nwe.saab99 rijder

1967-1984
Plaats reactie
eelke
Geregistreerd lid

nwe.saab99 rijder

Bericht door eelke » wo 07 jul, 2004 21:18

Hallo allemaal,ben sinds twee weken ibv.Saab 99 van 1969 en heb eigenlijk weinig ervaring met Saab,ik heb wel in het verleden veel aan opeltjes gesleuteld maar een saab is toch net effe anders,het eerste mankement van de saab waren vastgelopen remmen,dit lijkt nu opgelost maar ook de koppeling van de versnellingsbak gaat erg zwaar en nu zag ik een soort van oliereservoirtje met een rode slang richting de versnellings bak lopen,het reservoirtje zat voor 3/4 gevuld met een zeer dunnen olieachtige substantie,wat moet ik hiermee??ontluchten ofzo en dan probleem opgelost?,ook brand er een lampje op dashboard waar 'FB'bijstaat plus een pedaaltekentje,is dit een indicatie voor een defecte koppeling.WIE O WIE kan mij wat adviezen geven....

p.s.'t Saabje heeft een paar jaartjes stil gestaan..

Groeten Eelke

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: nwe.saab99 rijder

Bericht door Gele aero » wo 07 jul, 2004 21:25

Dat zie je niet vaak; een naamgenoot. Groeten van Eelke uit Den Haag met een saab 90. De koppeling van een saab gaat trouwens een stuk, maar dan ook een flink stuk zwaarder dan in een opel. Krijg je mooie kuiten van 8) 8) Succes in ieder geval met je 99-er

gert
Geregistreerd lid

Bericht door gert » wo 07 jul, 2004 22:27

Eelke, welkom bij het Saabforum, waar je volgens mij de eerste bent met de oeruitvoering van de 99 met 1.7 motor (als die er nog inzit). Een hele zeldzame auto zo langzamerhand. Is het trouwens de DR-11-40 die een tijdje geleden op Marktplaats stond?
Het probleem wat je beschrijft, lijkt op een niet goed werkende hulpcilinder van de koppeling. Om te beginnen zou ik de (rem)vloeistof in het koppelingssysteem maar eens verversen en de zaak ontluchten. Hopelijk heb je geen nieuwe onderdelen nodig, want dat wordt steeds lastiger voor een 99 en voor het eerste type 99 nog eens extra lastig.
Ook de beantwoording van de vraag over het dashboardlampje wordt moeilijk, aangezien dat dashboard vanaf eind 1970 compleet gewijzigd is en waarschijnlijk niemand die eerste uitvoering kent (laat staan ooit gezien heeft). Niettemin veel succes!

eelke
Geregistreerd lid

Bericht door eelke » do 08 jul, 2004 20:39

gert schreef:Eelke, welkom bij het Saabforum, waar je volgens mij de eerste bent met de oeruitvoering van de 99 met 1.7 motor (als die er nog inzit). Een hele zeldzame auto zo langzamerhand. Is het trouwens de DR-11-40 die een tijdje geleden op Marktplaats stond?
Het probleem wat je beschrijft, lijkt op een niet goed werkende hulpcilinder van de koppeling. Om te beginnen zou ik de (rem)vloeistof in het koppelingssysteem maar eens verversen en de zaak ontluchten. Hopelijk heb je geen nieuwe onderdelen nodig, want dat wordt steeds lastiger voor een 99 en voor het eerste type 99 nog eens extra lastig.
Ook de beantwoording van de vraag over het dashboardlampje wordt moeilijk, aangezien dat dashboard vanaf eind 1970 compleet gewijzigd is en waarschijnlijk niemand die eerste uitvoering kent (laat staan ooit gezien heeft). Niettemin veel succes!
Hoi Gert ,tof dat je gereageerd hebt op mijn 'vragen',INDERDAAD mijn Saab heeft kenteken DR-11-40 maar ik heb deze auto bij een autohandelaar uit hollandscheveld gekocht,deze man had helaas totaal geen info over de auto ook wist hij ook niet of er APK opzat of wat er allemaal aan de auto mankeerde,ik ben dan ook ZEER BENIEUWD of jij toevallig de advertentie van marktplaats hebt bewaard of dat jij nog ongeveer weet wat erin stond,bijv.prijs/mankementen/history/oud eigenaar/tel.nr. etc. etc.,hier zou je mij ongelooflijk blij mee maken.

gert
Geregistreerd lid

Bericht door gert » do 08 jul, 2004 22:05

Eelke, geen probleem. Ik mail je de gegevens van de adverteerder off-list, inclusief zijn (verkoop)verhaal, dat dateert van november j.l.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 09 jul, 2004 9:37

Een auto-handelaar die niet weet of er een APK op de auto zit :?: :?: :roll: :roll:

eelke
Geregistreerd lid

Bericht door eelke » zo 11 jul, 2004 14:22

[quote="josephine"]Waar zit dat olieresevoir dat je wilt weten ergens?[/quote
Er zit een lampje op voor de handrem en het lampje 'FB' zit ernaast,klinkt aannemelijk dat dit de remmen zijn,ik heb ondertussen al ontdekt wat voor vloeistof in het reservoir moet nl.dot 3 remolie,bedoelt als olie voor de koppelingshulpcylinder,gisteren bij het sleutelen heb ik de remmmerij weer goed gekregen maar toen ik het ontluchtingsventiel van de koppeling weer dicht wou draaien knapte er een stuk-om het ventiel en de koppelingsolie aanvoernippel -uit de versnellingsbak,dit valt niet meer te repareren volgens mij,ik zal dus op zoek moeten naar een nwe.behuizing/versnellingsbak,aangezien dit model(1.7 motor '69)nogal schaars is hoop ik dat een versnellingsbak van een jongere 99 er ook oppast,als iemand hier goeie tips voor heeft graag laten weten!!

gert
Geregistreerd lid

Bericht door gert » zo 11 jul, 2004 16:31

Een bak van een 2 ltr 99 past niet op je 1.7 motor, al was het alleen al vanwege het feit dat de bevestigingsbouten van jouw bak op de motor UNC-draad hebben, terwijl dat bij de 2 ltr motor metrisch draad is en er zullen ongetwijfeld meer verschillen zijn.
Waarschijnlijk past de bak van de 1.85 ltr wel, maar die zal ook allesbehalve gemakkelijk zijn te vinden.
Tenzij je kickt op originaliteit, zou ik serieus overwegen om een 2 ltr motor met bijbehorende bak in te bouwen. Betere verkrijgbaarheid en nog behoorlijk wat meer vermogen ook. Doe jezelf dus een plezier! :)

Stijn
Geregistreerd lid

Bericht door Stijn » zo 11 jul, 2004 20:53

Maar dan wel een B-20 motor, een H-motor is heel moeilijk omdat je dan eigenlijk alles om moet bouwen. Volgens mij past een B-20 wel redelijk makkelijk. Ik heb net een H-motor in mijn 99 uit '77 gezet, ik ben nu bezig met de bedrading, best een klus nog.
Als je het wil gaan doen heb ik wel wat adviezen voor je. Mail of PB me maar even.

eelke
Geregistreerd lid

Bericht door eelke » ma 12 jul, 2004 20:13

Bedankt voor jullie reacties op de 'afgeknapte nippels'uit de versnellingsbak,gelukkig blijk ik mij behoorlijk te hebben vergist de onderdelen die afgebroken waren bleken gewoon op de hydraulische hulpcylinder van de koppeling te zitten,dit onderdeel hoeft dus alleen maar vervangen te worden.
Ik moet dus nu nog wel even op zoek naar zo'n 'hydrolic slave cylinder',dus tips zijn (alweer)erg welkom.

p.s.joshepine,ik zal binnenkort wat fotootjes van de Saab plaatsen..

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » do 14 okt, 2004 22:52

welkom in de wondere wereld van de Saab 99! En gefeliciteerd!

eelke
Geregistreerd lid

Bericht door eelke » vr 15 okt, 2004 21:53

René duppen schreef:Hallo Eelke en alle anderen,

Ik ben sinds 3 weken ook de trotse bezitter van een 99 uit februari 1970. Ook alles oude type. Maar daarnaast heb ik ook zeer veel onderdelen voor de 99 vanaf '70 tot '87 dus Eelke misschien kunnen we elkaar gaan helpen met onderdelen, documentatie, kennis etc etc.

Groet

René Duppen
top dat jij ook hetzelfde type saab hebt,ben op dit moment bezig de remmen weer een beetje in orde te krijgen.Vorig weekend heb ik wat onderdelen van Stijn gekocht,maar ik ben nog op zoek naar een remklauw revisie setje..
Ik neem aan dat jij ook een 1709cc blok in je saab hebt liggen!

Groeten Eelke

Stijn
Geregistreerd lid

Bericht door Stijn » za 16 okt, 2004 23:14

Ik zag vandaag een 99 uit '69 met origineel Nederlands kenteken en eerste dashboard op de onderdelendag! :shock:
Dus er zijn er meerdere...

arnoud
Geregistreerd lid

Bericht door arnoud » ma 09 apr, 2007 21:45

Misschien 2 jaar te laat,.. maar dat was ik :) eindelijk een keer gespot!!! nouja, al 2 jaar gelden dus, maar ik ben als nog blij :D

Plaats reactie