remblokken

1967-1984
Plaats reactie
Roel
Geregistreerd lid

remblokken

Bericht door Roel » ma 20 nov, 2006 16:07

Ik vind de remblokken van de achterwielen wat aan de dunne kant, dus wil ze wellicht vervangen. Heb hier geen ervaring mee, dus de vraag is: kan ik dat zelf? Heb op zich wel 2 rechterhanden, maar zijn hier 'special tools' voor nodig?? En vanaf welke minimale dikte moetenze vervangen worden?

gr roel

Otto
Donateur
Donateur

Bericht door Otto » ma 20 nov, 2006 16:33

Vanaf een milimeter of drie wordt het kritisch. Je moet er wel op letten of je ook een rand op je schijf hebt staan, waardoor het eerder "ijzer op ijzer" wordt.

Opzich is het niet moelijk om ze te vervangen.
* Je draait de twee inbussen los aan de achterzijde van de remklauw.
* Nu kun je de remklauw er af halen. Wil dit niet dan moet je de zuiger even een stukje terug drukken.
* Dan haal je de oude blokken er uit.
* Het gedeelte waar de blokken overheen glijden goed schoonmaken en een beetje kopervet er op doen. Ook op de nieuwe blokken wat kopervet.
* De zuiger terug drukken met bv een waterpomptang.

Het geheel in omgekeerde volgorde monteren.

Succes!

Otto

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 20 nov, 2006 16:54

@Otto: weet je zeker dat je een 99 voor ogen hebt?

Bij mijn 99 zitten de achterklauwen vast met 2 bouten (dop 19). Dan zou je klauw eraf kunnen halen als je ook de remleiding losdraait. En de zuiger terug drukken met een tang is toch uit den boze bij Saab-klauwen? Ik gebruik de dat draaiding.

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » ma 20 nov, 2006 17:07

De klauwen hoeven er niet af. (dit is bij de latere 900's en de 9000)
De blokjes zitten vast met twee pennen die er met een drevel uitgetikt moeten worden. Hierna oude blokjes er uit, de zuigers terug duwen, nieuwe blokken er in, pennen (met de anti-piep veertjes natuurlijk) weer terug tikken en klaar.

En als je er toch bezig bent is het raadzaam om ook je remsysteem even door te spoelen met verse remvloeistof.

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » ma 20 nov, 2006 17:21

Ok al zeer bedankt voor de aanwijzingen tot zover. nog even ter verduidelijking: het is een saab 99 uit 1977. En zou er nog wat toelichting kunnen komen op de termen 'draaiding' en 'antipiep-veertjes'? :P

Roel

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » ma 20 nov, 2006 17:23

en nog iets.... wat moeten remblokken ongeveer kosten? Kan je die bij iedere autospeciaalzaak krijgen, of moeten die bij een saabboer gehaald worden. Iemand een adresje regio utrecht?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 20 nov, 2006 17:25

Roel schreef:Ok al zeer bedankt voor de aanwijzingen tot zover. nog even ter verduidelijking: het is een saab 99 uit 1977. En zou er nog wat toelichting kunnen komen op de termen 'draaiding' en 'antipiep-veertjes'? :P

Roel
viewtopic.php?t=18073&start=0&postdays= ... highlight=

antipiepveertjes zie je wel zitten. is een stukje ijzerdraad.

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » ma 20 nov, 2006 17:27

ik bedenk altijd wat laat welke vragen ik wil stellen, vandaar dit 3e berichtje achtereen :oops: .
Dan zou je klauw eraf kunnen halen als je ook de remleiding losdraait.
betekent dit dat de remleiding geopend wordt en er dus vloeistof uit gaat lopen?

En als je er toch bezig bent is het raadzaam om ook je remsysteem even door te spoelen met verse remvloeistof.
hoe vaak moet je dit vervangen? Is dat zelf te doen (ivm ontluchting ed) en is het gevaarlijk om met oude vloeistof rond te blijven rijden?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 20 nov, 2006 17:45

Roel schreef:ik bedenk altijd wat laat welke vragen ik wil stellen, vandaar dit 3e berichtje achtereen :oops: .
Dan zou je klauw eraf kunnen halen als je ook de remleiding losdraait.
betekent dit dat de remleiding geopend wordt en er dus vloeistof uit gaat lopen?.
Ja. Lijkt me een beetje overdreven als je alleen de blokjes gaat vervangen.
Roel schreef:
hoe vaak moet je dit vervangen? Is dat zelf te doen (ivm ontluchting ed) en is het gevaarlijk om met oude vloeistof rond te blijven rijden?
Remvloeistof is hygroscopisch, maw het neemt vocht op. Na een tijd heb je dus remvloeistof met veel water erdoor. Daardoor wordt het kookpunt verlaagd en het je eerder kans hebt op luchtbelletjes in de leidingen en 0,0 remwerking!!!

Ik weet niet wat de officiele Saab-vervangingstermijn is, maar bij VW houden ze 2 jaar aan.

Het is zelf te doen maar in vind het geen klusje om aan te beginnen als je het niet eerder hebt gedaan of zonder begeleiding. Als je het wilt weten moet je maar even zoeken op het forum. Denk erom: het zijn je remmen.

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » ma 20 nov, 2006 21:50

en nog iets.... wat moeten remblokken ongeveer kosten? Kan je die bij iedere autospeciaalzaak krijgen, of moeten die bij een saabboer gehaald worden. Iemand een adresje regio utrecht?
Remblokjes kan je gewoon bij de automaterialenzaak (Brezan, Lasaulec etc.) bestellen. Elferink zal ze ook wel hebben.

Otto
Donateur
Donateur

Bericht door Otto » di 21 nov, 2006 10:15

paul99gl83 schreef:@Otto: weet je zeker dat je een 99 voor ogen hebt?

Bij mijn 99 zitten de achterklauwen vast met 2 bouten (dop 19). Dan zou je klauw eraf kunnen halen als je ook de remleiding losdraait. En de zuiger terug drukken met een tang is toch uit den boze bij Saab-klauwen? Ik gebruik de dat draaiding.
Mijn fout ben was even in de war.... Met te veel dingen bezig.. en ook nog in één keer!

Otto

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » di 21 nov, 2006 12:24

En hebben die blokjes nog een bepaald serie nr? Of kun je gewoon bij de brezan zeggen dat je blokjes voor een 77'er saab99 nodig hebt... :roll:

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » di 21 nov, 2006 16:22

Yep, type en bouwjaar is voldoende. Vaak is zelfs alleen je kenteken voldoende, hier hebben ze software voor. Het serienummer kunnen ze dan opzoeken in een boek of in de computer.

turbojurrit
Geregistreerd lid

Bericht door turbojurrit » wo 10 jan, 2007 23:54

Of gewoon bij Saab dealer! Ongeveer 20 euro en origineel!!!

Plaats reactie