Een tijdje geleden heb ik dit forum afgezocht naar informatie en/of handleidingen over het vervangen van de klok in mijn dashboard door een periode correcte toerenteller. De klok was stuk en ik vond dat het motorgeluid duidde op hogere toeren dan ik gewend ben bij mijn andere ‘niet-Saab’ auto’s.
Bij Vander Laan een toerenteller gekocht en toen de boeken in gedoken. In het elektrische schema van een injectiemotor staat de bedrading van de toerenteller aangegeven, in dit geval nr 110.

De teller kent een constante +12V aansluiting en een toerentalsignaal, in dit geval een gele draad, en een aarde. Op de achterkant van de toerenteller aangegeven als 12, 1 en -. Bij zowel carburateur versie als injectie heeft deze gele draad nr 204.

In het schema van een LHD carburateur versie is de gele signaaldraad al wel aanwezig maar loopt dood in connector 60. Deze connector vind je naast de stuurkolom achter de afdekplaat. Zie foto.

Die connector dien je dus met een draad te verbinden met de ‘1’ pool aan de achterkant van de toerenteller. De aarde of negatieve draad ligt er al want die zat aan de klok die vervangen wordt. Nu is het zaak een contactslot gestuurde positieve +12V draad aan te leggen en te verbinden met de ‘12’ pool aan de achterkant van de toerenteller.
In het schema van de injectie auto kun je zien dat die +12V voeding komt van de 12 polige connector (58) die verbonden is met de ruitenwisserbediening aan de stuurkolom (61 in het schema). De voeding van die stekker komt van zekering nr 4 uit de zekeringkast. In de carburateurversie wordt die aan de stekker afgetakt naar de choke warning schakelaar (34)en verlichting (33) die in een injectieversie natuurlijk niet aanwezig is. In beide versies aangegeven als draad 180.
Ik heb een extra aftakking gemaakt op die plek, dus vlak voor connector 58 van de ruitenwisserbediening (61).

Ik hoop dat dit voor de volgende dhz-er duidelijk is.
Rest mij nog 1 ding. Ik hield een dashboard verlichtingslampje over. Ik had foto’s gemaakt voordat ik de boel uit elkaar haalde en daar lijkt het gewoon in de lucht te hangen. Ik zie in het schema ook maar 2 lampen en geen 3. Weet één van jullie hier meer van?

Groet, Olav