden (op aanvraag dus geen zonnedak?)
Ik praat voor beiden modellen over combi 3 deurs versie.
Op internet heb ik foto's gezien van een 99 EMS met of zonder zonnedak, en een 99 TURBO in Zweden (eentje van de allereerste volgens de website) zonder zonnedak.
Ik heb altijd gedacht dat een 99 TURBO standaard het zonnedak had ? https://live.staticflickr.com/4225/3509 ... f82a_b.jpg
De link lijkt een 99 te zijn origineel zonder zonnedak https://assets.shannons.com.au/B9782086 ... -turbo.jpg
Iemand die dit kan uitklaren voor mij?
99 EMS standaard zonnedak of optie (in US zowel met als zonder geleverd volgens internet bronnen, diegene zonder net iets zeldzamer vermits dit niet vaak gevraagd was?) Is een EMS combi zelfs geleverd in EU? Ik heb ze nog niet gezien, enkel de 5 deurs?
Hetzelfde voor de 99 TURBO, standaard was er een zonnedak voorzien, maar indien gewenst kon dit toch weggelaten worden (op aanvraag dus geen zonnedak?)
Ik praat voor beiden modellen over combi 3 deurs versie.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Re: SAAB 99 turbo (sunroof STANDAARD of OPTIE?)
Mijn 99 EMS (sedan, kenteken XX NJ XX) had GEEN zonnedak.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Re: SAAB 99 turbo (sunroof STANDAARD of OPTIE?)
The SAAB Way, voor 1978:

Gunnar Sjögren schreef:What might be of particular interest would be the introduction of a sunroof option from GL and upwards on three- and five-door versions. (Earlier it was only possible to get sunroofs on cars built in Belgium, and then only on 99 two-door models for certain markets). The Turbo model had sunroof as standard equipment...

-
Ary van Hoorne
- Donateur (2x)

Re: SAAB 99 turbo (sunroof STANDAARD of OPTIE?)
Voor de 99T 3-deurs: Standard voor de US market. Voor de EU market was het een optie (in de prijslijst van NL apart vermeld, koste 1500 gulden meer).
Ook 4 deurs, gebouwd in België, konden een schuifdak hebben. Ik heb een 4-deurs uit 1975 gehad met schuifdak (en inderdaad in BE gebouwd).
3-deurs EMS; ik heb er buiten de US om nooit een gezien. 4/5 deurs EMS bestaan niet, dan is het GLE (met automaat en stuurbekrachtiging). EMS sporty, GLE luxuary.
Ook 4 deurs, gebouwd in België, konden een schuifdak hebben. Ik heb een 4-deurs uit 1975 gehad met schuifdak (en inderdaad in BE gebouwd).
3-deurs EMS; ik heb er buiten de US om nooit een gezien. 4/5 deurs EMS bestaan niet, dan is het GLE (met automaat en stuurbekrachtiging). EMS sporty, GLE luxuary.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
-
Barten
- Donateur (12x)

Re: SAAB 99 turbo (sunroof STANDAARD of OPTIE?)
Mijn vader kocht in 1976 een nieuwe 99 5 deurs combi coupé waarvan het stalen schuifdak werd ingebouwd bij Vermeulen Hollandia in Oudenbosch.
Zijn volgende SAAB, was een 78-er 5 deurs GLE en die werd ook op dezelfde wijze voorzien van een schuifdak. Ik weet niet of het in die jaren ook al een af-fabriek optie was.
Wel herinner ik me dat je bij inbouw mocht kiezen tussen het spuiten van het dak, of het beplakken met skai, zoals sommige Fords dat in die tijd hadden.
Een SAAB met een skai dak heb ik overigens (gelukkig) nooit gezien.
Zijn volgende SAAB, was een 78-er 5 deurs GLE en die werd ook op dezelfde wijze voorzien van een schuifdak. Ik weet niet of het in die jaren ook al een af-fabriek optie was.
Wel herinner ik me dat je bij inbouw mocht kiezen tussen het spuiten van het dak, of het beplakken met skai, zoals sommige Fords dat in die tijd hadden.
Een SAAB met een skai dak heb ik overigens (gelukkig) nooit gezien.
-
Saapie
- Donateur (2x)

Re: SAAB 99 turbo (sunroof STANDAARD of OPTIE?)
VS/ USA markt was het standaard, geloof ik.
-
Ary van Hoorne
- Donateur (2x)

Re: SAAB 99 turbo (sunroof STANDAARD of OPTIE?)
Kennelijk zijn er verschillende prijslijsten in omloopPaul99 schreef: ↑wo 29 dec, 2021 12:08Ik heb de prijslijsten van 1979 en 1980 gevonden en daar wordt voor een 2drs 99 turbo een schuifdak als optie aangeboden. (Mijn 2drs 99turbo uit 80 heeft geen schuifdak)
Het gekke is dat op de prijslijst van 78 de 99turbo niet staat.
Op de prijslijst die ik heb van 1978 (gedateerd 2-1-1978) staat de turbo wel. Zonder schuifdak Hfl 34900.-- en Met schuifdak Hfl 36550.--. De andere modellen staan er op deze prijslijst exact zo op; met dezelfde prijzen.
Van 1979 heb ik geen prijslijst, op mijn prijslijst van 1980 staat geen mogelijke optie voor een schuifdak voor de 99T (enkel in 900 modellen de schuifdak optie).
Ik denk dat het algemene SAAB idee voor een schuifdak in een 99T was:
1978 : EU optie / US standaard
1979 : optie (99T niet geleverd in US)
1980 : Geen schuifdak (99T niet geleverd in US)
Opmerkelijk aan de prijslijst die ik heb van 1980 is dat ie gedateerd is op 2-1-1981. Optie 10 staat daar ook niet meer op. Ik vond het al opmerkelijk dat de meeste Aquablauwe T2's pas in 1981 de weg op gekomen zijn. Daarnaast heb ik ook een 99GL MY80 gehad die in 81 op de weg gekomen is.
Aan de hand van de prijslijst lijkt het erop dat in 1981 nog model 80 auto's zijn verkocht.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Re: SAAB 99 turbo (sunroof STANDAARD of OPTIE?)
ietwat off topic: was een schuifdak de enige beschikbare optie voor een Saab 90?
-
Rik H.
- Donateur (4x)

Re: SAAB 99 turbo (sunroof STANDAARD of OPTIE?)
Volgens wist-je-datjes op de onvolprezen Saab-90.nl site is dat inderdaad zo.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Re: SAAB 99 turbo (sunroof STANDAARD of OPTIE?)
Het viel me ook op dat er in de ene folder een fabrieksdak wordt aangeboden en in de andere een dealer-af dakjeAry van Hoorne schreef: ↑ma 10 jan, 2022 13:00Kennelijk zijn er verschillende prijslijsten in omloop
Op de prijslijst die ik heb van 1978 (gedateerd 2-1-1978) staat de turbo wel. Zonder schuifdak Hfl 34900.-- en Met schuifdak Hfl 36550.--. De andere modellen staan er op deze prijslijst exact zo op; met dezelfde prijzen.
Van 1979 heb ik geen prijslijst, op mijn prijslijst van 1980 staat geen mogelijke optie voor een schuifdak voor de 99T (enkel in 900 modellen de schuifdak optie).
*knip*
-
ducktail
- Geregistreerd lid
Re: SAAB 99 turbo (sunroof STANDAARD of OPTIE?)
Enige nuance is noodzakelijk als je praat over 99 turbo !
De turbo 1 ofwel de CC kon met of zonder geleverd worden, Let wel praat over fabrieks dak en niet afther market.
De turbo 2 ofwel de sedan was zonder fabrieks dak en dus vaak met afther market dak.
Hier is echter een uitzondering bij de in Finland geleverde turbo 2 , daar zijn enkele met orgineel fabrieksdak geleverd.
Dus een schuifdak met de spoilerlip in de dakplaat zelf .
De turbo 1 ofwel de CC kon met of zonder geleverd worden, Let wel praat over fabrieks dak en niet afther market.
De turbo 2 ofwel de sedan was zonder fabrieks dak en dus vaak met afther market dak.
Hier is echter een uitzondering bij de in Finland geleverde turbo 2 , daar zijn enkele met orgineel fabrieksdak geleverd.
Dus een schuifdak met de spoilerlip in de dakplaat zelf .
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: SAAB 99 turbo (sunroof STANDAARD of OPTIE?)
Alles met een glazen sunroof loop ik met een grote boog omheen, ik kom ook uit die jaren en vond het toen al jammer van je auto (welk merk dan ook)
-
joppe68
- Geregistreerd lid
Re: SAAB 99 turbo (sunroof STANDAARD of OPTIE?)
Klopt helemaal. In die tijd kozen veel Saab kopers ervoor om het schuifdak achteraf te laten inbouwen door Vermeulen Hollandia (Webasto Hollandia). Dit dak was technisch nagenoeg hetzelfde als het originele fabrieksdak, maar een stuk goedkoper. Het enige verschil eigenlijk is de opstaande velsrand in de dakplaat die je NIET had bij een Hollandia schuifdak. Een belangrijke reden waarom sommige Saab liefhebbers een compleet dak overzetten met een origineel schuifdak met opstaande velsrand in de dakplaat.Barten schreef: ↑wo 29 dec, 2021 12:54Mijn vader kocht in 1976 een nieuwe 99 5 deurs combi coupé waarvan het stalen schuifdak werd ingebouwd bij Vermeulen Hollandia in Oudenbosch.
Zijn volgende SAAB, was een 78-er 5 deurs GLE en die werd ook op dezelfde wijze voorzien van een schuifdak. Ik weet niet of het in die jaren ook al een af-fabriek optie was.
Wel herinner ik me dat je bij inbouw mocht kiezen tussen het spuiten van het dak, of het beplakken met skai, zoals sommige Fords dat in die tijd hadden.
Een SAAB met een skai dak heb ik overigens (gelukkig) nooit gezien.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: SAAB 99 turbo (sunroof STANDAARD of OPTIE?)
Sterker er zijn er die hebben een fetisj met het opstaande randje
Een schuifdak is alleen maar een verkoop argument , die dingen maken alleen maar lawaai bij 200 +, daarom zitten ze normaal ook niet op een GT
Een schuifdak is alleen maar een verkoop argument , die dingen maken alleen maar lawaai bij 200 +, daarom zitten ze normaal ook niet op een GT


