Ondertussen zijn er weer wat zaken van het lijstje afgewerkt. Dat mag ook wel want 1 december komt snel dichterbij!
De benzinelucht is ondertussen zo goed als verholpen... althans, dat denk ik, want het ruikt toch nog steeds een beetje naar benzine in de auto en de achterbak. Maar in ieder geval niet meer zo erg dat het irritant is of misselijkheid of hoofdpijn bezorgd. Uiteindelijke boosdoener lijkt de dikke ontluchtingslang die terugloopt naar de vulopening. Toen ik deze in water dompelde en op de slang blies was het duidelijk dat deze slang niet meer dicht was (= veel bellen). Deze heb ik vervangen door een standaard benzineslang met ID van 16mm. Was ff een uitdaging om op de nippels te krijgen maar is dus gelukt.
In tegenstelling tot de originele slang heeft deze niet de 2 voorgevormde 90 graden bochten, dus hij loopt wat minder mooier door de auto naar binnen en zal wellicht wat sneller slijten in de doorvoer, maar zal voorlopig wel goed gaan. Hier een foto van hoe deze nu de bak in loopt:
De blower van de kachel die "ratelde" vooral op de hogere stand. Ik dacht in eerste instantie dat er misschien iets door het rooster was gevallen, maar na verwijder van de de motor en blower ding (hoe heet zoiets? impeller?) bleek dat de asbevestiging gescheurd was:
Remedie: de buitenkant van deze asbevestiging bleek een diameter van 12mm te hebben. een knelring uit een 12mm koperen leiding knelkoppeling past daar precies overheen, en heeft een mooi scherp randje om zich klem te zetten tussen de asbevestiging en het rubber daaromheen. En het ratelen is verholpen!
Om het bestaande electra systeem niet extra te belasten heb ik alle extra zaken via een extra zekerinhouder aangesloten. Dan gaat het om radio, USB voeding, extra metertjes en ver en breed stralers. Voor de geschakelde spanning en voor de ver- en breedstralers heb ik relais geplaatst op de vrije ruimte van de originele zekeringenkast.
Dan de cupholders. Na de nodige concepten, inclusief halve boekenplanken (met een ouderwets sierrandje, voor de gein) uiteindelijk toch uitgekomen bij een wat verfijnder model. De hoofdreden om toch hiervoor te kiezen (zonder sierrandje) zat hem vooral in de beenruimte en dan voornamelijk bij het uitstappen. Een van de eerdere modellen zag er ongeveer zo uit:
Maar dit werd het uiteindelijke model:
Dan in de beits. De exacte kleur lijkt een beetje moeilijk (zie paneel onder de bekerhouders) maar is ook erg afhankelijk van het licht.
In de auto kleurt het aardig!
En totaaltje van de cockpit:
Dan de ver en breedstralers. De breedstralers hab ik opgehangen aan de bumperbevestigingsbouten (wat volgens miij de standaar plek is). Ik wilde de verstralers wat verder uit elkaar hebben dan waar de standaard bevestigingen in de bumper op zitten (en deze zitten sowieso niet symetrisch?) dus daarvoor een beugel gemaakt.
En het resultaat:
Ik heb ze nog niet echt goed getest maar er lijkt een flinke bak licht uit te komen. Ook moet ik ze nog richten, maar geen idee of er een process is om dat optimaal te doen?
Voor komend weekend staat het verwisselen van alle vloeistoffen op de planning. Voor het rijden in de kou alle vloeistoffen geschikt voor -40 en gekozen voor 10W 30 motorolie. Ook ben ik erachter gekomen dat de remklauw rechtsvoor ongelijk remt (zie onderstaand). Na wat twijfelen vanwege het grote verschil toch besloten om de remklauw voor de tocht nog te gaan reviseren. Ik hoop dat dit voorspoedig gaat want de tijd begint te dringen.
Winterbanden zijn besteld en 2 van de 4 (vreemd) heb ik reeds ontvangen. Dit zijn Nokian Hakkapeliitta R5 banden geworden. Wat me gelijk opviel aan deze band is hoe zacht het rubber is. Hopelijk zorgt dit voor veel grip in de scandinavisceh winter!