99CC 1974 "Beauregarde": Het afscheid

1967-1984
Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2034
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Eerste rondje rijden!

Bericht door silvandam » wo 12 nov, 2025 23:49

Je had de remmen al ontlucht voordat je begon te pompen, toch?
Saab 99 L MY1974, Veronagroen
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 621
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Eerste rondje rijden!

Bericht door Tissa » do 13 nov, 2025 10:40

Oosthoek schreef:
wo 12 nov, 2025 23:24
Het is exact de manier waarop ik destijds mijn Hrc liet hemelen. Effe flink pompen om goed te ontluchten, daarna zakte steevast het rempedaal onder mijn voet weg bij het stoplicht.
Oh...
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 621
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Eerste rondje rijden!

Bericht door Tissa » do 13 nov, 2025 10:41

silvandam schreef:
wo 12 nov, 2025 23:49
Je had de remmen al ontlucht voordat je begon te pompen, toch?
Nee, had toen geen beschikking over een compressor, heb het even snel gedaan met het pompen.

Ziet ernaaruit dat ik op zoek moet naar een gebruikte cilinder een revisieset :D
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 621
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Eerste rondje rijden!

Bericht door Tissa » ma 17 nov, 2025 21:34

Nog even wat (vage) foto's van vanavond. Hij startte goed, zelfs in deze kou (het ijs stond op de ruiten). De kachel is ook heerlijk warm, de aanjager gaat als een malle! Maar met deze kou, even checken voordat ik definitief de juiste koelvloeistof erin gooi: hier kan ik het beste G11 (blauw) voor gebruiken toch?
Ook niet onbelangrijk: hij geeft goed licht en alle lichten doen het uitstekend! Woensdag breng ik hem naar de garage voor algemene controle. Vrijdag staat de afspraak bij de RDW. Ik dacht eraan om het verder uit te stellen, maar wat heeft dat voor nut? Ze hebben als het goed is alleen de auto nodig voor de VIN en de motorcode. Duimen dus maar!

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Gebruikersavatar
Roel95
Geregistreerd lid
Berichten: 2235
Lid geworden op: za 30 jan, 2010 12:08
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Eerste rondje rijden!

Bericht door Roel95 » di 18 nov, 2025 0:19

Diep respect voor je enthousiasme en doorzettingsvermogen!!
:headbang2:

( Leuk artikel ook in AutoWeek Classic.... :D )
2000: Saab 9-5 Griffin, 3.0t V6
1993: Saab 900S Lpt 3 drs. Ruby Red
1980: Saab 99 Turbo 2
1992: Honda GoldWing GL 1500 SE
2011: Renault Twingo 1.2
1997: Honda CBR 1000 F

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 621
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Eerste rondje rijden!

Bericht door Tissa » di 18 nov, 2025 7:02

Ja! Dat artikel kwam nog onverwachts. Is mij wel verteld dat ik zelf een exemplaar moet gaan kopen in de winkel als ik m wil hebben...

Al is het geen straf met zo'n mooi blad
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16896
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Eerste rondje rijden!

Bericht door turbopilot » di 18 nov, 2025 11:04

Ik gooi er altijd blauwe in.
Alhoewel in mij GT zit rode.

1 ding nooit doen, beide typen met elkaar mengen :wink:

Koop eerst goedkope en wissel die na een tijdje, een spoelbeurtje kan geen kwaad.
Zeker als er water ingezeten heeft.

Wil je geen gesmeer met aftappen en dergelijke, ik maak altijd gebruik van een waterstofzuiger. :wink:

Ontluchtluchtingskraantje bij de kachel kun je open zetten.
Dan sluit je het kleine slangetje van de vloeistoftankje aan op het slangetje
Kachelkraan open
Dop van tankje eraf laten en tijdje laten lopen. Dat ontlucht gemakkelijker.

Bij thermostaat kun je ook nog ontluchten.

Geen idee hoeveel ervaring je hebt, maar als je alles opnieuw gevuld hebt, zakt vaak het niveau, dus opletten bij draaiende motor en proefdraaien en vloeistof op niveau houden.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 621
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Eerste rondje rijden!

Bericht door Tissa » di 18 nov, 2025 12:30

Dat laatste heb ik ondertussen al vaak gedaan met water, dus dat komt goed. Ik heb 15 liter koelvloeistof :lol:

Vorige keer lukte het niet om te ontluchten bij het nippel bij de kachelunit, kwam geen water uit toen. Verwarming doet het wel hartstikke goed.

Voor de rest doe ik het nu vooral zodat t niet bevriest.
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 621
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": RDW magie

Bericht door Tissa » vr 21 nov, 2025 15:36

Op deze mooie, zonnige novemberdag had ik geen beter nieuws kunnen bedenken om aan jullie te verkondigen.

Beauregarde, de 99 CombiCoupé, zal vanaf volgende week rijdend te spotten zijn op zijn origineel Nederlandse kentekens!

Nee, u hoeft uw bril niet op te zetten om te kijken of het er werkelijk staat. Het is waar zoals u het leest! Aan het einde van de tunnel is er altijd het licht! 13 maanden geleden begon ik met een tunnelvisie aan dit project. De nodduitgangen bleken niet de vinden te zijn, dus ik heb door gezwoegd en met resultaat. Vanwege grote blijdschap ben ik uit de tunnel gebarsten. De auto is op de weg!!! :mrgreen:

Vandaag klokslag 12u had ik de afspraak bij het rdw. In 2 uur moest ik zo veel mogelijk maken en klaarkrijgen voor het geval ik een keuring moest doorstaan. De afdekkap van de drukgroep definitief vastgezet en ook de warme luchtbuis aan kunnen leggen. Meteen ook maar de schuif op de winterstand gezet. :lol: Laadvloer erin gelegd, dashbord platen vastgezet. Motornummer schoon schrobben. En toen als de wiedeweerga naar de RDW!
En dan sta je daar:

Afbeelding

Wat een spanning dan zeg. Zelfs daar was het nog onduidelijk wat er ging gebeuren. Kreeg ik een hele inspectie, zoals 4 rdw-mensen de afgelopen dagen tegen mij hebben gezegd. Of hoeven ze alleen de auto even te zien, zoals mij eerder door hobbyisten is verteld. Had ik misschien de wielen van de 90 eronder moeten leggen om de bandenkeuring te doorstaan. Had ik nog de uitlaat vast moeten zetten? Ik wist niet wat er ging komen. Een man in de wachtruimte vond de auto helemaal niks en liet dat ook overduidelijk weten. "Foeilelijk" "Een roestbak die nooit door een keuring gaat komen."
"U mag de auto naar binnen rijden." Daar ga je dan. Een jaar aan deze auto gesleuteld en dit was het moment van de waarheid. Ik reed hem naar binnen en word de plek toegewezen net achter de deur. Ik hoefde niet verder te rijden. Dan gaat hij met een blaadje alle nummers af. Kijkt naar het interieur, de motorruimte, de kofferbak. "Mooi" klinkt t "heel mooi". Met wat geklets tussendoor kom ik erachter dat deze keurmeester 8 jaar bij saab heeft gewerkt! Hij vond t een geweldige auto. Ook zijn collega keurmeester kwam even kijken. "Leuke saab zeg!"

Een paar minuten later zegt de keurmeester: "alles is goed, je mag gaan!". Hij overhandigt het keuringsblaadje en stuurt me weer op weg met de woorden "dan weet je nu dat hier liefhebbers zijn." Nou dan spring je me toch een gat in de lucht. :green_many:

De weg terug was een geweldige ervaring. Na 13 maanden dit resultaat! Hij reed ook heerlijk. Geen rare trillingen, hield niet in, schakelde heerlijk, ging makkelijk naar de 100, vrij stil voor zo'n oude auto. Ook maar meteen even getankt en op een weiland een sprongetje om de auto gedaan.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Bij de garage gister hebben ze op advies van een rdw keurder die daar gister aanwezig was de controle niet gedaan, omdat ik gekeurd zou worden bij de rdw en dan de lijst met aandachtspunten mee zou krijgen. Ze hebben voor de rest ook niks gedaan omdat ze niet wilden dat ik loos geld uit zou geven net voor hij niet door de rdw zou komen. Dit was uiteindelijk dus niet het geval, maar die controle laat ik nu ook maar zitten. Ik weet zelf wel wat er nog scheelt en waar ik nog wat aan moet doen. Zo heb ik gister een oplossing bedacht voor het ophangen van de uitlaat. Hier heb ik nu alle onderdelen voor in huis. Eerst ga ik eens even genieten denk ik. En een 99cc meeting?
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Gebruikersavatar
Barten
Donateur (12x)
Donateur (12x)
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 25 mei, 2014 20:38
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": RDW magie

Bericht door Barten » vr 21 nov, 2025 16:19

Gaaf, gefeliciteerd met het resultaat van de keuring. Ik ben wel benieuwd wat die man in de wachtruimte te keuren had en of hij ook zo gelukkig huiswaarts is gegaan.
SAAB 9³ Cabrio 2.0T Aero Hirsch 05/2004
BMW iX1 xDrive30 xLine (lease) 04/2023
Ford Fiesta 1.6 Titanium X-pack 04/2009

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 621
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": RDW magie

Bericht door Tissa » vr 21 nov, 2025 16:25

Die had als ik het goed zag een hele dikke BMW uit Polen te importeren.
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Gebruikersavatar
albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 719
Lid geworden op: do 19 sep, 2019 18:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": RDW magie

Bericht door albertk » vr 21 nov, 2025 16:27

Geweldig! Erg veel doorzettingsvermogen en een mooi resultaat. Top!
SAAB 9-5 2.3t Arc

Gebruikersavatar
willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 378
Lid geworden op: wo 13 jul, 2022 13:47
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": RDW magie

Bericht door willemwerkt » vr 21 nov, 2025 17:03

Van harte gefeliciteerd.
Veel plezier ervan.
Echt super coole wagen.
Groet, Willem

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4671
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": RDW magie

Bericht door Sonab » vr 21 nov, 2025 17:04

Wat ontzettend leuk. Eer van je werk en dubbel plezier.
Ik vind het een prachtbak en de wachtmeneer was vast gewoon jaloers op zoveel onbetaalbaar karakter.
Veel fijne en veilige en glimlachende kilometers gewenst
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood
Saab 9-5NG 2.0T 2011, zwart

Vorige Saab's:
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Saab 900i 5d 1989, rood
Saab 9000 3.0 1996, blauw
Saab 99 2.0 4d 1983, blauw
Saab 900i 3d 1984, wit
Saab 9000 3.0 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1393
Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": RDW magie

Bericht door Oelo74 » vr 21 nov, 2025 17:04

Dat is fantastisch nieuws Thijs. Enorm doorgezet en dik verdiend!
Groet Jan

Saab 96 V4 1974 Solar Red
Saab 99 GL 5speed 1984 Slate Blue:
De Leisteen blauwe