Saab 99 2.0LE 1974
-
Eelco9-3
- Geregistreerd lid
Saab 99 2.0LE 1974
Hoi Saab 99 kenners,
Ik heb een Saab 99 2.0LE EM4 uit 1974 op het oog. De auto zou al jaren stil staan en motorisch slecht lopen.
Op de foto's lijkt de carrosserie erg goed, en volgens de verkoper zou en nagenoeg geen roest aanwezig zijn. Qua lakwerk zou de blanke lak her en der wat aandacht vragen. Het hemeltje ziet er ook niet helemaal frie meer uit. De afgelezen kilometerstand is 116.000.
Ik ben niet bekend met de Saab 99, maar heb al uitgevonden dst deze versie het EMS blok heeft met D-Jetronic injectie. Vermoedelijk zal dat ook wel de boosdoener zijn van het slechte lopen.
Ik ben benieuwd of er voor de D-jetronic nog betaalbare onderdelen verkrijgbaar zijn, en of ik dat systeem zelf in orde kan krijgen mits daar de problemen zitten?
Zijn er voor dit type saab nog specifieke aandachtspunten waar ik op moet letten?
Alvast hartelijk dank!
Groetjes Eelco
Ik heb een Saab 99 2.0LE EM4 uit 1974 op het oog. De auto zou al jaren stil staan en motorisch slecht lopen.
Op de foto's lijkt de carrosserie erg goed, en volgens de verkoper zou en nagenoeg geen roest aanwezig zijn. Qua lakwerk zou de blanke lak her en der wat aandacht vragen. Het hemeltje ziet er ook niet helemaal frie meer uit. De afgelezen kilometerstand is 116.000.
Ik ben niet bekend met de Saab 99, maar heb al uitgevonden dst deze versie het EMS blok heeft met D-Jetronic injectie. Vermoedelijk zal dat ook wel de boosdoener zijn van het slechte lopen.
Ik ben benieuwd of er voor de D-jetronic nog betaalbare onderdelen verkrijgbaar zijn, en of ik dat systeem zelf in orde kan krijgen mits daar de problemen zitten?
Zijn er voor dit type saab nog specifieke aandachtspunten waar ik op moet letten?
Alvast hartelijk dank!
Groetjes Eelco
-
900Forever
- Geregistreerd lid
Re: Saab 99 2.0LE 1974
Hallo Eelco,
Het D-Jetronic systeem is een Bosch mechanische injectie, ik heb op mijn 99 met B-motor dit systeem opgebouwd ipv de carburateur, inclusief de wisseling van de nokkenas. Ik vind het een overzichtelijk en relatief eenvoudig injectiesysteem, er is een goede beschrijving van. Ik denk dat er ook nog wel onderdelen van te krijgen zijn. Slecht lopen kan vele oorzaken hebben, dus moet je alle componenten controleren op werking.
Het D-Jetronic systeem is een Bosch mechanische injectie, ik heb op mijn 99 met B-motor dit systeem opgebouwd ipv de carburateur, inclusief de wisseling van de nokkenas. Ik vind het een overzichtelijk en relatief eenvoudig injectiesysteem, er is een goede beschrijving van. Ik denk dat er ook nog wel onderdelen van te krijgen zijn. Slecht lopen kan vele oorzaken hebben, dus moet je alle componenten controleren op werking.
-
Eelco9-3
- Geregistreerd lid
Re: Saab 99 2.0LE 1974
Dank voor de informatie! Lang geleden heb ik een Mercedes 280CE gehad die ook voorzien was van een D-Jetronic. Toendertijd was ik er een beetje huiverig voor en liep die auto eigenlijk ook enkel fatsoenlijk op LPG.
De verkoper zou me nog wat aanvullende foto's opsturen, dus even afwachten of het iets voor mij is.
De verkoper zou me nog wat aanvullende foto's opsturen, dus even afwachten of het iets voor mij is.
-
in the fast lane
- Donateur

Re: Saab 99 2.0LE 1974
De D-Jetronic is allesbehalve een mechanisch systeem. Het is een electronisch systeem. Een van de voorlopers van de LH Systemen die later op de 16 kleppers werd toegepast. Een inspuitcomputer bepaalt duur en moment van inspuiten aan de hand van een aantal inputs zoals toerental, gasklepstand, temperatuur en druk in het inlaatspruitstuk.
Heb lang geleden een 99 met zo'n systeem gehad. Iedereen waarschuwde destijds voor de storingsgevoeligheid maar ik heb er nooit problemen mee gehad, liep geweldig. Maar ik denk dat onderdelen niet makkelijk te vinden zijn en mensen die het systeem goed kennen zijn waarschijnlijk ook niet talrijk.
Heb lang geleden een 99 met zo'n systeem gehad. Iedereen waarschuwde destijds voor de storingsgevoeligheid maar ik heb er nooit problemen mee gehad, liep geweldig. Maar ik denk dat onderdelen niet makkelijk te vinden zijn en mensen die het systeem goed kennen zijn waarschijnlijk ook niet talrijk.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Re: Saab 99 2.0LE 1974
ben zelf absoluut geen technisch wonder maar van wat ik begreep ik D jetronic een simpeler/robuuster systeem dan het latere K jetronic zoals veel op 900 T8 zit.in the fast lane schreef: ↑do 13 jun, 2024 1:51Iedereen waarschuwde destijds voor de storingsgevoeligheid maar ik heb er nooit problemen mee gehad
-
Lafrance1
- Geregistreerd lid
Re: Saab 99 2.0LE 1974
In het luchtfilter zit een metalen schijf met een arm die afhankelijk van de gevraagde lucht opbrengst verder open of dicht gaat.
Na bv grote kuil/schok, back Fire of lange stilstand kan het ontregeld zijn of de klep zit niet meer goed gecentreerd.
Als de auto bv wel goed stationair loopt maar stotterende of haperend op toeren komt zal het vastzitten door de lange stilstand of vervuiling.
Ook kunnen leidingen vuil en vergumd zijn.
Ander puntje is waterpomp checken, deze zijn nogal eens stuk
Heb er lange tijd een gehad en met veel plezier in gereden
Na bv grote kuil/schok, back Fire of lange stilstand kan het ontregeld zijn of de klep zit niet meer goed gecentreerd.
Als de auto bv wel goed stationair loopt maar stotterende of haperend op toeren komt zal het vastzitten door de lange stilstand of vervuiling.
Ook kunnen leidingen vuil en vergumd zijn.
Ander puntje is waterpomp checken, deze zijn nogal eens stuk
Heb er lange tijd een gehad en met veel plezier in gereden
-
in the fast lane
- Donateur

Re: Saab 99 2.0LE 1974
Dat is de K-Jetronic, niet de D-Jetronic.In het luchtfilter zit een metalen schijf met een arm die afhankelijk van de gevraagde lucht opbrengst verder open of dicht gaat.
-
Lafrance1
- Geregistreerd lid
Re: Saab 99 2.0LE 1974
Je hebt gelijk. De ouderdom begint me hersens te kraken
-
siccojan
- Donateur

Re: Saab 99 2.0LE 1974
wat ik begrepen heb van de waterpomp in mijn 1972 99LE, is dat als je deze losmaakt je hem niet meer kan monteren. Ook niet als hij nog goed is. Dus testen zonder demonteren, however that may work.
Tip komt van de specialist, en voorlopig heb ik geen klachten over koelvloeistofcirculatie.
Wat het alternatief is voor een stukke waterpomp? Geen idee, dat zien we wel bij klachten. Preventief vervangen is jammer als de onderdelen schaars zijn.
Gr, Sicco Jan
Tip komt van de specialist, en voorlopig heb ik geen klachten over koelvloeistofcirculatie.
Wat het alternatief is voor een stukke waterpomp? Geen idee, dat zien we wel bij klachten. Preventief vervangen is jammer als de onderdelen schaars zijn.
Gr, Sicco Jan
-
Lafrance1
- Geregistreerd lid
Re: Saab 99 2.0LE 1974
Heb er toch wel van de sloop gedemonteerd en zonder problemen gemonteerd. Het is goed opletten met demontage zodat je de tandwielen van pomp of hulp as niet beschadigt .
Een elektrische pomp dan kom je uit op een van minimaal 10/15 amp.
Een elektrische pomp dan kom je uit op een van minimaal 10/15 amp.