Vlotternaalden stromberg
-
Foll
- Geregistreerd lid
Vlotternaalden stromberg
Vraag aan alle Saab piloten met een of twee stromberg carburateur(s) onder het vooronder! Wie heeft al eens met succes de vlotternaalden vervangen voor nieuwe? Ik heb mijn dubbele strombergs deels gereviseerd, met succes, want hij loopt lekker. Alleen heb ik regelmatig last van 'plakkende' vlotternaalden. Dan zit eentje of soms zelfs 2 dicht en zakt hij stationair in of slaat hij zelfs af, best vervelend... De oude zijn niet fris meer en de nieuwe die ik bij BCCP gekocht heb blijven plakken. Wie weet welke wel goed zijn en waar je die kan bestellen? Hoor graag! 
-
Bart M
- Geregistreerd lid
Re: Vlotternaalden stromberg
Probeer Burlen Fuel systems in Engeland eens (Burlen.Co.uk)
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Ik heb ze destijds bij tovami besteld, na een bank sessie in het boek de best passende qua profiel uitgekozen door Ruud en naar volle tevredenheid geplaatst. Is wel 12/13 jaar geleden al maar volgens mij bestaat t bedrijf nog altijd.
-
phanot
- Donateur (2x)

Benzine is tegenwoordig erg uitdrogend zoals aceton, 30 jaar geleden liet benzine nog een licht vettige film na.
Ik doe al vele jaren een beetje toevoegmiddel bij de benzine van mijn 900c, de carburator loop steeds zeer soepel en gesmeerd. Het is wel al de 2e carburator die er nu in zit (op 507000 km) Vlotternaalden zijn nooit vervangen.
https://www.bol.com/nl/nl/p/bardahl-top ... 0128066446
Ik doe al vele jaren een beetje toevoegmiddel bij de benzine van mijn 900c, de carburator loop steeds zeer soepel en gesmeerd. Het is wel al de 2e carburator die er nu in zit (op 507000 km) Vlotternaalden zijn nooit vervangen.
https://www.bol.com/nl/nl/p/bardahl-top ... 0128066446
-
Bart M
- Geregistreerd lid
@Sapphire: Je haalt de vlotternaalden en de sproeiernaalden door elkaar. De vlotternaald regelt samen met de vlotter het niveau in de vlotterkamer en heeft weinig invloed op de prestatie van de motor. Het zorgt slechts voor een constante toevoer van benzine naar de sproeier.
Anders is het natuurlijk met de sproeiernaald die het mengsel regelt. Hier kan je kiezen voor een wat rijker of juist een wat armer profiel. Deze naalden slijten ook na verloop van tijd waardoor je het mengsel niet meer nauwkeurig af kunt stellen. Mijn ervaring is dat een goede naald met het standaard profiel prima loopt.
Als je de sproeiernaald vervangt is het aan te bevelen ook de sproeier te vervangen, deze slijt ook.
Anders is het natuurlijk met de sproeiernaald die het mengsel regelt. Hier kan je kiezen voor een wat rijker of juist een wat armer profiel. Deze naalden slijten ook na verloop van tijd waardoor je het mengsel niet meer nauwkeurig af kunt stellen. Mijn ervaring is dat een goede naald met het standaard profiel prima loopt.
Als je de sproeiernaald vervangt is het aan te bevelen ook de sproeier te vervangen, deze slijt ook.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Sorry, je hebt gelijk. Niet goed gelezen.
-
Foll
- Geregistreerd lid
Klopt! Het gaat me inderdaad om de vlotternaalden.
Bedankt voor het adresje, Burlen Fuel Systems! Ziet er veelbelovend uit op de website.
De toevoeging voor bij de benzine vind ik ook interessant. Daar heb ik inmiddels nog een tip van gekregen. Het is inderdaad zo dat de benzine van tegenwoordig wat schraler is dan dat die vroeger was. En dat ik dit fenomeen zowel met de oude originele als met de nieuwe vlotternaalden heb, kan betekenen dat het probleem wellicht niet in de vlotternaalden zelf zit.
Ik ga beide tips even opvolgen. En dan in de volgorde: 1. Toevoeging bij in de tank. Bij geen resultaat; 2. Vlotternaalden van Burlen Fuel Systems.
Ben benieuwd
.
Bedankt voor het adresje, Burlen Fuel Systems! Ziet er veelbelovend uit op de website.
De toevoeging voor bij de benzine vind ik ook interessant. Daar heb ik inmiddels nog een tip van gekregen. Het is inderdaad zo dat de benzine van tegenwoordig wat schraler is dan dat die vroeger was. En dat ik dit fenomeen zowel met de oude originele als met de nieuwe vlotternaalden heb, kan betekenen dat het probleem wellicht niet in de vlotternaalden zelf zit.
Ik ga beide tips even opvolgen. En dan in de volgorde: 1. Toevoeging bij in de tank. Bij geen resultaat; 2. Vlotternaalden van Burlen Fuel Systems.
Ben benieuwd
-
Foll
- Geregistreerd lid
Een update! Iets met rode toverdrankjes.. inmiddels had ik op advies een blik Marvels mystery oil besteld, een toevoeging voor in de benzine dat alles in en aan de kop smeert. Doet me eigenlijk wel een beetje aan loodvervanger denken. Dit met de gedachte om de benzine wat minder schraal te maken zodat hopelijk de carburateurs (en dus de vlotternaalden) wat soepeler gaan werken.

En dan het 2e rode toverdrankje! Nu had ik bij het afstellen van de carburateurs de dempertjes bewust niet gevuld, dat scheelt een boel gesmeer. Echter, ben ik ze al die tijd vergeten alsnog te vullen.. dus, deze afgevuld met ATF.

Heb nu sindsdien een paar ritjes gemaakt en de 99 loopt weer helemaal mooi! Het terugvallen bij stationair heeft hij helemaal niet meer gedaan, geen één keer meer. Hij zakt nu weer consequent rustig terug naar 900 rpm. Rijdt en loopt weer soepeltjes, zoals het hoort. Blijft een feestje om mee te rijden, wat een leuk ding
.

En dan het 2e rode toverdrankje! Nu had ik bij het afstellen van de carburateurs de dempertjes bewust niet gevuld, dat scheelt een boel gesmeer. Echter, ben ik ze al die tijd vergeten alsnog te vullen.. dus, deze afgevuld met ATF.

Heb nu sindsdien een paar ritjes gemaakt en de 99 loopt weer helemaal mooi! Het terugvallen bij stationair heeft hij helemaal niet meer gedaan, geen één keer meer. Hij zakt nu weer consequent rustig terug naar 900 rpm. Rijdt en loopt weer soepeltjes, zoals het hoort. Blijft een feestje om mee te rijden, wat een leuk ding