Aandrijfassen Links vs Rechts...

1967-1984
Plaats reactie
simon_bergman
Geregistreerd lid

Aandrijfassen Links vs Rechts...

Bericht door simon_bergman » do 18 apr, 2024 12:09

Goedemiddag,

Ik ben op het vreugdevolle punt dat mijn Saab 99 project weer terug in elkaar gaat :D
De motor heeft voor het eerst in 28 jaar gelopen, hij start als een nieuwe 8)

Wel ben ik tegen een onhandigheid van mezelf aan gelopen... Ik ging er van uit dat de aandrijfassen van de 99 identiek zijn, daarom heeft het ding tenslotte zo'n moeilijke transmissie... Maar de assen zijn in werkelijkheid net ietsjes anders van lengte ;-(+
Kan iemand mij vertellen welke steekas aan welke kant gaat? (lang/kort, links/rechts)
Ik heb een vermoeden welke waar gaat, maar liever heb ik wat zekerheid haha
(tis een 84er, met een b201 en GM457 05)

Dank!

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Aandrijfassen Links vs Rechts...

Bericht door silvandam » do 18 apr, 2024 13:05

Uit mijn hoofd links kort, rechts lang. Je kunt het zeker weten door de afstand tussen de asklos en de asdoorgang te meten. Het verschil is aanzienlijk.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » za 20 apr, 2024 12:19

GM45706 waarschijnlijk? 45705 heb ik nog nooit ergens horen noemen.

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » za 20 apr, 2024 21:58

gertram schreef:
za 20 apr, 2024 12:19
ergens
Het staat toch echt op het typeplaatje van mijn transmissie...

Verder blijf ik tegen problemen aan lopen; ik heb nou al twee keer gehad dat de koppelings hulpcilinder klapt als ik probeer de boel de ontluchten, en klem komt te zitten tussen bak en drukgroep... Wat doe ik verkeerd, dat ik die cilinders blijf slopen!?

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » za 20 apr, 2024 23:00

OK, als jij het zegt. Ik vergaar al jaren info over 99 en 900 versnellingsbakken en had nog nooit een 45x05 gezien, staat ook nergens in de fabrieks werkplaatshandboeken.

Wat bedoel je precies met klapt? Vloeistof lekkage?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 21 apr, 2024 1:45

De 45705 bestaat absoluut zeker.

Qua hulpcilinder, probeer je te ontluchten met het pedaal terwijl je nog een spacer tussen de drukgroep hebt zitten toevallig? En zit de koppelingsplaat goed om (gearbox / flywheel side)?

Als je de hulpcilinder (incl druklager) aan de bak hebt geschroefd en de drukgroep aan het vliegwiel (zonder spacer) dan moet het goed gaan.

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » ma 22 apr, 2024 15:27

[]

Ik heb de spacer inderdaad laten zitten, en ik denk dat daar mijn fout zit. Ten eerste is mijn spacer wat te dik, een pluskabel van wel 8-9mm, en ik liet m zitten met het onluchten... Ik ga nou van RenD een 'officiële' spacer ring kopen, en mijn betere helft vragen om te helpen die er bij de eerste keer koppelen uit te trekken. Dat zou een beter eindresultaat moeten opleveren.

In een poging mezelf het leven makkelijker te maken met een dikke DIY spacer heb ik mezelf flink in de vingers (en vooral portemonnee) gesneden... Goedkoop is duurkoop, zo is maar weer bewezen :wink:

Plaats reactie