99 GL 1982 - Klaarmaken voor Lapland - REISVERSLAG

1967-1984
Job1989
Geregistreerd lid

99 GL 1982 - Klaarmaken voor Lapland - REISVERSLAG

Bericht door Job1989 » ma 17 okt, 2022 16:01

In december willen wij met onze 99 GL naar Lapland. Om de auto hier klaar voor te maken was (/is) er een lijst van zaken welke gedaan moet worden. In dit topic wil ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen.

De lijst bestond en bestaat uit:

Gedaan:

- Radio (en speakers) inbouwen (plus USB poorten voor opladen telefoon / powernbank, etc.)
- Temperatuurmeter geeft te lage waarde aan (vernieuwde sensor geeft ietes betere waardes nu (een tikje onder midden))
- Brandstofmeter blijft te laag steken (aangepast door vlotter contact te verstellen, lijkt nu accurater)
- Wat metertjes inbouwen om te voorkomen dat we met pech komen te staan
- Een stottertje bij constante snelheid op (bleek, een defecte bougiekabel)
- Snelheidsmeter blijft hangen / werkt niet (verholpen, er liep iets aan in de klok)
- Lekke einddemper vervangen (man, wat een kl***klus, hij zat heel vast)
- "Ratelende" kachel blower

Openstaand

- Benzinelucht in auto (tank ligt er inmiddels onderuit. brandstoftank rubbers voor een 99 (retour en ontluchting) lijken moeilijk te vinden)
- Extra verlichting voor op de donkere scandinavische wegen (ver- en breedstralers)
- Wellicht nog andere winterbanden, beter geschikt voor sneeuw en ijs (momenteel zitten er goede Kleber Krisalp 2 banden bij, maar reviews zijn niet super)
- Netjes maken nieuw aangelegde electra
- Nalopen / afstellen motor (loopt opzich goed, alleen een tikkeltje hard stationair en mist soms een klapje tijdens het rijden (eens in het kwartier ofzo)
- telefoon houder ofzo
- cupholder-achtig iets?

Ik zal vast nog wat vergeten zijn, maar hoop daar voor december dan achter te komen :wink:

Fototje van de auto in kwestie:

Afbeelding

Job1989
Geregistreerd lid

Re: 99 GL 1982 - Klaarmaken voor Lapland

Bericht door Job1989 » ma 17 okt, 2022 16:47

Belangrijke dingen eerst, dus, de radio!

Na veel zoeken ben ik gegaan voor de Blaupunkt Skagen 400, welke een redelijk sobere / simpele uitstraling heeft wat past bij het interieur van de auto (naar mijn mening), maar wel over Bluetooth (en DAB+!) beschikt. Geen CD speler, maar dat is voor mij geen gemis. Als extratje en niet geheel onbelangrijk - instelbare kleur van het display / de verlichting, inclusief groen.

Nu begint het echte probleem; waar deze te plaatsen. De auto heeft geen middenconsole en als het even kan wil ik dat zo houden. Ik heb er lang over nagedacht en voor inspiratie veel plaatjes bekeken, maar de mooiste plek leek me in het midden van het dashboard, op de plaats van het "Fasten Seat Belts" indicatie lampje / paneel. Ik kon hier weinig beeldmateriaal van vinden en toen ik er uiteindelijk aan begon begreep ik waarom: hierachter is geen ruimte voor een radio.

Omdat ik nogal eigenwijs kan zijn (of ben) toch besloten het mezelf moeilijk te maken en toch te proberen de radio op deze plek te krijgen. Zagen in wat erachter zit is uiteraard geen optie, dus het plan was om het display / bedieningspaneel van de radio in het dashboard te plaatsen, en de radio zelf op een andere plek. Een plan met (veel) onzekerheden. Een paar fotos om het process weer te geven (niet per se chronologisch, en exclusief bloed zweet en tranen):

Een schets om ruimte te bepalen en plan hoe het bedieningspaneel te bevestigen:
Afbeelding

(alluminium) frame maken en passen:
Afbeelding

Afbeelding

Test radio met verlengde flat-cable (YES!! HIJ DOET HET!)
Afbeelding

Test passing:
Afbeelding

Afbeelding

Afwerken van het geheel:
Afbeelding

En uiteindelijke plaatsing:
Afbeelding

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » ma 17 okt, 2022 17:31

Mooie oplossing zo!

Sandr
Geregistreerd lid

Bericht door Sandr » ma 17 okt, 2022 19:52

Mooi gedaan!

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » ma 17 okt, 2022 20:06

Netjes 👍

Job1989
Geregistreerd lid

Bericht door Job1989 » di 18 okt, 2022 15:35

Terwijl ik met de radio bezig was ook gelijk aan een oplossing gewerkt om tijdens het rijden de telefoon(s) (/navigatie) te kunnen opladen. De sigarettenaansteker oplossingen vind ik altijd matig werken dus wilde hier gelijk iets degelijks voor maken. Uitgangspunt was het goed kunnen opladen van 2 telefoons + een extra item (powerbank, zaklamp, etc.)

Hiervoor heb ik een DC/DC converter gebruikt en een PCI USB-uitbreidingskaart voor in de PC (afgezaagd voor het metalen paneeltje en de USB poorten).

Dit was toch iets te gemakklijk gedacht (schijnbaar laden telefoons niet zomaar op vanaf een willekeurge 5VDC bron) en na wat googlen bleek het nodig te zijn wat weerstanden te plaatsen zodat de telefoon de bron als "lader" herkent.

De USB poorten heb ik direct onder de asbak geplaatst en wat leds toegevoegd en aangesloten op de interieurverlichting, zodat ze ook in het donker te vinden zijn (het schijnt in het hoge noorden vrij veel donker te zijn in december...)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Job1989
Geregistreerd lid

Bericht door Job1989 » wo 19 okt, 2022 13:27

Voor de benzinelucht in de auto is de tank er nu ondervandaan. Ik verdenk een van de rubbers (van de retourleiding) van niet goed afsluiten.

Ter vervanging heb ik bij R&D een (zeer kostbaar) rubbertje gekocht, wat onder het zelfde onderdeelnummer als voor de 99 te koop staat, maar aangegeven is voor Saab 900/9000. Deze heeft geen kraag onderaan, zoals de originele rubbers wel leken te hebben:

Afbeelding

Links origineel rubber met kraag, midden origineel rubber zonder de kraag (van de retourleiding, kraag lijkt afgescheurd) en rechts het rubber van R&D.

Met de tule erin ziet het rubber er zo uit, dus wellicht is de kraag wel helemaal niet nodig:

Afbeelding

Nu krijg ik alleen met geen mogelijkheid de tule van de retourleiding in het rubber wanneer deze in de tank zit... Zijn er mensen hier die hier ervaring en tips hebben?

Als alternatief heb ik nog een benzinebestendige kit (3M 8694) achter de hand, maar is toch een wat minder degelijke oplossing...

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » wo 19 okt, 2022 22:29

Ik heb hetzelfde gehad, de benzinelucht in de 99. Kwam bij mij ook van die retouraansluiting vandaan. Ik heb hiervoor een klepdeksel rubber van de carterventilatie gebruikt. Zijn nieuw te koop, voor 99/900 8 en 16 klepper hetzelfde rubbertje. Deze past mooi en heeft bij mij de benzinelucht verholpen.

Job1989
Geregistreerd lid

Bericht door Job1989 » do 20 okt, 2022 7:32

Ik heb het rubber er uiteindelijk in gekregen. Vaseline en voor wat langere tijd druk erop houden was het geheim. Hierna gelijk de tank terug onder de auto geplaatst.

Vannochtend gelijk even gaan ruiken maar helaas, de auto ruikt nog steeds naar benzine...

Volgende onderdeel wat ik verdenk is de dikke ontluchtingsslang welke van de tank naar de vulopening loopt, hier waren wat droogtescheurtjes in zichtbaar. Deze slang heeft 2 voorgevormde 90 graden bochten om door de achterbak naar binnen te komen.

Zo te zien is dit onderdeel niet nieuw te verkrijgen dus moet waarschijnlijk vervangen worden door een originele slang, maar dan heb je de 2 voorgevormde 90 graden bochten niet en bestaat er dus het risico van het knikken van de slang. Hoe hebben andere forummers dit opgelost?

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » vr 21 okt, 2022 21:20

Job1989
Geregistreerd lid

Bericht door Job1989 » zo 23 okt, 2022 10:50

mailmichiel schreef:
vr 21 okt, 2022 21:20
Deze al gezien? Webasto :
https://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=181553
Had ik nog niet gezien! Bedankt voor de tip, het overwegen waard!

Aanrader om te hebben?

Wel een impact op de accu met starten in de kou

Job1989
Geregistreerd lid

Bericht door Job1989 » ma 07 nov, 2022 12:02

Ondertussen zijn er weer wat zaken van het lijstje afgewerkt. Dat mag ook wel want 1 december komt snel dichterbij!

De benzinelucht is ondertussen zo goed als verholpen... althans, dat denk ik, want het ruikt toch nog steeds een beetje naar benzine in de auto en de achterbak. Maar in ieder geval niet meer zo erg dat het irritant is of misselijkheid of hoofdpijn bezorgd. Uiteindelijke boosdoener lijkt de dikke ontluchtingslang die terugloopt naar de vulopening. Toen ik deze in water dompelde en op de slang blies was het duidelijk dat deze slang niet meer dicht was (= veel bellen). Deze heb ik vervangen door een standaard benzineslang met ID van 16mm. Was ff een uitdaging om op de nippels te krijgen maar is dus gelukt.

In tegenstelling tot de originele slang heeft deze niet de 2 voorgevormde 90 graden bochten, dus hij loopt wat minder mooier door de auto naar binnen en zal wellicht wat sneller slijten in de doorvoer, maar zal voorlopig wel goed gaan. Hier een foto van hoe deze nu de bak in loopt:

Afbeelding

Afbeelding

De blower van de kachel die "ratelde" vooral op de hogere stand. Ik dacht in eerste instantie dat er misschien iets door het rooster was gevallen, maar na verwijder van de de motor en blower ding (hoe heet zoiets? impeller?) bleek dat de asbevestiging gescheurd was:

Afbeelding

Remedie: de buitenkant van deze asbevestiging bleek een diameter van 12mm te hebben. een knelring uit een 12mm koperen leiding knelkoppeling past daar precies overheen, en heeft een mooi scherp randje om zich klem te zetten tussen de asbevestiging en het rubber daaromheen. En het ratelen is verholpen!

Afbeelding

Afbeelding

Om het bestaande electra systeem niet extra te belasten heb ik alle extra zaken via een extra zekerinhouder aangesloten. Dan gaat het om radio, USB voeding, extra metertjes en ver en breed stralers. Voor de geschakelde spanning en voor de ver- en breedstralers heb ik relais geplaatst op de vrije ruimte van de originele zekeringenkast.

Afbeelding

Dan de cupholders. Na de nodige concepten, inclusief halve boekenplanken (met een ouderwets sierrandje, voor de gein) uiteindelijk toch uitgekomen bij een wat verfijnder model. De hoofdreden om toch hiervoor te kiezen (zonder sierrandje) zat hem vooral in de beenruimte en dan voornamelijk bij het uitstappen. Een van de eerdere modellen zag er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Maar dit werd het uiteindelijke model:

Afbeelding

Afbeelding

Dan in de beits. De exacte kleur lijkt een beetje moeilijk (zie paneel onder de bekerhouders) maar is ook erg afhankelijk van het licht.

Afbeelding

In de auto kleurt het aardig!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En totaaltje van de cockpit:

Afbeelding

Dan de ver en breedstralers. De breedstralers hab ik opgehangen aan de bumperbevestigingsbouten (wat volgens miij de standaar plek is). Ik wilde de verstralers wat verder uit elkaar hebben dan waar de standaard bevestigingen in de bumper op zitten (en deze zitten sowieso niet symetrisch?) dus daarvoor een beugel gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

En het resultaat:

Afbeelding

Ik heb ze nog niet echt goed getest maar er lijkt een flinke bak licht uit te komen. Ook moet ik ze nog richten, maar geen idee of er een process is om dat optimaal te doen?

Afbeelding

Voor komend weekend staat het verwisselen van alle vloeistoffen op de planning. Voor het rijden in de kou alle vloeistoffen geschikt voor -40 en gekozen voor 10W 30 motorolie. Ook ben ik erachter gekomen dat de remklauw rechtsvoor ongelijk remt (zie onderstaand). Na wat twijfelen vanwege het grote verschil toch besloten om de remklauw voor de tocht nog te gaan reviseren. Ik hoop dat dit voorspoedig gaat want de tijd begint te dringen.

Afbeelding

Winterbanden zijn besteld en 2 van de 4 (vreemd) heb ik reeds ontvangen. Dit zijn Nokian Hakkapeliitta R5 banden geworden. Wat me gelijk opviel aan deze band is hoe zacht het rubber is. Hopelijk zorgt dit voor veel grip in de scandinavisceh winter!

Barten
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door Barten » ma 07 nov, 2022 12:28

leuk die voorbereidingen voor een hopelijk onvergetelijke reis. De extra verlichting heb je ook keurig aangebracht.

Sandr
Geregistreerd lid

Bericht door Sandr » ma 07 nov, 2022 12:33

Schitterend!

Kan het niet goed zien, maar wellicht nog verse rubbers op de pedalen voor de juist grip in onverwachte situaties?

Job1989
Geregistreerd lid

Bericht door Job1989 » di 08 nov, 2022 10:47

Sandr schreef:
ma 07 nov, 2022 12:33
Schitterend!

Kan het niet goed zien, maar wellicht nog verse rubbers op de pedalen voor de juist grip in onverwachte situaties?
Ah, goede tip! Die ga ik even bekijken!

Plaats reactie