99CC 1974 "Beauregarde": Het afscheid

1967-1984
Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 626
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

99CC 1974 "Beauregarde": Het afscheid

Bericht door Tissa » vr 18 okt, 2024 20:58

Welkom binnen deze nieuwe project thread. Hier zal ik verslag doen van de vorderingen (of achteruitgangen) van mijn nieuwe project, dat ik vandaag (tot onvrede van de buren) op de oprit heb geïntroduceerd.
Is het echt een goed verhaal als je niet het volledige verhaal vertelt? Goed, we beginnen bij het begin. :D

Sinds de zomervakantie was ik op zoek naar een oude Saab om als normale auto te gebruiken, want ik had genoeg van de maandelijkse kosten van de 9-3 en de moderniteit en mijn 90 vind ik te goed om in de winter door te rijden. Dus heb ik mijn 9-3 verkocht en ben ik rond gaan kijken naar een auto binnen mijn budget. De enige eisen: moet een hond in passen en moet wegenbelastingvrij zijn, oh en handgeschakeld. Toen kwam ik uit op een 900 steilneus combicoupe <1985. Dat bleek erg lastig, want ik wilde geen turbo (daar had ik het geld ook niet voor). Ik wilde best wat werk erin steken, maar ik wilde de motor er niet uit hoeven halen en het interieur moest goed zijn. Op marktplaats vond ik een vage advertentie, dus ben ik er maar op afgestapt. Vanaf het moment dat ik de schuur in liep wist ik dat het foute boel was. 20+ jaar stil gestaan 570k op de klok en werking onbekend. Dat werd hem dus niet. :oops:

Vorige week zag ik een witte 900 opduiken voor 500 euro. Maar ja, helemaal in 't Veld en roestplekken. En wat zag ik daar? Een gat op de plek van het contactslot. Nope. Maar toen was er een 99 CombiCoupe (en tsja, dat is eigenlijk dezelfde achterkant en daar ging het mij om). Niet al te veel roest, maar reed niet en weinig informatie. Toch wat contact gehad. En op zaterdag besloten te gaan kijken. Zondag hebben we een heerlijke dag gehad met het Jubileum van Saab Club Nederland in Baarn. Echter ben ik in de middag er even tussenuit geglipt, want op 10 minuten rijden ten noorden van al die Saabjes stond een blauwe 99 eenzaam onder een boom. En inderdaad, de roest viel me mee en de motor startte, liep en klonk goed. De enige motorische puntjes waren de koppeling die vast zat, de bezinepomp en een verrotte uitlaat. Dat was wel te overzien. De beste man had ook nog eens bij Saab gewerkt 40 jaar terug en kon er aardig wat over kwijt. Met het gezegde dat ik er nog even over na ging denken ben ik weer richting Baarn gereden, ruim op tijd voor de barbecue. :wink:
AfbeeldingAfbeelding

Al vrij snel kwam ik erachter dat ik toch heel graag deze auto zou willen rijden. De man heb ik laten weten dat ik hem zo snel mogelijk zou ophalen en ik heb meteen de mogelijkheden opgezocht. Van de week was de oprijwagen geregeld en kon ik uitkijken naar het verhuizen van deze bijzondere auto. Vandaag was het zo ver! De 90 is van de oprit geruimd om plaats te maken en 3 uur later stond er een 99 voor in de plaats. Opgetakeld kwam ik erachter dat het toch wel wat meer dingetjes waren dan die paar klusjes. De handrem leek niet te functioneren, het kofferbakslot was eruit en er zaten gaten op de bekende plekken (maar dat wist ik). Toch met een goed gevoel naar huis gereden, maar met in mijn achterhoofd wat ik allemaal zou moeten doen.
Afbeelding

Eenmaal thuis kwam de buurvrouw met een gezicht van afgrijzen naar buiten. Het was gelukkig niet alleen de aanblik van de auto, want ze had een muis in haar gordijnen aangetroffen. :mrgreen: Toch begon ik er zelf ook met afgrijzen naar te kijken. Zo kwam ik erachter dat de stof zeer slecht is, de bijrijdersstoel doorgezakt en de deursloten niet werkend. Ook zitten de wielen met 1 bout vast omdat het stalen wielen zijn die niet passen, puur eronder gezet zodat de auto rolt (wat die amper doet). Welke malloot heeft dat bedacht? :?
De auto staat niet op kenteken, maar het is een origineel Nederlandse auto met de blauwe kentekens en kentekenbewijs uit 2021 er nog bij, waarmee ik bij de RDW hoop over een tijdje vooruit te kunnen. Laatste puntje is dat de werking van de bak onbekend is aangezien de koppeling vastzit. Dat ga ik ontdekken als ik de koppeling heb gereviseerd en de benzinepomp heb vervangen.

Verschillende uitspraken zijn al over mijn lippen gekomen, zoals "ik ben benieuwd of ik nog ergens dode muizen ga vinden in die auto" en "als iemand deze auto een hok gaat noemen, zal ik het niet eens ontkennen". Toch heb ik motivatie om er iets van te gaan maken, want ik weet dat het kan. (Genoeg bewijs hier op het forum) Allereerst start ik met een set wielen in juiste steekmaat zodat ik hem fatsoenlijk in en uit de garage kan rollen. En langzaamaan zal ik elk euveltje aan gaan pakken. Beginnend met de apk eisen eindigend met mijn schoonheidspuntjes. Ik heb ook al bedacht dat ik het interieur er gewoon uit ga slopen en ga deepcleanen, zodat het weer een beetje fatsoenlijk wordt. Wat betreft de roest- en lakplekken, ik ga nog even denken. ((Budget)tips altijd welkom)
Nog een fotootje hoe die er nu bij staat om het af te leren:
Afbeelding

Aangezien deze kleur me deed denken aan een blauwe bes heb ik de auto de bijnaam (met als voorstel van iemand "ouwe bessie") "(Violet) Beauregarde" gegeven, de meid die in Willy Wonka tot een bosbes opzwol na het eten van de verboden kauwgom.
Het lijkt me alleen dat "Beauregarde" een beetje kaal is. Horen er bepaalde stootstrips op dit bouwjaar/model? En wat voor wielkastranden?
Oh en is er iemand die me kan zeggen hoe deze kleur origineel heette? @ewout misschien?

Updates volgen :O:
Laatst gewijzigd door Tissa op zo 18 jan, 2026 18:19, 23 keer totaal gewijzigd.
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Gebruikersavatar
Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 1203
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: 99CC 1975 "Beauregarde": de grote opknapklus

Bericht door Luud » vr 18 okt, 2024 21:38

Ik ben binnen op je topic en ga het volgen.....Ben zeer benieuwd naar de vorderingen, Veel Succes......
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
90 uit 1985 sinds 2017
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4672
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: 99CC 1975 "Beauregarde": de grote opknapklus

Bericht door Sonab » vr 18 okt, 2024 21:58

Wat een schatje. Veel succes met Bessie!
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood
Saab 9-5NG 2.0T 2011, zwart

Vorige Saab's:
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Saab 900i 5d 1989, rood
Saab 9000 3.0 1996, blauw
Saab 99 2.0 4d 1983, blauw
Saab 900i 3d 1984, wit
Saab 9000 3.0 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
Powerbak
Geregistreerd lid
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 27 jul, 2016 17:15
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 99CC 1975 "Beauregarde": de grote opknapklus

Bericht door Powerbak » vr 18 okt, 2024 22:29

Wat een leuke auto. Succes met het opknappen!

De naam is Carolina blauw. Het zal je verbazen hoe het verandert als je gaat polijsten.


(oh en Beauregarde hoort zo zonder stootstrips, maar met chromen wielkastrandjes)
Als er één Saab op de oprit staat, volgen er meer

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 12083
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 99CC 1975 "Beauregarde": de grote opknapklus

Bericht door Ewout » vr 18 okt, 2024 22:33

Karolinerblå, dat zou ik ook denken ja. Mooie kleur! En een heerlijk project. Stap voor stap, veel succes!
b201: 900i my87
b202: 900s aut. my92
x308: xj sport my01

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 626
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 99CC 1975 "Beauregarde": de grote opknapklus

Bericht door Tissa » vr 18 okt, 2024 22:39

Powerbak schreef:
vr 18 okt, 2024 22:29
De naam is Carolina blauw. Het zal je verbazen hoe het verandert als je gaat polijsten.

(oh en Beauregarde hoort zo zonder stootstrips, maar met chromen wielkastrandjes)
Bedankt! Ik verwacht inderdaad dat het heel anders gaat worden, maar ik denk zeker dat ik alsnog verrast ga zijn. :)
Mooi glanzen gaat 'ie zeker doen. Alleen zijn veel plekken met een kwast lichtblauw geverfd, zo lijkt het. Even kijken hoe ik die lelijke plekken wegwerk.
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Gebruikersavatar
Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6000
Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 99CC 1975 "Beauregarde": de grote opknapklus

Bericht door Marius0404 » vr 18 okt, 2024 22:54

Dit wordt een mooi 99-feuilleton
Succes
Klinkt nu al geslaagd
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
9-3TiD/cabrio'06

Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71, 95’74 na 28 jaar to the next generation

Gebruikersavatar
Arnout99cc
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 350
Lid geworden op: za 29 apr, 2006 17:02
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 99CC 1975 "Beauregarde": de grote opknapklus

Bericht door Arnout99cc » za 19 okt, 2024 8:54

Mooi!
Ga t volgen.

Hoe ben je de auto op het spoor gekomen?
Kom zelf uit baarn, daar rijdt onze witte 99cc al lang rond. Dus ben wel benieuwd naar de historie.

En in welke regio gaat de restauratie plaatsvinden?

Succes!
Saab 99cc -> afscheid
Saab 9-3 -> daily

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 626
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 99CC 1975

Bericht door Tissa » za 19 okt, 2024 9:04

Hij kwam op marktplaats tevoorschijn. Hij stond in Crailo achter een hek op een van die grote oprijlanen daar. Eerst is de auto van een tuinbedrijf in Heerlen geweest (staat op het oude kentekenbewijs uit 2021). Vervolgens is deze auto naar België geëxporteerd, maar hij is er nooit op naam gezet. De man waarvan ik hem nu heb gekocht heeft hem in deze staat in België gekocht. Hij is bezig met een complete restauratie van een 99 Turbo CC en deze deuren en achterklep waren nog heel goed, dus hij wilde oorspronkelijk de onderdelen overzetten. Maar daar is hij niet meer aan toe gekomen en de auto stond in de weg op de oprijlaan. Dus nu aan mij de taak :D

Ik woon in Breda en zal het sleutelen bij mij thuis doen.
Arnout99cc schreef:
za 19 okt, 2024 8:54
onze witte 99cc
Is dat deze dan? Als je op de jubileumdag was. Ik had mijn 90 ernaast gezet :lol:
Afbeelding
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Gebruikersavatar
Arnout99cc
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 350
Lid geworden op: za 29 apr, 2006 17:02
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 99CC 1975 "Beauregarde": de grote opknapklus

Bericht door Arnout99cc » za 19 okt, 2024 9:09

Ja dat was ik.
Die foto heb ik ook!

Maar toen stond er een ander.Afbeelding
Saab 99cc -> afscheid
Saab 9-3 -> daily

Gebruikersavatar
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 793
Lid geworden op: di 09 mei, 2023 15:12
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 99CC 1975 "Beauregarde": de grote opknapklus

Bericht door 95twinturbo » za 19 okt, 2024 9:11

Leuk Thijs, ik ga hem volgen.
Ik wist niet dat je op zoek was, zelf overweeg ik mijn 900 weg te doen. Had misschien ook een kandidaat geweest. Enfin, succes!

Gebruikersavatar
Roel95
Geregistreerd lid
Berichten: 2241
Lid geworden op: za 30 jan, 2010 12:08
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 99CC 1975 "Beauregarde": de grote opknapklus

Bericht door Roel95 » za 19 okt, 2024 9:15

Mooi Project Thijs!!

Kun je even mee vooruit...! :wink:
2000: Saab 9-5 Griffin, 3.0t V6
1993: Saab 900S Lpt 3 drs. Ruby Red
1980: Saab 99 Turbo 2
1992: Honda GoldWing GL 1500 SE
2011: Renault Twingo 1.2
1997: Honda CBR 1000 F

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2039
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: 99CC 1975 "Beauregarde": de grote opknapklus

Bericht door silvandam » za 19 okt, 2024 9:55

Ik denk dat ‘ie al behoorlijk opknapt van een aantal sessies ‘Thijs met de knikkerbus’. Met een hoop geduld kun je écht prima spuitwerk afleveren met de knikkerbus, vooral met een non-metallic lak.
Saab 99 L MY1974, Veronagroen
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 626
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 99CC 1975 "Beauregarde": de grote opknapklus

Bericht door Tissa » za 19 okt, 2024 10:14

95twinturbo schreef:
za 19 okt, 2024 9:11
Leuk Thijs, ik ga hem volgen.
Ik wist niet dat je op zoek was, zelf overweeg ik mijn 900 weg te doen. Had misschien ook een kandidaat geweest. Enfin, succes!
Ja, ik weet het. Ik had het nog willen vragen, want het was de perfecte kandidaat :-S+
Maar het zou net boven mijn budget zijn geweest en je mag jezelf best voor uitdagingen stellen soms toch? :oops:
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 626
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 99CC 1975 "Beauregarde": de grote opknapklus

Bericht door Tissa » za 19 okt, 2024 10:17

silvandam schreef:
za 19 okt, 2024 9:55
Met een hoop geduld kun je écht prima spuitwerk afleveren met de knikkerbus, vooral met een non-metallic lak.
Dan zal ik t wel eerst even moeten vullen, opschuren en grondlaag aanbrengen denk ik toch?
Ik zit een beetje te kijken hoe ik de roestgaatjes het beste wegkrijg aangezien ik geen lasapparaat heb.
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)