WELKOM - SAAB 99CC TURBO 1978 - WELKOM
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 82
- Lid geworden op: wo 07 feb, 2018 1:40
- Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale
WELKOM - SAAB 99CC TURBO 1978 - WELKOM
Beste leden,
Sinds kort ben ik eigenaar van een droomauto (of toch 1 van mijn 4 droomauto's #bucketlistminusone)
Het begon deze zomer met het verschijnen van een 99 Turbo US model MY1978 in Duitsland. Hij is hier ook gespot, maar ik was een snelle beller en ging op dag 2 dat hij online stond een bezoek/inspectie uitvoeren. Met 900's ben ik bekend, maar met 99's iets minder. Eerst was ik wat schuw en twijfelde ik over de originaliteit (SAAB 99 EMS coupe ombouw -wel een zonnedak dus Turbo?!? Het hele verhaal?! Geen originele papieren/title?). De plastic kunstoffen harde (niet soft rubber) spoiler die wel vaker voorkomt op de US spec turbo's van 1978.
Nu, we zijn een kleine maand verder, het is wel degelijk een echt 99 Turbo, origneel verkocht door Tor's Foreign Car service in Californië (vlakbij de VANDENBERG AFB (de wagen draagt ook een sticker! Reeds contact gehad met de basis en zij bevestigde dat de sticker enkel is gebruikt in het jaar 1978! ). Het gaat hier over een schuurvondst (stil gestaan van 1986 -2019...ja dat is erg lang! ), de vorige eigenaar heeft geen band kunnen opbouwen met de wagen, had het geld ook nodig en daarom stond de wagen te koop (ik vermoed dat hij er in 2019 een heel klein bedrag voor heeft neergelegd, soit...).
ORIO heeft dus bevestigd dat de VIN nr en motor nr overeen komen, matching numbers dus! Nu het verhaal...Origineel Amerikaanse 99 T CC verkocht in Lompoc bij Tor's Foreign car service.
De eerste eigenaar was vermoedelijk een belangrijk US militair (NATO/VANDENBERG AFB was zijn vaste werkplaats - een wereld van vliegtuigen/raketten etc.). De wagen heeft zijn eerste 6-7 levensjaren doorgebracht in de Californische woestijn rondom VANDENBERG AFB. Steeds op service/onderhoud geweest bij Tor's foreign car service, te zien an de Valvoline stickers die het onderhoud en km's vermelden en de garage. Hij was een bekende dealer in Lompoc CALIF US , goed onderhouden dus. (er is hier ooit een topic over verschenen, hij was in bezit van een parelmoer 900 stijlneus 1/30stuks?). De wagen is dan vermoedelijk in 1986 overgekomen samen met de militair naar een Duitse (Amerikaanse) basis (Heidelberg base, niet ver van de grens met Luxemburg, een basis voor amerikanen - NATO forces dus). De militair heeft de wagen hier achter gelaten en is terug vertrokken richting US (verkocht aan iemand? die historiek is onbekend, alleen is hij volgens de Duitse archieven niet meer op de baan geweest sinds 1987. In 2019 doet er iemand een garage open...en daar staat hij dan...een met stof besprenkelde 99TURBO- volledig origineel, NIETS ROEST! (op ooit eens herspoten geweest te zijn na - origineel zwart). Binnenkort ga ik de rubbers wat insmeren met vaseline, eens goed polishen, reinigen intern...tjonge tjonge wat is dit een klassebak!
Enige probleemje is, dat het groene pinkerlicht blijft branden op het dashboard wanneer de pinkerhendel in neutrale positie staat. Bij verwijderen van de flasher unit, stopt het groene indicatorlichtje wel met branden.I Iemand die weet waar ik moet zoeken? https://katdash.com/wp-content/uploads/ ... -short.pdf geeft wat info, identieke indicator relay, maar ik meet geen kortsluiting tussen C en 49.
Sinds kort ben ik eigenaar van een droomauto (of toch 1 van mijn 4 droomauto's #bucketlistminusone)
Het begon deze zomer met het verschijnen van een 99 Turbo US model MY1978 in Duitsland. Hij is hier ook gespot, maar ik was een snelle beller en ging op dag 2 dat hij online stond een bezoek/inspectie uitvoeren. Met 900's ben ik bekend, maar met 99's iets minder. Eerst was ik wat schuw en twijfelde ik over de originaliteit (SAAB 99 EMS coupe ombouw -wel een zonnedak dus Turbo?!? Het hele verhaal?! Geen originele papieren/title?). De plastic kunstoffen harde (niet soft rubber) spoiler die wel vaker voorkomt op de US spec turbo's van 1978.
Nu, we zijn een kleine maand verder, het is wel degelijk een echt 99 Turbo, origneel verkocht door Tor's Foreign Car service in Californië (vlakbij de VANDENBERG AFB (de wagen draagt ook een sticker! Reeds contact gehad met de basis en zij bevestigde dat de sticker enkel is gebruikt in het jaar 1978! ). Het gaat hier over een schuurvondst (stil gestaan van 1986 -2019...ja dat is erg lang! ), de vorige eigenaar heeft geen band kunnen opbouwen met de wagen, had het geld ook nodig en daarom stond de wagen te koop (ik vermoed dat hij er in 2019 een heel klein bedrag voor heeft neergelegd, soit...).
ORIO heeft dus bevestigd dat de VIN nr en motor nr overeen komen, matching numbers dus! Nu het verhaal...Origineel Amerikaanse 99 T CC verkocht in Lompoc bij Tor's Foreign car service.
De eerste eigenaar was vermoedelijk een belangrijk US militair (NATO/VANDENBERG AFB was zijn vaste werkplaats - een wereld van vliegtuigen/raketten etc.). De wagen heeft zijn eerste 6-7 levensjaren doorgebracht in de Californische woestijn rondom VANDENBERG AFB. Steeds op service/onderhoud geweest bij Tor's foreign car service, te zien an de Valvoline stickers die het onderhoud en km's vermelden en de garage. Hij was een bekende dealer in Lompoc CALIF US , goed onderhouden dus. (er is hier ooit een topic over verschenen, hij was in bezit van een parelmoer 900 stijlneus 1/30stuks?). De wagen is dan vermoedelijk in 1986 overgekomen samen met de militair naar een Duitse (Amerikaanse) basis (Heidelberg base, niet ver van de grens met Luxemburg, een basis voor amerikanen - NATO forces dus). De militair heeft de wagen hier achter gelaten en is terug vertrokken richting US (verkocht aan iemand? die historiek is onbekend, alleen is hij volgens de Duitse archieven niet meer op de baan geweest sinds 1987. In 2019 doet er iemand een garage open...en daar staat hij dan...een met stof besprenkelde 99TURBO- volledig origineel, NIETS ROEST! (op ooit eens herspoten geweest te zijn na - origineel zwart). Binnenkort ga ik de rubbers wat insmeren met vaseline, eens goed polishen, reinigen intern...tjonge tjonge wat is dit een klassebak!
Enige probleemje is, dat het groene pinkerlicht blijft branden op het dashboard wanneer de pinkerhendel in neutrale positie staat. Bij verwijderen van de flasher unit, stopt het groene indicatorlichtje wel met branden.I Iemand die weet waar ik moet zoeken? https://katdash.com/wp-content/uploads/ ... -short.pdf geeft wat info, identieke indicator relay, maar ik meet geen kortsluiting tussen C en 49.
-
- Donateur (5x)
- Berichten: 5787
- Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: WELKOM - SAAB 99CC TURBO 1978 - WELKOM
Mooie wagen hoor, lekkere vondst!
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11
Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.
Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl
- joppe68
- Geregistreerd lid
- Berichten: 224
- Lid geworden op: vr 24 dec, 2004 11:12
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: WELKOM - SAAB 99CC TURBO 1978 - WELKOM
Er komen steeds meer 99 CC's Turbo in NL lijkt het wel. Restauraties, importauto's.......misschien leuk om volgend jaar eens een bijeenkomst te houden met zoveel mogelijk Turbo's in NL?
Re: WELKOM - SAAB 99CC TURBO 1978 - WELKOM
Wat een geweldig mooie auto! Proficiat met deze aanwinst! Leuk ook dat je de geschiedenis van de auto grotendeels kent.
Erg gaaf! Veel plezier ermee!
Erg gaaf! Veel plezier ermee!
Sonett V4 (1967)
Sonett III (1971)
99L 1.85 (1973)
900S Cabriolet (1993)
92B (1956) Verkocht
900C (1989) Verkocht
9000CS (1993) Verkocht
Land Rover 110 V8
Triumph Scrambler 1200 XC
Volkswagen California Ocean
Sonett III (1971)
99L 1.85 (1973)
900S Cabriolet (1993)
92B (1956) Verkocht
900C (1989) Verkocht
9000CS (1993) Verkocht
Land Rover 110 V8
Triumph Scrambler 1200 XC
Volkswagen California Ocean
- Style&Co
- Moderator + Donateur
- Berichten: 15639
- Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: WELKOM - SAAB 99CC TURBO 1978 - WELKOM
veel mooier wordt het niet in Saab land. Ga je er mee rijden of wordt het een museaal statisch kunststuk?
live your dreams
- caspar
- Donateur (5x)
- Berichten: 1644
- Lid geworden op: wo 15 jun, 2016 15:07
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: WELKOM - SAAB 99CC TURBO 1978 - WELKOM
Lijkt me erg gaaf.
Gaaf dat iemand van het forum de auto opgehaald heeft. Veel plezierige km’s toegewenst!
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 82
- Lid geworden op: wo 07 feb, 2018 1:40
- Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale
Re: WELKOM - SAAB 99CC TURBO 1978 - WELKOM
Bedankt allemaal! Ondertussen zijn we langs de keuring gepasseerd. Lekke schokdemper (kon hem met mijn vinger induwen :p) en CO te hoog.
Heb ooit een setje NOS dempers kunnen kopen (had toen het idee dat ik ooit wel een 99T zou bezitten...nu komen ze dus van pas).
Voor de hoge CO heb ik nog wel een beetje schrik, het is niet zomaar de inbus naast de verdelerkop wat CCW draaien om lagere CO te verkrijgen..dat zou te simpel zijn..of niet?
Als ik lager air fuel ratio instel gaat de wagen mogelijks warmer lopen? Miss wel beter optrekken? Lagere ralenti? Andere zaken gaan hierdoor beïnvloedt worden...maar hoop dat al bij al meevalt (heb de manual bij de hand)
Bedoeling is om de wagen verder in top staat te brengen, en sporadisch elke maand op een droge dag mee rond te touren, ik hou het op 500 - 800 km's per jaar (net zoals mijn andere saabjes).
Heb ooit een setje NOS dempers kunnen kopen (had toen het idee dat ik ooit wel een 99T zou bezitten...nu komen ze dus van pas).
Voor de hoge CO heb ik nog wel een beetje schrik, het is niet zomaar de inbus naast de verdelerkop wat CCW draaien om lagere CO te verkrijgen..dat zou te simpel zijn..of niet?
Als ik lager air fuel ratio instel gaat de wagen mogelijks warmer lopen? Miss wel beter optrekken? Lagere ralenti? Andere zaken gaan hierdoor beïnvloedt worden...maar hoop dat al bij al meevalt (heb de manual bij de hand)
Bedoeling is om de wagen verder in top staat te brengen, en sporadisch elke maand op een droge dag mee rond te touren, ik hou het op 500 - 800 km's per jaar (net zoals mijn andere saabjes).
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: WELKOM - SAAB 99CC TURBO 1978 - WELKOM
B turbo’s geven een rijker mengsel door het schakelaartje bij de gasklep
99 weet ik niet zeker, maar 900 ook boven de 120 km/h
Nieuwe benzine erin, injectoren op sproeibeeld controleren , rubbers injectoren vernieuwen,
Maar, ga niet zo maar met k-jectronic lopen klooien
Mooie turbo ook geluksvogel
Ps goed kijken naar de stand van de inbussleutel , ff verdraaien voor de keuring en daarna weer terug in de oude stand
99 weet ik niet zeker, maar 900 ook boven de 120 km/h
Nieuwe benzine erin, injectoren op sproeibeeld controleren , rubbers injectoren vernieuwen,
Maar, ga niet zo maar met k-jectronic lopen klooien
Mooie turbo ook geluksvogel
Ps goed kijken naar de stand van de inbussleutel , ff verdraaien voor de keuring en daarna weer terug in de oude stand
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: WELKOM - SAAB 99CC TURBO 1978 - WELKOM
In dit geval België lijkt het. Maar inderdaad een goede zaak dat steeds meer turbo 1's bij liefhebbers belanden die ze rijden/restaurerren/herstellen/liefkozen.
@autosleutel: proficiat met deze prachtige wagen.