Koppeling slipt? 99 turbo

1967-1984
Plaats reactie
autosleutel
Geregistreerd lid

Koppeling slipt? 99 turbo

Bericht door autosleutel » vr 27 jan, 2023 19:50

Hey allemaal,
Gisteren avond had ik met de Saab 99T een langere rit gepland. 155 km. Kleine baantjes tot 70km/hr had ik al enkele keren gedaan met de wagen. Ritjes van enkele uren zonder problemen. Optrekken vanuit stilstand zonder problemen. Enkel af en toe een piepgeluid/alsof er iets meedraait "soms", komende van de koppeling vooraan (maar dit verdween ook telkens. Vertrekken vanuit stilstand in tweede vitesse geen probleem.

Gisterenavond starte ik op de autostrade, en hield gedurende een kleine 5 -6 km 90 km/hr aan (eerste keer dat ik dit deed met de wagen). Plotseling voelde ik hem afremmen en had ik het gevoel dat mijn koppeling begon te slippen, ik schakelde terug maar de koppeling wou niet pakken, ik geraakte wel geschakeld, koppeling slipte door maar ik ging in toeren omhoog, ik kwam geleidelijk tot stilstand op de pechstrook :shock: met wat rook komend vanuit de motorkap en wat verbrande geur. Motor temperatuur bleef mooi constant geen nare motor geluiden of geklop. Na enkele minuutjes pakte de koppeling terug in eerste vitesse, tweede vitesse ok, zo tot aan de afrit gereden.
Nu het vreemde was , ik kon terug normaal schakelen?, hels piepend geluid wel , dat na een kwartier huiswaarts rijden plotseling verdween??? Rest van de rit naar huis normaal kunnen rijden/schakelen?

Slipt mijn koppeling? Wordt er iets warm waardoor koppelingsdiafragma geleidelijk ingedrukt wordt en begint te slippen? Diafragmaveer versleten?
Wat ik merkte, mijn velgen voelde warm (30-40°C) en het is buiten 4 °C?! Kan hydraulic circuit opwarmen en het hydraulic circuit van de koppeling beïnvloeden (is niet circulerend, maar wel verbonden??)
Versleten master en slave cylinder? Koppelingspedaal voelt wel redelijk zwaar, maar niet abnormaal zwaar aan denk ik?
Zou mijn remvloeistof opwarmen en uitzetten en zo de koppeling geleidelijk induwen zonder dat ik het pedaal bedien?

Remerij terug te reviseren volledig nieuwe koppeling dan maar?
Ik dacht dat de eigenaar waar ik de wagen van kocht de zaak deftig had aangepakt...koppeling is niet vervangen geweest, wagen heeft 35 jaar stil gestaan, best domme beslissing.
Alle vloeistoffen zijn wel vernieuwd.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Koppeling slipt? 99 turbo

Bericht door Vyv » vr 27 jan, 2023 21:00

Warme remmerij staat los van je koppeling. 30, 40 graden, handwarm is niks om je zorgen over te maken.

Piepend geluid, kan van je druklager komen. Als die vast komt te zitten wil die niet meer meedraaien over de slave. Is mss wel in de soep gedraaid en zorgt voor problemen met je drukgroep?

Plaats reactie