99 tikkert met vacuümvervroeger aangesloten

1967-1984
Foll
Geregistreerd lid

99 tikkert met vacuümvervroeger aangesloten

Bericht door Foll » zo 03 sep, 2023 13:26

Heb iets vreemds met de 99 waar ik inmiddels even niet meer uit kom. Heeft iemand dit ook wel eens gehad?
Hij tikkert tijdens deellast accelereren, klinkt als pingelen, precies dat geluid. Bij meer gasgeven is het weg, bij constant rijden ook. Het gekke is: hij doet dit alleen met de vacuümvervroeger aangesloten. Trek ik het slangetje eraf, dan maakt hij dit geluid niet meer.

Wat ik heb gedaan tot nu toe:
-vacuumvervroeger uitgewisseld met eentje met hetzelfde nummer erop.
-ontstekingsmodule vervangen voor een goede originele.
-stroomverdeler vervangen voor een goede originele.
-ontstekingstijdstip afgesteld, 22 graden op 2000 rpm.

Bougies, verdelerkap, rotor allemaal fris. Bougiekabels zijn onlangs ook vervangen.

De auto rijdt verder super en voelt erg vlot aan. Ik rij nu met het slangetje van de vervroeger los (en afgedopt) omdat ik niks wel beschadigen. Ook zo rijdt hij verder prima. Het is een 84'er met h-motor en dubbele carburateurs. Herkent iemand dit fenomeen?

brinky
Donateur
Donateur

Re: 99 tikkert met vacuümvervroeger aangesloten

Bericht door brinky » zo 03 sep, 2023 16:39

En als je m op 20 of 18 graden voor bdp afstelt… wat gebeurt er dan?

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » zo 03 sep, 2023 18:11

Dat is een goed idee. Ga ik even proberen!

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » ma 04 sep, 2023 23:37

Kan het zijn dat het membraan lek is, bij mij was dat het geval en de motor pingelde ook.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » di 05 sep, 2023 22:08

Kijk, bedankt voor de tip! Bedoel je dan het membraan van de vervroeger, of van de carburateur(s)?

Ik heb de ontsteking op 19 graden gezet (bij 2000 rpm weer). Klein stukje gereden. Nog steeds aanwezig, maar naar mate de motor echt lekker warm wordt lijkt het te verdwijnen. Morgen nog even een stukje. Hij was al iets warm van het afstellen.

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » di 05 sep, 2023 22:52

Ik bedoel het membraan van de ontsteking, dan heb je geen vacuüm vervroeging meer en valse lucht.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » wo 06 sep, 2023 21:16

Oké! Je had een beetje dezelfde klachten dus. Heb ik even gecheckt. 'Helaas' is mijne niet lek, als ik eraan zuig blijft hij onderdruk houden. Ook al uitgewisseld met een andere, voor de zekerheid.

Vandaag een langer stuk gereden met dus ontsteking op 19 graden. Met vacuümvervroeger, weer pingelen bij deellast (lichte deellast, vacuüm/economy meter zit dan nog in het groen). Zonder vacuümvervroeger, geen gepingel. Het lijkt wel minder dan toen de ontsteking nog op 22 graden stond.

Ik begin haast te denken, omdat een rijk mengsel sneller ontbrandt dan een arm mengsel (daarom bestaan vacuümvervroegers immers), dat hij misschien wat te rijk loopt. Volgende stap is dus de bougies even bekijken. Iemand toevallig ervaring mee, of een rijk mengsel pingel kan veroorzaken?

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » za 09 sep, 2023 16:08

Experimentje gedaan vandaag! Met dit vacuümpompje aangesloten op de vacuümvervroeger, kon ik handmatig vervroegen en eens luisteren wat er wanneer gebeurt.

Afbeelding

Als ik vacuüm maak en dus vervroeg, gaat hij uiteindelijk pingelen tijdens het lichtjes accelereren. Precies zoals hij doet met de vacuümvervroeger aangesloten, zelfde geluid op het zelfde moment. Het is dus sowieso pingelen en het de vervroeger vervroegt dus teveel, lijkt mij.

Weet iemand zo wat het onderdeelnummer van de vervroeger moet zijn? Ik heb deze twee nummers uit mijn eigen voorraad geprobeerd (de 2503 zit er nu in):

Afbeelding

Dan nog een vraag.. soms zie ik een smoorklepje in de slang naar de vervroeger zitten, bij sommige 99's en 900's. Zie onderstaande fotos van internet

Afbeelding

Afbeelding

Vaak zie ik ze ook niet zitten. Wie weet of dit er fabrieksaf tussen hoort? Ik heb hem er sowieso niet tussen, misschien is dit wel de reden dat hij teveel vervroegt. Weet iemand hier meer over? Zal eens kijken wat er gebeurt als ik de slang vernauw.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 10 sep, 2023 10:04

Er is eens een topic van geweest, ik kan het niet terugvinden. ;-(+

Ging over een alternatief kopen en ombouwen, daarin stonden ook de nummers met uitleg verschil ( ik heb ze toen eens opgemeten)

Maar rij je op benzine? En welke heb je erin? Heeft de saab langere tijd met deze benzine stilgestaan?

Dus uitsluiten vanaf de andere kant; haal je tank eens leeg of rij hem leeg en gooi er BP 98 in

Oja, staat je auto ‘s nachts buiten? Laatste tijd heb je dan dikke condens en merk je direct de kleine dingetjes die niet jofel zijn.

En kijk even op de site van de 90 , daar staat werkplaats handboek

Ps leuk tooltje :wink:

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » zo 10 sep, 2023 10:07

Dit topic in het 900 forum misschien?

viewtopic.php?f=4&t=173638&hilit=Vervroeger

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » zo 10 sep, 2023 10:56

Foll schreef:
za 09 sep, 2023 16:08
... soms zie ik een smoorklepje in de slang naar de vervroeger zitten, bij sommige 99's en 900's. Zie onderstaande fotos van internet

Afbeelding

Vaak zie ik ze ook niet zitten. Wie weet of dit er fabrieksaf tussen hoort?
Dit is een foto van mijn ex 90, dat klepje is origineel. Is geen terugslagklepje maar een soort vertraging heb ik mij laten vertellen...

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » zo 10 sep, 2023 13:42

Ik ken de carburateur modellen niet maar weet wel dat onze 8V KE-jet veel trager was toen de vacuümvervroeger defect was. Had destijds al moeite een nieuwe te vinden, uiteindelijk gelukt door de ontstekingsverdeler mee te nemen naar Brezan automaterialen, daar vonden ze een passende op basis van het Bosch nummer van de verdeler.
Je zegt dat de auto goed rijdt zonder vacuümvervroeger, ik zou daardoor haast zeggen dat de basisontsteking nog steeds te vroeg staat, of de centrifugaalvervroeger te veel werkt. Ik zou zelf nog controleren of de graden merktekens op het vliegwiel goed staan (al weet ik niet wat daar verkeerd aan zou kunnen zijn).
Te rijk mengsel kan dit m.i. niet verklaren. Wel zou het kunnen dat je veel vervuiling in de verbrandingskamers hebt, half verbrande koolresten kunnen gaan gloeien en voor pingel zorgen. Maar volgens mij is dat alleen bij hele hoge belasting.
Zit de vacuümslang naar de vervroeger wel op de goede plek op het spruitstuk? Als hij te veel in een venturi stuk zit kan het vacuüm veel hoger zijn.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » ma 11 sep, 2023 17:09

turbopilot schreef:
zo 10 sep, 2023 10:04
Er is eens een topic van geweest, ik kan het niet terugvinden. ;-(+

Ging over een alternatief kopen en ombouwen, daarin stonden ook de nummers met uitleg verschil ( ik heb ze toen eens opgemeten)

Maar rij je op benzine? En welke heb je erin? Heeft de saab langere tijd met deze benzine stilgestaan?

Dus uitsluiten vanaf de andere kant; haal je tank eens leeg of rij hem leeg en gooi er BP 98 in

Oja, staat je auto ‘s nachts buiten? Laatste tijd heb je dan dikke condens en merk je direct de kleine dingetjes die niet jofel zijn.

En kijk even op de site van de 90 , daar staat werkplaats handboek

Ps leuk tooltje :wink:
Kan ik me herinneren ja! Het is het topic welke forummer Oosthoek hieronder genoemd heeft. Dat ga ik eens even doornemen, dank!
Antwoord op je vragen:
Hij rijdt op benzine, altijd en alleen maar 98 octaan. De benzine is niet oud, ik rij er vrij regelmatig mee zolang het mooi weer is. Als hij niet rijdt, staat hij binnen.
Werkplaatshandboek heb ik ook in de kast staan, zal daar ook eens een blik in werpen!
72sonett3 schreef:
zo 10 sep, 2023 10:56
Dit is een foto van mijn ex 90, dat klepje is origineel. Is geen terugslagklepje maar een soort vertraging heb ik mij laten vertellen...
Aha! Dus toch een vertragingsklepje. Goed te weten dat dit klepje origineel is. Als er fabrieksaf een vertragingsklepje tussen zit en de mijne dat nu dus niet (meer) heeft, kan dat wel een oorzaak zijn van het pingelen. Omdat hij zonder die vertraging dan misschien wel te snel teveel vervroegt. Ik ga eens opzoek naar zo'n klepje of een alternatief, kan ik het eens proberen. Bedankt!
gertram schreef:
zo 10 sep, 2023 13:42
Ik ken de carburateur modellen niet maar weet wel dat onze 8V KE-jet veel trager was toen de vacuümvervroeger defect was. Had destijds al moeite een nieuwe te vinden, uiteindelijk gelukt door de ontstekingsverdeler mee te nemen naar Brezan automaterialen, daar vonden ze een passende op basis van het Bosch nummer van de verdeler.
Je zegt dat de auto goed rijdt zonder vacuümvervroeger, ik zou daardoor haast zeggen dat de basisontsteking nog steeds te vroeg staat, of de centrifugaalvervroeger te veel werkt. Ik zou zelf nog controleren of de graden merktekens op het vliegwiel goed staan (al weet ik niet wat daar verkeerd aan zou kunnen zijn).
Te rijk mengsel kan dit m.i. niet verklaren. Wel zou het kunnen dat je veel vervuiling in de verbrandingskamers hebt, half verbrande koolresten kunnen gaan gloeien en voor pingel zorgen. Maar volgens mij is dat alleen bij hele hoge belasting.
Zit de vacuümslang naar de vervroeger wel op de goede plek op het spruitstuk? Als hij te veel in een venturi stuk zit kan het vacuüm veel hoger zijn.
Ik denk dat het goede rijden zonder vervroeger komt omdat de vervroeger niet zoveel/niks doet zodra je echt gas geeft. Het de vacuum is dan immers weg. Hij trekt soepel en vlot bij accelereren, daar zal de vervroeger normaal gesproken geen invloed op hebben. Wel ploft hij met gas los zonder de vervroeger aangesloten. Gas los -> veel onderdruk -> dan zou de vervroeger zijn werk moeten doen. Zonder vervroeger is de ontsteking dan te laat voor het arme mengsel wat je hebt met gas los, zodoende de plofjes omdat de boel dan te laat ontsteekt. Dus ik denk dat het wat dat betreft wel klopt allemaal.
Vervuiling in de verbrandingskamers is een goede idd, dat kan zeker een oorzaak zijn. Dit heb ik afgelopen voorjaar gecheckt, toen is er een 'nieuwe' kop op gekomen. De oude kwam er vrij schoon af en de nieuwe is gevlakt en gereinigd. Zeker een goede tip, maar dat zou het in dit geval haast niet kunnen zijn.
Vacuumslang van de vervroeger zit op de tuit van 1 van de carburateurs, zo zit het ook als ik plaatjes google. Dat zou dan goed moeten zijn. Ik kan er wel mee experimenteren trouwens, even een andere plek proberen. Wellicht heeft dat invloed. Bedankt voor het meedenken!

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 11 sep, 2023 17:38

Als de kop gevlakt is wordt de compressieverhouding iets hoger, dat maakt hem gevoeliger voor pingel. Zeker als er veel is afgehaald, of als deze kop al vaker gevlakt werd. Dat kan dus betekenen dat je de ontsteking nu gewoon iets later moet zetten dan het boek zegt. Kwestie van zo instellen dat hij net niet meer pingelt op je favoriete brandstof, beetje trial and error.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 11 sep, 2023 21:24

Zou kunnen veel gevlakt, geen idee of je het nog weet, maar er zitten van die halve maan indicatoren tot hoever je zou kunnen vlakken.
Maar je kunt de compressie meten, lijkt mij stug dat hij te hoog is bij een carburateur versie

Andere kop erop gezet, :idea: heb je toen het tandwiel wel met tie rips geborgd. Dus is het niet een tandje verschoten :?:

Gewoon opnieuw controleren. Verdeel kap eraf, rotor op het streepje op ontstekingsbuis,vliegwiel op nul bij het streepje klepdeksel eraf en controleren of je timing wel goed staat ( nokkenas bij het streepje) staat in het handboek volgens mij.

Plaats reactie