Carburateur B20: de mogelijkheden

1967-1984
Plaats reactie
Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1374
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Carburateur B20: de mogelijkheden

Bericht door silvandam » za 29 jan, 2022 20:10

Ik ben momenteel bezig met de revisie van een B20 motor en ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn voor wat betreft de carburateur. Ik heb een nieuwe Weber op mijn 95 gemonteerd en dit bevalt super. Vandaar dat ik een zelfde oplossing voor mijn 99 overweeg. Ik ben benieuwd wat de verschillende mogelijkheden zijn. Is er toevallig (net als voor de V4) een carburateur die zonder aanpassingen te monteren valt? Ik ben benieuwd. Stiekem hoop ik op een NOS Stromberg/Pierburg/Zenith.
Saab 96 1967, Torreadorrood(?)
Saab 99 1976, Platinablauw
Saab 900 T8 Sedan 1983, Amaranthrood
Saab 9000S 1988, 170 Zwart
Saab 900 T16 Cabriolet 1989, 170 Zwart
Saab 900 T16 Sedan 1992, Talladegarood
Volkswagen T3 Transporter D 1983, Marsalarot (wordt Medium Blue)

Gebruikersavatar
Bart M
Geregistreerd lid
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 07 feb, 2005 10:05
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Carburateur B20: de mogelijkheden

Bericht door Bart M » di 30 aug, 2022 15:58

Je kan beginnen met een setje dubbele carburateurs. Spruitstukken en carburateurs zijn nog wel te vinden. Volgens mij ligt er ook nog wel wat in het onderdelen magazijn.
Hou dan wel rekening met carburateur revisies, wat uit een sloopauto komt is meestal aardig versleten.

Let wel op dat je een spruitstuk uit een 99 hebt en niet van een 900. Deze zijn te herkennen aan de koelwater aansluiting midden op het spruitstuk tussen de inlaat kanalen en niet aan de zijkant aan de schutbord zijde.
Het spruitstuk van een 900 komt bij een B20 wel heel krap tegen de dynamo aan, deze zijn dan ook gemaakt voor een H-motor.

Dubbele carburateurs leveren mits goed afgesteld 10 pk extra op. Benzine verbruik blijft bij normaal gebruik ongeveer gelijk.

Ik heb wel conversies met 1 of 2 Webers gezien. Ik heb wel eens gezien dat Van der Laan dit in een circuit auto had. Spruitstukken en dergelijke zijn zeldzaam of moeten speciaal gemaakt worden. Zal best wel een dure ombouw zijn. Dan kan je er net zo goed een turbo in lepelen.
99 GL 1979 (voor de hobby)
9000 CDE 1996 (verkocht)
9-5 Aero 2000 (verkocht)
9-3 Estate Diesel 2006 met Hirsch (verkocht)
Nu 9-3X 2.0T 2010 voor dagelijks

Plaats reactie