Saab 99 B202i Turbo, Trionic en G3 LPG ombouw
-
turbopilot
- Donateur (7x)

- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Saab 99 B202i Turbo, Trionic en G3 LPG ombouw
Met de oudjes is het bij mij verdamper met venturi en met die rij ik nooit op benzine en start er ook niet op, ook niet bij min 10
Wat je niet moet doen bij kou, is starten uitzetten en dan opnieuw proberen te starten, geheid dat het bijna niet wil.
Bij apk , schakel ik benzine sowieso uit, krijg je de melding loopt maar op 1 brandstof. Ben je ook af als hij slecht wil lopen op een versleten carburateur en geen afkeur.
Wat je niet moet doen bij kou, is starten uitzetten en dan opnieuw proberen te starten, geheid dat het bijna niet wil.
Bij apk , schakel ik benzine sowieso uit, krijg je de melding loopt maar op 1 brandstof. Ben je ook af als hij slecht wil lopen op een versleten carburateur en geen afkeur.
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
-
Jelle1233
- Geregistreerd lid
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Dit is precies wat ik nu ook doe, alleen hoef ik benzine niet uit te schakelen want dat zit er niet op. Ik bouw de boel nu om omdat ik er toch mee aan de gang moet en dan ligt het hart toch bij een turbo. Daarnaast zal ie ook wat zuiniger cruisen dus als m’n vriendin het vraagt is dat de redenturbopilot schreef: ↑zo 29 jan, 2023 22:08Met de oudjes is het bij mij verdamper met venturi en met die rij ik nooit op benzine en start er ook niet op, ook niet bij min 10
-
Jelle1233
- Geregistreerd lid
Update: de pakkingen van het onderblok vervangen en de smeer wat verwijderd. Mooi is anders maar goed, ik wil het op korte termijn graag rijden. 1 van de cylinders heeft wat corrosie van het stilstaan, de rest is absoluut zgan dus ik waag het er op. Ook heb ik de voorspoiler binnen, moet nog 3 beugeltjes opnieuw fabriceren maar hoop m deze week al te kunnen monteren 

-
silvandam
- Donateur (3x)

- Regio: NL - Provincie Friesland
Wat een knapperd!
En dIe kerel oOk
En dIe kerel oOk
Saab 99 L MY1974, Veronagroen
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Saab 9-3 Aero cabrio MY2000, 170 Zwart
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Saab 9-3 Aero cabrio MY2000, 170 Zwart
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Ik zit nog even te kijken naar dit B blok.
Volgens mij als je het nokkenastandwiel van de ketting haalt en niet vastzet op dat beugeltje, kun je de zijdeksel eraf gaan halen.
Volgens mij krijg je anders de kettingspanner nooit meer goed
Bij een H motor is het anders.
Volgens mij als je het nokkenastandwiel van de ketting haalt en niet vastzet op dat beugeltje, kun je de zijdeksel eraf gaan halen.
Volgens mij krijg je anders de kettingspanner nooit meer goed
Bij een H motor is het anders.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Klopt helemaal Rob maar heb je je koffie al op, want dit is een H-motor 16V. Makkelijkste te zien aan de externe waterpomp. En die spanner zit in de kop en is simpel te resetten.
Loslaten is achterom kijken zonder spijt en vooruitkijken zonder verwachtingen.
-
Jelle1233
- Geregistreerd lid
Haha dit is de 16v motor die er in gaat. En de distributie is er ook uit geweest om de pakking te vervangen. Aankomende week de kop even wegbrengen en dan kan ook die er weer op. We gaan nog op wintersport eind deze maand met deze motor en dan hoop ik dat ie er in maart in kan, want eind april gaan we op vakantie naar Zweden, en dan kunnen we natuurlijk niet aan komen zetten met de Fiat van m’n vriendin.
De turbo spoiler zit in ieder geval al

De turbo spoiler zit in ieder geval al

-
reiernumans
- Donateur (2x)

- Regio: NL - Provincie Gelderland
Wat een heerlijk Jelle project weer
Veel plezier met knutselen, ik blijf volgen!
Veel plezier met knutselen, ik blijf volgen!
2018 Alfa Romeo Giulia Super, Grigio Magnesio
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Verrek, kleine k foto tjes, zie daar zo’n rood menie blokje liggen, dacht ff dat dat zijn oude 99 blokje wasSapphire schreef: ↑zo 05 feb, 2023 14:27aan de externe waterpomp.
8 kleppers H zijn toch groen
-
Sapphire
- Donateur (7x)

- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Volgens mij heb je je dag niet helemaal
8 kleppers H-motor kunnen groen zijn idd (uit mijn hoofd t/m '84, dus onderliggende starter), daarna grijs (ik denk logischerwijs vanaf bovenliggende starter, maar misschien is '85 ook nog groen).
+/- '85-'88 zijn grijs
'89-'93 zijn rood
Verder is dit dus geen 8 klepper maar een 16V injectie, deze zijn (in Europese spec) vanaf '89 geleverd en dus altijd rood.
Anyway, lekker bezig Jelle!
8 kleppers H-motor kunnen groen zijn idd (uit mijn hoofd t/m '84, dus onderliggende starter), daarna grijs (ik denk logischerwijs vanaf bovenliggende starter, maar misschien is '85 ook nog groen).
+/- '85-'88 zijn grijs
'89-'93 zijn rood
Verder is dit dus geen 8 klepper maar een 16V injectie, deze zijn (in Europese spec) vanaf '89 geleverd en dus altijd rood.
Anyway, lekker bezig Jelle!
Loslaten is achterom kijken zonder spijt en vooruitkijken zonder verwachtingen.
-
Jelle1233
- Geregistreerd lid
Update:
De motor zit er in en hij loopt! Een B202 past prima zolang je bereid bent een slijptol en een moker te gebruiken.
Aan de bestuurders kant en de bak natuurlijk heb ik de steunen van de 8 Klepper hergebruikt. Fun fact: je kunt de rechter motorsteun van de 900 gebruiken in de 99 als je het onderste (hydraulische deel) ook over zet. Is een kwestie van 2 nieuwe gaten boren en dan kan ie er in. Op deze manier hoef je dus niet je eigen steun te maken, wel zo makkelijk.
Plan is nu zo snel mogelijk afbouwen, en zorgen dat we er mee naar Zweden kunnen over anderhalve week. Ik zet er stock 9000 2.0 tuning op met turbodruk op 0,65 bar. Dit zou ook met de hogere compressie goed moeten gaan. Na terugkomst van vakantie maak ik er een intercooler op, kan ie een fatsoenlijke tune krijgen en kan ik de Vogels LPG installatie er in gaan bouwen.

De motor zit er in en hij loopt! Een B202 past prima zolang je bereid bent een slijptol en een moker te gebruiken.
Aan de bestuurders kant en de bak natuurlijk heb ik de steunen van de 8 Klepper hergebruikt. Fun fact: je kunt de rechter motorsteun van de 900 gebruiken in de 99 als je het onderste (hydraulische deel) ook over zet. Is een kwestie van 2 nieuwe gaten boren en dan kan ie er in. Op deze manier hoef je dus niet je eigen steun te maken, wel zo makkelijk.
Plan is nu zo snel mogelijk afbouwen, en zorgen dat we er mee naar Zweden kunnen over anderhalve week. Ik zet er stock 9000 2.0 tuning op met turbodruk op 0,65 bar. Dit zou ook met de hogere compressie goed moeten gaan. Na terugkomst van vakantie maak ik er een intercooler op, kan ie een fatsoenlijke tune krijgen en kan ik de Vogels LPG installatie er in gaan bouwen.

-
brinky
- Donateur

Nice job!
(Nog ff de ringetjes aan de tapeindjes van het uitlaatspruitstuk omdraaien... spruitstuk-ringetje-busje-moertje is de juiste volgorde.)
(Nog ff de ringetjes aan de tapeindjes van het uitlaatspruitstuk omdraaien... spruitstuk-ringetje-busje-moertje is de juiste volgorde.)
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
-
Jelle1233
- Geregistreerd lid
Je hebt helemaal gelijk, heb de motor van een onderblok en kop in een dag opgebouwd en t spruitstuk als laatste. Niet heel goed voor je concentratie haha.brinky schreef: ↑do 20 apr, 2023 9:57Nice job!