Met 99 Turbo 1 naar Noordkaap

1967-1984
HPA
Geregistreerd lid

Met 99 Turbo 1 naar Noordkaap

Bericht door HPA » zo 10 dec, 2023 12:18

Ik ben een Belgische Saab enthousiasteling vroeger 900 aanhanger tot ik een 99 Turbo 1 op de kop heb kunnen tikken (dat was een unieke kans en ik heb hem kunnen kopen van een geweldige persoon in Nederland)
Samen met twee Saab-vrienden hebben we het (gekke) idee gekregen om naar de Noordkaap te gaan (met misschien nog een paar andere leden van Saabclub België)

Ik ben ondertussen gestart om de auto, en ook mezelf, in tot form te brengen. 8000km in 3à4 weken is niet niks voor een auto uit 1978 met een chauffeur uit 1965.

Ons traject zou zijn via centrum van Zweden naar Finland en dan via Noorwegen terug naar zweden

Heeft er iemand tips en goede raad?

Groeten
HPA

De Roest
Geregistreerd lid

Re: Met 99 Turbo 1 naar Noordkaap

Bericht door De Roest » zo 10 dec, 2023 12:28

Prachtig idee! De tips krijg je nog niet van mij (ik heb geen ervaring) maar op het forum zijn zeker ervaringsdeskundigen!

caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door caspar » zo 10 dec, 2023 13:19

Heel erg gaaf!!! Staat ook hoog op mijn lijstje met mijn t1.

Ga je het in de winter of zomer doen?

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » zo 10 dec, 2023 13:33

Je hebt vast dit topic al ontdekt: viewtopic.php?f=3&t=181523
Mooi plan, we kijken hier uit naar je reisverslag.

caspar schreef:
zo 10 dec, 2023 13:19
Staat ook hoog op mijn lijstje met mijn t1.
Da's ook een leuk en ambitieus plan. Ben ooit met onze T2b naar Assisi geweest, vond dat al een hele onderneming.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 10 dec, 2023 16:57

De afstand in deze tijdspanne is prima te doen. Het is intensief, maar je rijdt het grootste deel op wegen die ideaal zijn voor de 99: tweebaans autowegen.

Als je 99 in goede staat van onderhoud is vooral basale en onmisbare zaken meenemen, zoals een extra koppelings- en remcilinder, minimaal volledig reservewiel, ontstekingsonderdelen misschien. Ophanging nakijken en eventueel heavy duty veren monteren achter, afhankelijk van hoe zwaar je op reis gaat. Ik had in de 99 cc destijds een grote gastank liggen. Ik neem aan dat je geregeld met de 99 rijdt zodat je een beetje een gevoel hebt bij hoe het vertrouwen zit. :lol:

Veel plezier, het is gaaf om te doen. Ik ben niet naar de Noordkaap geweest maar naar het zuidoosten, ruim 11.000 km in eenzelfde periode.

Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Rik H. » zo 10 dec, 2023 17:07

Grappig, mijn vrouw en ik willen in 2025 met de 90 via zuid Zweden via Uusikaupunki in Finland, waar de 90 in 195 van de band rolde, naar het noorden en via Zweden en langs de Noorse fjorden weer naar beneden en terug naar huis.

Ga dit topic met belangstelling volgen!

HPA
Geregistreerd lid

Bericht door HPA » zo 10 dec, 2023 17:57

Alvast bedankt voor jullie reactie ik hou jullie zeker op de hoogte

HPA
Geregistreerd lid

Bericht door HPA » zo 10 dec, 2023 18:05

Oelo74 schreef:
zo 10 dec, 2023 13:33
Je hebt vast dit topic al ontdekt: viewtopic.php?f=3&t=181523
Mooi plan, we kijken hier uit naar je reisverslag.

Da's ook een leuk en ambitieus plan. Ben ooit met onze T2b naar Assisi geweest, vond dat al een hele onderneming.
Ja ik had de topic ook al gevonden. en als ik dat lees dan is mijn plan iets minder "gek" het probleem van de temperatuur hebben we niet in de zomer :D

HPA
Geregistreerd lid

Bericht door HPA » di 02 jan, 2024 18:17

Gezien ik de auto klaar aan het maken ben zoek ik naar de aardingspunten ik heb wel de elektrische schema's maar ik weet niet waar ik ze in de auto moet zoeken.
Is er ergens een schema/tekening waar de posities opstaan?

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » di 02 jan, 2024 20:18

ooit in '83 gedaan met m'n ouders (900 Gls plus Kip-caravan); via Finland heen, terug via de Noorwegen. Uit en thuis 10K. Prachtige vakantie en relaxed rijden.
Succes, je hebt nu al pret.

HPA
Geregistreerd lid

Bericht door HPA » za 06 jan, 2024 9:47

Inderdaad de pret is er al
maar de eerste problemen ook
blijkbaar zou van 2025 geen verbrandingsmotoren meer toegelaten worden in Noorwegen . we zijn even aan het uitzoeken wat dit exact inhoud

Afbeelding

De diagnose van wat er moet gebeuren is gisteren gedaan in Februari gaat hij onderhanden genomen worden

voodoo
Geregistreerd lid

Bericht door voodoo » za 06 jan, 2024 11:28

Wat ik begrepen heb is dat Noorwegen in 2025 stopt met de toelating van nieuwe voertuigen op benzine en diesel, maar je weet het maar nooit met die vikingen.

Zouden ze dan ook stoppen met de winning en verkoop van aardolie en -gas?

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 06 jan, 2024 12:27

voodoo schreef:
za 06 jan, 2024 11:28
Zouden ze dan ook stoppen met de winning en verkoop van aardolie en -gas?
nee natuurlijk niet. Groene principes hebben is leuk maar je moet er geen last van krijgen

caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door caspar » za 06 jan, 2024 13:03

HPA schreef:
za 06 jan, 2024 9:47
Inderdaad de pret is er al
maar de eerste problemen ook
blijkbaar zou van 2025 geen verbrandingsmotoren meer toegelaten worden in Noorwegen . we zijn even aan het uitzoeken wat dit exact inhoud

Afbeelding

De diagnose van wat er moet gebeuren is gisteren gedaan in Februari gaat hij onderhanden genomen worden
Goed gezelschap!!wat zijn je voorbereidingen?

vanderzanden
Geregistreerd lid

Bericht door vanderzanden » za 06 jan, 2024 19:30

voodoo schreef:
za 06 jan, 2024 11:28
Wat ik begrepen heb is dat Noorwegen in 2025 stopt met de toelating van nieuwe voertuigen op benzine en diesel, maar je weet het maar nooit met die vikingen.
Het is toch wat genuanceerder : zie o.a. dit artikel.

Plaats reactie