Karl de Saab 99 T5; remsysteem klusjes

1967-1984
Gebruikersavatar
simon_bergman
Geregistreerd lid
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 25 okt, 2023 19:37
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 99 T5-16 ombouw

Bericht door simon_bergman » vr 25 apr, 2025 10:05

Ik ben er intussen uit; het was niet de DI zie het probleem geeft, maar de injectoren! De tweede injector was helemaal niet aan het vuren, en bij het wisselen van nr 1 en 2 verplaatste het probleem zich mee. Conclusie: injector #2 is stuk. De theorie ook nog gecontroleerd door een oude injector van de B202 (die intussen allemaal vervangen waren door de grotere rode injectoren van de ng900) op de plek van de defecte injector te zetten. Dit maakte het probleem stukken minder aanwezig. Uiteraard loopt het met één afwijkende injector nog niet helemaal goed, maar hij vuurt nou tenminste op alle 4 de kaboutertjes.

De oplossing is dus duidelijk; even een nieuwe rode injector scoren, en dan weer verder met inlopen van de motor!


Afbeelding

(De bougies bevestigden inderdaad dat de motor voorheen op 3 cilinders heeft gelopen...)
1984 Saab 99 GL 5-speed, T5 B202 swap, TD04HL-19T.
1981 Volvo 244 GLE overdrive

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 621
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 99 T5-16 ombouw

Bericht door Tissa » vr 25 apr, 2025 11:27

Toch meevallertje dan. Gaan met die banaan!
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12745
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Saab 99 T5-16 ombouw

Bericht door Krizzie » za 26 apr, 2025 8:57

De injector kan ook "vast" zitten. Ultrasoon laten reinigen kan wonderen doen. (wel alle 4 doen uiteraard, dan weet je ook meteen of het sproeibeeld nog goed is)
-MY91 Witte T5.5'ed, GT2860rs, 900 Aero: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
simon_bergman
Geregistreerd lid
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 25 okt, 2023 19:37
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 99 T5-16 ombouw

Bericht door simon_bergman » za 26 apr, 2025 21:25

Krizzie schreef:
za 26 apr, 2025 8:57
De injector kan ook "vast" zitten. Ultrasoon laten reinigen kan wonderen doen. (wel alle 4 doen uiteraard, dan weet je ook meteen of het sproeibeeld nog goed is)
Ik heb voor montage alle vier de injectoren een paar uur in de ultrasoon gegooid, dus dat is helaas niet het probleem. Ik heb ter vervanging nou een tweedehands injector gekocht bij Peter Heijnes, en daarmee was het probleem opgelost!
De auto is duidelijk veel blijer nou op 4 pitjes; hij trekt nou geweldig door, ook laag in de toeren. :O:
1984 Saab 99 GL 5-speed, T5 B202 swap, TD04HL-19T.
1981 Volvo 244 GLE overdrive

droptop
Geregistreerd lid
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 15 dec, 2017 15:34
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Saab 99 T5-16 ombouw

Bericht door droptop » di 29 apr, 2025 15:22

Leuk project om te volgen!

heb je nog iets aan de ECU gedaan? start blokkering of tune oid?

blijf ook voor de updates plaatsen.

Gebruikersavatar
simon_bergman
Geregistreerd lid
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 25 okt, 2023 19:37
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 99 T5-16 ombouw

Bericht door simon_bergman » wo 30 apr, 2025 9:39

droptop schreef:
di 29 apr, 2025 15:22
Leuk project om te volgen!

heb je nog iets aan de ECU gedaan? start blokkering of tune oid?

blijf ook voor de updates plaatsen.
De ECU heb ik opgestuurd naar DionHPT, om een basistune erop te zetten met al mijn eisen. Startblokkering en dat soort ongein vind ik niet nodig, een oude (semi brakkke) auto met een handbak en geen stuurbekrachtiging is al moeilijk genoeg voor de meeste dieven :lol:

Ik denk er over om de brandstofpomp op een losse knop te zetten, dat werkt dan een beetje als een startonderbreker. (Tis vooral dat het ding niet uit gaat als ik de auto af zet, en dat vind ik bijzonder hinderlijk)
1984 Saab 99 GL 5-speed, T5 B202 swap, TD04HL-19T.
1981 Volvo 244 GLE overdrive

Gebruikersavatar
simon_bergman
Geregistreerd lid
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 25 okt, 2023 19:37
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 99 T5-16 ombouw

Bericht door simon_bergman » wo 07 mei, 2025 15:16

Afgelopen weekenden weer lekker aan de slag geweest; de 99 heeft nu een echte uitlaat!
Het was nog knap lastig om onder de auto een uitlaat te improviseren, terwijl het ding op een paar houtblokken staat :?

Afbeelding

Op deze manier stukje bij beetje uitgepuzzeld hoe de bochten aan elkaar zouden moeten, waar er ingekort zou moeten worden en misschien zelfs een klein stukje lassen


Afbeelding

Afbeelding

De schitterende 'kant en klare' cardanbocht die ik had gekocht om mijn leven makkelijker te maken bleek totaal verkeerd, gezien de zeer driedimensionale bocht die de orginele Saab uitlaat maakt rond de achteras. Zeker de hoeken van allemaal net geen 90 graden hebben mij wel eventjes zoet gehouden :lol:

Uiteindelijk met een boel passen en meten de cardanbocht helemaal in stukjes geslepen, en in een andere rare hoek terug in elkaar gelast. Zodoende kom ik met twee 90 graden bochten, een 45 graden S bocht en een stukje pijp best prima uit, door het roteren van de Pijp stukken ten opzichte van elkaar.


Afbeelding

Afbeelding

Het uiteindelijke resultaat is stukken stiller dan het gebeuren was zonder complete uitlaat, maar met toch wat roffel en rally-sound. Naar mijn idee maakt de auto nog altijd een echt Saab geluid, ondanks de zelf bedachte uitlaat en spruitstuk. Een last minute aanpassing om het geluid voor omstanders te verminderen is het toevoegen van een klein knikje aan het einde van de pijp, die het geluid naar de grond toe richt in plaats van recht naar achteren.
Een vriend attendeerde mij erop dat het er een beetje uit ziet als de uitlaat van een 1973er Saab 99... Dus dat is maar weer mooi meegenomen en ik kan mijn knutselwerk een echte Saab uitlaat noemen 8)


Afbeelding
1984 Saab 99 GL 5-speed, T5 B202 swap, TD04HL-19T.
1981 Volvo 244 GLE overdrive

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2034
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Saab 99 T5-16 ombouw

Bericht door silvandam » wo 07 mei, 2025 17:18

Die vriend van jou heeft er maar kijk op, zeg :wink: .

Hij is gooeeeeeed gelukt!
Saab 99 L MY1974, Veronagroen
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid
Berichten: 1698
Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Saab 99 T5-16 ombouw

Bericht door Luthart » wo 07 mei, 2025 22:35

simon_bergman schreef:
vr 25 apr, 2025 10:05
Ik ben er intussen uit; het was niet de DI zie het probleem geeft, maar de injectoren! De tweede injector was helemaal niet aan het vuren, en bij het wisselen van nr 1 en 2 verplaatste het probleem zich mee. Conclusie: injector #2 is stuk. De theorie ook nog gecontroleerd door een oude injector van de B202 (die intussen allemaal vervangen waren door de grotere rode injectoren van de ng900) op de plek van de defecte injector te zetten. Dit maakte het probleem stukken minder aanwezig. Uiteraard loopt het met één afwijkende injector nog niet helemaal goed, maar hij vuurt nou tenminste op alle 4 de kaboutertjes.

De oplossing is dus duidelijk; even een nieuwe rode injector scoren, en dan weer verder met inlopen van de motor!


Afbeelding

(De bougies bevestigden inderdaad dat de motor voorheen op 3 cilinders heeft gelopen...)
Ik heb me onlangs laten vertellen op de Saab inspectiedag, dat een DI cassette het doet of niet doet. Vaak niks er tussenin…
Dus als je een misfire hebt of iets ander met de ontsteking ligt de oorzaak vaak ergens anders.
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red


Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid
Berichten: 1698
Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Saab 99 T5-16 ombouw

Bericht door Luthart » wo 07 mei, 2025 22:38

Het is wel raadzaam om speciaal vet te gebruiken om een DI cassette te monteren.
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red


Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6913
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Saab 99 T5-16 ombouw

Bericht door Orphy » vr 09 mei, 2025 23:40

Di vet denk ik ?
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
2004 9-5 Aero estate hazelnut Hirsch stage 2
2002 Honda x11
En een stage loper

Oh ja, en een vito als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

Gebruikersavatar
Luthart
Geregistreerd lid
Berichten: 1698
Lid geworden op: di 24 okt, 2023 18:47
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Saab 99 T5-16 ombouw

Bericht door Luthart » za 10 mei, 2025 0:03

Ik gebruik hitachi 134097. Het wordt ook wel bougie(dop) vet genoemd….
Groet Daniël

1997 900 SE Turbo Talladega Coupé, Cayenne red


Restotec - Vapour blasting voor o.a. auto-, motor- en oltimeronderdelen.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6913
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Saab 99 T5-16 ombouw

Bericht door Orphy » za 10 mei, 2025 0:08

Kan ook
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
2004 9-5 Aero estate hazelnut Hirsch stage 2
2002 Honda x11
En een stage loper

Oh ja, en een vito als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

Gebruikersavatar
simon_bergman
Geregistreerd lid
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 25 okt, 2023 19:37
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 99 T5-16 ombouw

Bericht door simon_bergman » wo 21 mei, 2025 8:26

Gisteren meegedaan met de avondrit van de Saabclub, waar de 99 zich keurig gedroeg.
Menig lid van de club rijdt niet zo enthousiast als ikzelf, dus ik kon tijdens de rit regelmatig het vermogen inzetten om erlangs te komen op de krappe Brabantse wegen :O:

Ook leuk om mensen te horen die 'het hadden gelezen op het forum' toen ik de kap even open klapte, toch leuk om een gezicht te zien bij de vriendelijke mensen die mee lezen en praten :))


Afbeelding

Nou moet ik nog de waterkoeling en de wielsnelheid (bil_hast) toevoegen, en dan kan het ding naar Dion om m echt op te fokken :twisted:
1984 Saab 99 GL 5-speed, T5 B202 swap, TD04HL-19T.
1981 Volvo 244 GLE overdrive

Gebruikersavatar
simon_bergman
Geregistreerd lid
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 25 okt, 2023 19:37
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Gezocht; Saab B202 krukaspoelie

Bericht door simon_bergman » wo 05 nov, 2025 18:30

Dag allemaal,

Eventjes geleden dat ik hier heb gepost... Ik heb het nogal druk gehad sinds de laatste post.
De auto heeft het in de eerste maanden na de swap prima gedaan. Startte goed, liep mooi, en trok als een werkpaard. :O:

Aan het einde van een vakantie begon het echter minder goed te gaan; zuigerveer van cilinder no.2 begon te lekken, het ding blies heuvelaf rookwolken en hij blies olie door alle openingen.
Daarop heb ik besloten de auto weg te zetten tot ik weer meer tijd had. Dat liet helaas op zich wachten door school, een verbouwing thuis en een drukke thuissituatie.

Tot ik vanmiddag een telefoontje kreeg van een Journalist, of ik misschien een special wilde doen met hen...

:shock: :shock: :shock:

Uiteraard volmondig JA! op gezegd, in de volle kennis dat ik nu in anderhalve week tijd de auto moet gaan oplappen.
Motor eruit, helemaal uit elkaar, zuigerveren vervangen, terug in elkaar, terug erin. Ik heb allerlei spulletjes besteld om het te gaan doen, maar er ontbreekt me één cruciaal ding: een nieuwe krukaspoelie. Om iedereens geheugen op te frissen; de oude had ik verknald op de draaibank.

Is er toevallig iemand die een lijntje weet voor een B202 krukaspoelie? Alle hulp is welkom. Foto's van de race tegen de klok zullen uiteraard volgen.

Afbeelding

Afbeelding
1984 Saab 99 GL 5-speed, T5 B202 swap, TD04HL-19T.
1981 Volvo 244 GLE overdrive