Waarde 99 project?

1967-1984
Plaats reactie
Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Waarde 99 project?

Bericht door Tho6 » wo 31 mei, 2023 13:50

Beste allen,

Een sectie waar ik tot op heden nog niet veel geweest ben, de 99 hoek :D . Dagelijks rijd ik een 9-3 NG en in de weekenden een OG cabriolet. Als je eenmaal een Saab rijdt dan trek je ook andere saabs aan. Zo werd mij via-via een 99 GL aangeboden. Sinds aankoop bereden door 1 familie (1983-1995 door vader en nadien door dochter). Sinds 2000 in schuur gestaan na aanschaf van een 900NG. Vanwege ruimtegebrek moet de 99 nu toch het veld ruimen. Het is een zilvergrijze 99 GL uit 1983 met 115dkm, echter sinds 2000 niet meer mee gereden.. Voor zover ik kan zien lijkt de carrosserie best goed, de achterklep heeft 1 roestplek maar asdoorgangen en wielkastranden allemaal netjes intact (ik ben nog niet op de hoogte van de specifieke zwakke punten qua roest). Een 99 is op dit moment niet super gewild, dit kan je zien aan de vraagprijzen. Wat zou een dergelijk project ongeveer mogen kosten? Uiteraard ben ik er van op de hoogte dat na zo'n lange tijd stilstaan er hoogstwaarschijnlijk het nodige motorisch en qua remmerij/ophanging aan zal moeten gebeuren. Het lijkt mij prachtig om deze weer rijdbaar te maken

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Waarde 99 project?

Bericht door silvandam » wo 31 mei, 2023 13:56

Het lijkt inderdaad geen gekke basis. Als de auto qua roest echt zo goed is als jij zegt, zou ik 1000 euro een fair prijs voor beide partijen vinden.

Enig idee waarom de auto in de schuur is beland? Dit kan je een idee geven van het werk dat je - naast het reguliere “langslaperswerk” - te wachten staat.

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Tho6 » wo 31 mei, 2023 14:01

Het had volgens haar te maken met het feit dat er geen airco in zat en de medische situatie van mevrouw het steeds slechter toeliet om in die hitte te rijden. Of dat uiteindelijk de reden is geweest?
Reden: Onnodige quote

davidd
Donateur
Donateur

Bericht door davidd » wo 31 mei, 2023 14:52

De prijzen van 99's zitten echt wel in de lift. Persoonlijk vind ik € 1000,- voor een goede carrosserie echt te laag.
Maar in dit geval lijkt mij dat vooral iedereen blij moet zijn met de prijs en hij weer op de weg moet komen.

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Tho6 » wo 31 mei, 2023 19:04

Qua carosserie heb ik los van deze (beperkte) plek op de achterklep eigenlijk geen roest kunnen ontdekken. Ook de bodem leek hard, op 1 plekje na in de wielkast links voor, vlak boven de draagarm.
Afbeelding
Afbeelding

Superkris
Geregistreerd lid

Bericht door Superkris » wo 14 jun, 2023 9:39

Die roest zou ik niet zo zeker van zijn. Voor zover ik het aan de foto's kan beoordelen, ziet het er qua roest zeker niet beter uit dan mijn 99, en eenmaal op de brug door een expert onderzocht, bleken er toch genoeg krokante plekken te zitten. Dat is überhaupt mijn ervaring met oude auto's. Heel veel roest zie je niet totdat je er aan gaat werken, en dat een piepkleine bubbeltje dat je eerder niet zag, gaat openmaken en je hebt ineens een enorm gat. De roest die ik ik rondom zie zitten op de foto's doet mij niet persee vermoeden dat deze in een uitmuntende staat is.

Ook zie ik best wel een risico in dat zo'n auto zo lang geleden is weggezet. Vaak zit er toch wat meer achter dan het verhaal van de verkoper simpelweg omdat zij ook niet altijd alles weten. Het is zeker niet onmogelijk dat hij ook is weggezet omdat er motorisch iets aan de hand is. Ik zou er iig zeker niet van uitgaan dat hij op dat vlak perfect is.

Maar moet je het dan niet doen? Ik zou zeggen zeker wel, maar alleen als je het als project leuk vindt. Een koopje wordt het waarschijnlijk nooit want de projectkosten lopen straks al heel snel op. Ook als je het meeste zelf kan. Wat dan de juiste prijs is? Kijk vooral naar wat er verder te koop is, hoeveel geld je in deze denkt te moeten stoppen, en wat hij daarna waar is. Dit lijkt mij niet persee het meest populaire model (bouwjaar en uitvoering), dus als je hem "netjes" maakt, zou 4000 misschien een gangbare prijs zijn? Voordat je daar bent, ben je zo 2000-3000 verder (mits je het meeste werk zelf kan). Daarmee zou 1000-2000 euro een redelijke prijs zijn, en dat is ook de range waar je andere project 99's voor op marktplaats ziet staan. Daar zitten echter soms wel wat interessantere modellen tussen. Het is maar hoeveel risico je wil lopen, en hoe graag je deze Saab wil hebben. Ik denk dat ik zelf bij 1000,- zou starten, en afhankelijk van alle plus en min punten, kan daar nog een paar 100 bij.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 14 jun, 2023 17:25

Zoals ie er nu bij staat, € 500,-, hooguit € 900 als het interieur netjes is (wat zit er onder de schapenvachten?). Die auto heeft 20 jaar echt stil gestaan, dus remmen, koppeling, ontsteking en koelsysteem mag je sowieso doen. Brandstofsysteem zal ook aandacht vergen. Verder zijn natuurlijk ook alle rubbers uitgedroogd en moet alles, maar dan ook alles gangbaar worden gemaakt en/of gesmeerd.

uitlaat zal ook wel aan de beurt zijn en de banden en schokdempers zijn ook niet meer veilig voor de openbare weg. Op de veren zit ook flink roest. Als je pech hebt, rij je zo ook de wiellagers aan gort.

Al met al een heel project, waar je ruimte tijd en een flink budget voor moet hebben. dat bepaalt de waarde nogal.

Als ze meer willen, moeten ze de auto wassen en mooie foto's maken, en ook vaststellen of het blok loopt of überhaupt los is, of de koppeling het doet en of de remmen vast zitten of niet.
Het zou kunnen dat het dan ineens een overzichtelijk project is.....

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ary van Hoorne » zo 18 jun, 2023 13:34

Op foto's altijd lastig te beoordelen, maar het lijkt er toch echt op dat de koppelingsleiding onder de auto bungelt en dus niet is aangesloten (1 na laatste foto). Ophanging linksvoor (onderste draagarm achter) lijkt sowieso een lasproject te worden. Toch wel een erg leuke auto!

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 18 jun, 2023 14:51

Als ik het type roest zie van de ophanging, dan moet je heeeeeeeeeel goed kijken naar de carrosserie
Die lijkt goed, maar kan ontzettend krokant zijn :wink:

En het is al genoemd, maar waar je zeker tegenaan gaat lopen of wat sowieso gaat komen

Complete remmerij revisie, de slangen zijn al afkeur ( kun je het niet zelf, dan is inkoop al richting de €800-900 voor rondom)
Koppeling revisie onder en boven.
Radiateur (99 gaat zo naar de €300+)
Waterpomp
Ophanging, rubbers en schokbrekers
4 nieuwe banden
Onstekingsspullen, vloeistoffen, olie e.d
Uitlaat

Koppakking vermoedelijk ook en zit er koelvloeistof of water in?

Tig jaar op 1 plek, wiellagers

Is het hobby en kun en wil je zelf wat?
Mag je van de “directie” een eurootjes of 3000 investeren?

Oja leeftijd is goed, er kan mrb vrij lpg op :D

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Tho6 » zo 18 jun, 2023 16:50

Waardevolle informatie allemaal, waarvoor dank! Ik heb een bod gedaan met deze kennis in het achterhoofd houdende (€1500 uiterlijke bod). Voor dat bedrag zou het niet totaal idioot zijn om er nog wat geld tegenaan te gooien om een rijdende auto te krijgen. Het is daarentegen een 'ondergewaardeerd' model die in rijdende staat voor niet al te veel geld te krijgen is. Bij dit project weet je niet waar je allemaal tegenaan loopt tijdens een restauratie. Er zou over nagedacht worden, ik houd jullie op de hoogte!

Plaats reactie