Gegroet beste saab vrienden,
Na een eerste keuring (België) kreeg ik een rode kaart voor lekke schokdemper , CO waarde te hoog , olie overlast (zweten van motor > dit terwijl er geen "lek" onder de auto te zien is)
CO laten afstellen lokaal (was reeds goed 3 %, en staat nu op 1,5 %, we hebben nog lager geprobeerd maar dan begon hij te stotteren en omgekeerd gaf hij zwarte dampen)
CO net hetzelfde als vorige keer, ze konden zelfs niets meten zo hoog was de CO % !?!? (CO > 10%). Ik een beetje ambetant dat hij terug afgekeurd is hierop, dit na het controleren in de garage...
Wil dit zeggen dat er meer aan de hand is? Hij draait mooi, start goed,..., hoe pak ik dit aan?
Deze US heeft de 4 injectie poorten, i.v.m. de europese die altijd 6 poortse spinnenkoppen gehad hebben waarvan 2 dicht gezet/ongeboord.
In het verleden is de EGR valve met lambda sonde verwijderd, is nu dicht. Wagen is van origine CALIFORNISCH en had dus een EGR met exh sensor- cat is verwijderd (heeft dit mogelijks er iets mee te maken??)
- Testen die ik ga doen
1 Lekken opzoeken (remreiniger rondspuiten op de hose connecties)
2 luchtmassa meter inspecteren, beweegt vloeiend? Plunjer beweegt vloeiend geen obstructie? Is de massameter plaat gecentreerd mooi gelijk met de throat van de venturi?
3 De fuel boost switch mag pas aanschakelen vanaf 130 km/hr (volgens manual zorgt deze voor en CO van 5-6% na activeren? Deze zou gekoppeld zijn aan de snelheidsmeter - sneheidsmeter is defect bij mij - sticky speedometer die na verloop van tijd wel daalt...maar miss activeert hij tijdens het rijden waardoor mijn CO plots wijzigt !? Nuja, dan zou dit toch effect moeten hebbe op warme start na het stilleggen van de motor?!
4 Injector beeld controleren , zou mooie verfijnde nevel moeten zijn, redelijk conisch
5 WUR control pressure checken van koud naar warm
6 Line pressure checken
7 Iemand nog een idee?
CO afstellen saab 99 turbo US 1978
-
autosleutel
- Geregistreerd lid
- Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale
-
gertram
- Donateur (3x)

- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: CO afstellen saab 99 turbo US 1978
Katalysator verwijderen helpt natuurlijk nooit. Die vormt altijd wat CO uit het uitlaatgas om, met of zonder lambdaregeling.
Het is een K-jetronic systeem, origineel K-lambda?
Na het controleren van het sproeibeeld zou ik de opbrengst van de vier injectoren vergelijken en eventueel afstellen door ze in 4 gelijke glazen te hangen en de luchtweegklep iets op te lichten (ik heb dit laatste gedaan door een griptang op de centrale bout te klemmen en hem op de rand te laten rusten). Naast de injecorleidingen zitten stelschroefjes achter dopjes, daarmee kun je de opbrengst per injector bijstellen.
Het is een K-jetronic systeem, origineel K-lambda?
Na het controleren van het sproeibeeld zou ik de opbrengst van de vier injectoren vergelijken en eventueel afstellen door ze in 4 gelijke glazen te hangen en de luchtweegklep iets op te lichten (ik heb dit laatste gedaan door een griptang op de centrale bout te klemmen en hem op de rand te laten rusten). Naast de injecorleidingen zitten stelschroefjes achter dopjes, daarmee kun je de opbrengst per injector bijstellen.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: 34x01 en 45x12 versnellingsbak 99/900 evt. met defect.
Te koop gevraagd: 34x01 en 45x12 versnellingsbak 99/900 evt. met defect.
-
Ary van Hoorne
- Donateur (2x)

- Regio: NL - Provincie Drenthe
Mmm, denk niet dat je CO stabiel krijgt zonder Lambda sensor. Immers wordt er bij de US versie in de spinnekop 'direct' benzine ingespoten door de extra injector ( die zit waar bij de EU versie de verrijker zit). Deze extra injector wordt aangestuurd door de ECU (zit onder de bijrijders stoel) die regelt op basis van de lambda waarde.
Bij de EU versie wordt benzine geregeld door de stand van de weegklep (lucht meter klep) -volledig mechanisch systeen. Bij de US versie wordt een basis hoeveelheid benzine gegeven afhankelijk van de stand van de weegklep en de ECU doet de fijnregeling (semi electronisch systeem). Zonder Lambda sensor doet de ECU maar wat en is het CO onvoorspelbaar.
Bij de EU versie wordt benzine geregeld door de stand van de weegklep (lucht meter klep) -volledig mechanisch systeen. Bij de US versie wordt een basis hoeveelheid benzine gegeven afhankelijk van de stand van de weegklep en de ECU doet de fijnregeling (semi electronisch systeem). Zonder Lambda sensor doet de ECU maar wat en is het CO onvoorspelbaar.
-
autosleutel
- Geregistreerd lid
- Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale
CO is in orde, maar heb nu een ander probleem..te hoog toerental bij warme motor dat niet wil zakken (ook niet met by pass air idle schroef in te draaien)
Ik moet zeggen, vertrouw de mannen bij de Belgische keuring niet! Ze zien de oldtimer niet graag komen...mijn CO was bij de eerste keuring al goed (3,5 % CO, we mogen tot 4,5 gaan).
Helaas heb ik dus tweemaal pech gehad, een controleur die me er dus echt niet wou doorlaten...derde keer was het een vriendelijke man, en wat nu?! CO stond degelijk goed!
Enige vreemde is, sinds kort heb ik een 1500 toeren bij warme motor...mogelijke oorzaken waar ik aan denk...
Falende AAV (zou dicht moeten staan bij opgewarmde motor) kan ik checken door darmen af te koppelen
WUR die mogelijks faalt, maar waarom zou het toerental dan omhoog gaan?
Luchtschijf is nagekeken, k jet verdeelkop werkt ook goed. Sproeibeeld ook gecontroleerd OK bevonden.
De verrijker waar jij het over hebt treedt volgens mij enkel op bij snelheden hoger als 130 km/hr? Lambda sensor is verwijderd, gat in uitlaatcollector is geplugd, stuurdoos die enkel en alleen kleppen aanstuurt is afgekoppeld.
Ik moet zeggen, vertrouw de mannen bij de Belgische keuring niet! Ze zien de oldtimer niet graag komen...mijn CO was bij de eerste keuring al goed (3,5 % CO, we mogen tot 4,5 gaan).
Helaas heb ik dus tweemaal pech gehad, een controleur die me er dus echt niet wou doorlaten...derde keer was het een vriendelijke man, en wat nu?! CO stond degelijk goed!
Enige vreemde is, sinds kort heb ik een 1500 toeren bij warme motor...mogelijke oorzaken waar ik aan denk...
Falende AAV (zou dicht moeten staan bij opgewarmde motor) kan ik checken door darmen af te koppelen
WUR die mogelijks faalt, maar waarom zou het toerental dan omhoog gaan?
Luchtschijf is nagekeken, k jet verdeelkop werkt ook goed. Sproeibeeld ook gecontroleerd OK bevonden.
De verrijker waar jij het over hebt treedt volgens mij enkel op bij snelheden hoger als 130 km/hr? Lambda sensor is verwijderd, gat in uitlaatcollector is geplugd, stuurdoos die enkel en alleen kleppen aanstuurt is afgekoppeld.
-
Ary van Hoorne
- Donateur (2x)

- Regio: NL - Provincie Drenthe
Zowel de EU versie als de US versie hebben een verrijkingssyteem dat intreedt bij >135km/u (sensor in km kabel) OF stand gasklep (microswitch bij gasklep). Alleen is de verrijking tussen beide systemen heel verschillend:autosleutel schreef: ↑za 05 nov, 2022 18:16De verrijker waar jij het over hebt treedt volgens mij enkel op bij snelheden hoger als 130 km/hr? Lambda sensor is verwijderd, gat in uitlaatcollector is geplugd, stuurdoos die enkel en alleen kleppen aanstuurt is afgekoppeld.
EU (MY78 en MY79): drukval van 1 bar in werkdruk
US: ECU spuit meer benzine in.
Jouw US systeem heeft een veel kleinere luchtweger dan een EU systeem. Die kleinere luchtweger zorgt voor een basisinstelling. De ECU stuurt de injector aan die dicht bij de luchtweger zit. Die extra inspuiting (ECU bepaalt dat op basis van Lambda sensor), zorgt voor de fijnafstelling. Let wel dat die extra sensor tot gelijke hoeveelheid benzine kan geven als op basis van de luchtweger; fijnafstelling is dus zeer relatief. Bij verrijking spuit de ECU nog meer benzine in en negeert de co waarde dan.
De EU versie heeft geen ECU; volledig mechanisch. Daarom snap ik niet dat met US setup de motor op basis van een half systeem
(geen ECU) goed zou kunnen lopen.
Ik heb mijn US 99 turbo (ook zwart
Ik ken de 900 modellen niet goed, maar volgens mij hebben de 8 klepper motoren daarvan dit semi elektronische K-jetronic systeem ook. Wellicht dat daar wat tips gehaald kunnen worden.
Succes! Groet, Ary
-
phanot
- Donateur (2x)

- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Ik heb een 900C 8 klepper sedan met carburator zonder katalysator.
Tot 2002 liet ik deze ook jaarlijks keuren in Belgie. Altijd onvoorspelbaar en heel dikwijls gezeik over de uitlaat, ook 25 jaar geleden.
2 kansen op 3 dat je een oldtimerhater hebt als keurmeester. Ik ben vaak 2 tot 3x terug moeten gaan naar de keuring in Belgie, er was wel altijd wat gevonden om over te zeuren.
In 2003 heb ik de 900 dan geimporteerd in Nederland. Al 16 keer gekeurd in NL op diverse plaatsen en nooit problemen gehad met de APK, alleen bewonderingswaardige opmerkingen over de staat van de wagen.
Je kan het eens proberen met een Forte reinigingsproduct voor de motor, maar dat garandeert niets.
Sinds enkele jaren gebruik ik Bardhal Topoil als benzinetoevoeging. De carburator reageert merkbaar soepeler door de extra benzinesmering, en best 98 octaan tanken.
Alle beetjes kunnen mogelijk helpen... succes
(als er iets echt goed is in NL, dan is het wel de liefde voor ons rijdend erfgoed)
Tot 2002 liet ik deze ook jaarlijks keuren in Belgie. Altijd onvoorspelbaar en heel dikwijls gezeik over de uitlaat, ook 25 jaar geleden.
2 kansen op 3 dat je een oldtimerhater hebt als keurmeester. Ik ben vaak 2 tot 3x terug moeten gaan naar de keuring in Belgie, er was wel altijd wat gevonden om over te zeuren.
In 2003 heb ik de 900 dan geimporteerd in Nederland. Al 16 keer gekeurd in NL op diverse plaatsen en nooit problemen gehad met de APK, alleen bewonderingswaardige opmerkingen over de staat van de wagen.
Je kan het eens proberen met een Forte reinigingsproduct voor de motor, maar dat garandeert niets.
Sinds enkele jaren gebruik ik Bardhal Topoil als benzinetoevoeging. De carburator reageert merkbaar soepeler door de extra benzinesmering, en best 98 octaan tanken.
Alle beetjes kunnen mogelijk helpen... succes
(als er iets echt goed is in NL, dan is het wel de liefde voor ons rijdend erfgoed)