99CC 1974 "Beauregarde": Het afscheid

1967-1984
Gebruikersavatar
95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 789
Lid geworden op: di 09 mei, 2023 15:12
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": RDW magie

Bericht door 95twinturbo » wo 26 nov, 2025 0:31

Tissa schreef:
di 25 nov, 2025 16:06
Wanneer kan ik eens met de 99 op bezoek komen bij een rijdende T8? :lol:
Ai, da’s een gevoelige V-snaar… :s
Ik heb inmiddels m’n pijlen gericht op komend voorjaar. Dan zal de gifbeker toch wel een keer leeg zijn hoop ik

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 621
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Polijsten en legaal op de weg

Bericht door Tissa » ma 01 dec, 2025 19:20

En daar zijn we dan. Al snel kreeg ik het kentekenbewijs en enkele dagen later is deze auto te vinden in de RDW op zijn Originineel Nederlands Kenteken!

Maar toen kwam er een probleem. Ik had vrolijk de auto op mijn naam gezet. (De eerste Saab officieel op mijn naam!! :lol: ) Maar toen ging ik zoeken en het bleek dat ik geen oldtimer verzekering kon afsluiten, omdat ik onder de 25 ben en geen andere auto in de normale verzekering heb staan. :roll: Ik heb hem mooi kunnen overschrijven naar mijn vader en zo een oldtimer verzekering erop kunnen zetten. Welgeteld 6 dagen heb ik een eigen auto op mijn naam gehad. Dat moet toch wel een prestatie op zich zijn... Maar dat betekent wel dat ik hem nu hobbymatig naast de 900 kan rijden!

Gister heb ik de polijstmachine erbij gepakt. Gewoon een simpele die ik twee dagen na aanschaf van deze auto voor €20,- op de kop had getikt via marktplaats. Mooi 2 doeken bijgeleverd. Ondertussen had ik nog mooie oeroude blikken commandant staan van mijn opa. :D Eerst flink geboend, laten drogen en toen na de lunch de polijstmachine erop gezet. En of dat verschil maakte! Sowieso de wielen kwamen er heel strak uit. Met dank aan @Bert Knip die ze nu alweer een jaar geleden kwam brengen. Het dak ging ook geweldig. Toen de achterklep wat minder, maar het was nog steeds een wereld van verschil! De zijkant werd al helemaal pracht en praal. De motorkap werd ook wel mooi, alleen zaten daar al dikke verfspetters op. Vermoedelijk onder de balken gestaan die ze aan het verven waren ofzo... De linkerkant ben ik nog niet aan toe gekomen. Sinterklaas had het druk zullen we maar zeggen. :wink: Volgens mij is dit zelfs de eerste lak nog. Zo hoort Karolinablå er dus uit te zien! Behalve dan de verfavontuurtjes van een of andere kabouter. Zie hier dan eens het resultaat:

GEVAAR! FOTO'S

Vies:
Afbeelding
Wassen:
Afbeelding
Polijsten:
Afbeelding
Vies:
Afbeelding
Gepolijst:
Afbeelding
Vies:
Afbeelding
Gewassen:
Afbeelding
Gewassen (droog):
Afbeelding
Gepolijst:
Afbeelding
Motorkap:
Afbeelding Afbeelding
Achterklep:
Afbeelding Afbeelding
Dak bijna klaar:
Afbeelding

Toen heb ik daarna een mooie route door het bos gereden. Heel het gezin inclusief hond meegenomen en afgezet bij een mooi stukje. Zelf weer tijd genomen om wat fotootjes te maken (ik had er nog niet genoeg) :-P+ Wat een plaatje is het nu zeg. Hij rijdt heerlijk. Lekker cruisen tussen 50 en 80. Optrekken doet ie ook lekker. Heerlijk zulke ritjes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen naar m'n opa doorgereden. Even het mooie ondergrondse garagecomplex ingereden. Daar hing de uitlaat toch iets te laag voor achter.. :shock: Heerlijk zo, metaal over beton. Maar goed, hij stond er. Ik moest wat dingen inpassen, want mijn opa, een houtbewerker, had het volgende klaar: hij heeft een nieuwe bodem en hoedeplank gemaakt. De bodem komt (nieuw bekleed) in de 900 en de originele bodem van de 99, die als model diende, ga ik opnieuw bekleden. Even naar de tapijtwinkel. Ook de hoedeplank ga ik nog bekleden. Die stof heb ik al liggen. 8) Wordt een leuk avondprojectje deze week, naast de sinterklaasgedichten schrijven.

Afbeelding
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Gebruikersavatar
vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1672
Lid geworden op: zo 23 jun, 2019 22:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Polijsten en legaal op de weg

Bericht door vel0city » ma 01 dec, 2025 22:17

Gefeliciteerd! Wat een heerlijke wagen is het, die ondanks z'n (of haar) leeftijd toch nog erg mooi glimt. Dat er kabouters met een spuitbus aan het werk zijn gegaan is dan tot daar aan toe, maar dat geeft de wagen karakter :wink:

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 621
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Polijsten en legaal op de weg

Bericht door Tissa » ma 01 dec, 2025 22:36

De kabouter heeft eerder een een verfkwast opgepakt. Als ik trouwens zo naar de kleur kijk, vermoed ik toch dat het een smurf geweest is!
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Gebruikersavatar
willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 378
Lid geworden op: wo 13 jul, 2022 13:47
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Polijsten en legaal op de weg

Bericht door willemwerkt » ma 01 dec, 2025 23:48

Echt zo'n ontzettend leuke auto.
Ik kan mij voorstellen dat je er blij mee bent.
Groet, Willem

Gebruikersavatar
simon_bergman
Geregistreerd lid
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 25 okt, 2023 19:37
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Polijsten en legaal op de weg

Bericht door simon_bergman » wo 03 dec, 2025 12:11

Wauw Thijs, die lak heeft echt een transformatie doorgemaakt... Ik denk dat ik die polijstmachine van je eens moet lenen voor een dagje :o
1984 Saab 99 GL 5-speed, T5 B202 swap, TD04HL-19T.
1981 Volvo 244 GLE overdrive

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4671
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Polijsten en legaal op de weg

Bericht door Sonab » wo 03 dec, 2025 12:26

Wat een pracht van een SAAB. Puur karakter+ervaring, minstens zo leuk als een eng perfect exemplaar.
De combi kleur, spoilerloos, de velgen+blauwe kentekenplaten en een enkel schoonheidsvlekje is gewoon geweldig.
Helemaal nu hij weer glimt!
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood
Saab 9-5NG 2.0T 2011, zwart

Vorige Saab's:
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Saab 900i 5d 1989, rood
Saab 9000 3.0 1996, blauw
Saab 99 2.0 4d 1983, blauw
Saab 900i 3d 1984, wit
Saab 9000 3.0 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 621
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Polijsten en hoedeplank

Bericht door Tissa » di 09 dec, 2025 19:45

Vandaag even een kort verslagje. Ik ben bezig met wat puntjes op de i en wat genieten.

Ik moet nog altijd de linkerkant even polijsten. Dat hoop ik deze week ergens even snel na werk te doen, net in 't licht. Gisteren was het in ieder geval niet meer licht toen ik tijd had voor de auto. Gelukkig had ik nog een klusje voor binnen. Namelijk de hoedeplank bekleden. De stof had ik al, de lijm ook. Dus dan kan je aan de slag. Hier het resultaat! Alleen de stootblokjes moeten er nog even op.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Ik was vorige week langs Leen Bakker voor de bekleding van de laadvloer. Ik had dé perfecte tapijtstof gevonden. "Zou ik hier een metertje van mogen hebben?"
"Even kijken hoor meneer, dat gaat niet. Er moet minimaal 3 meter op de rol zitten..."
Nou tot zover dat avontuur dan. Ze konden me absoluut niet een meter verkopen. Goed, volgende keer beter. Ik wil er de bodem van de 99cc en van de 900GLE mee doen, maar dat moet dus nog eventjes wachten.

Ondertussen ben ik ook geduldig op zoek naar chromen spiegeltjes, chromen wieldoppen en chromen wielkastlijsten en chromen raampezen. Alles dus lekker origineel en strak. We gaan rustig verder.

Wel heb ik twee mooie brochures mogen ontvangen over de 74 99cc. Ik wil dat 'ie er van buiten zoals die rode 99L Van uit komt te zien, maar dan blauw natuurlijk :wink:

Afbeelding

Ook was er afgelopen weekend wel erg veel belangstelling voor de auto achterop de oprit, om 00:10 's nachts..... Ik hoop dat ze weten hoe weinig er te halen valt :-P+

Afbeelding
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Gebruikersavatar
Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 06 mar, 2011 1:50
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Polijsten en hoedeplank

Bericht door Rik H. » di 09 dec, 2025 20:03

Geweldig verhaal die 99 coupé, diepe bewondering voor hoe je dat allemaal op de oprit doet!
En de buren vonden dat ook allemaal prima?

Verkoopt de Leenbakkert dat tapijt per 3 strekkende meters van twee meter of 4 meter breed?
Zou in geval van 4 meter breed toch wat bizar zijn om dat spul voor minimaal 12 m2 te verkopen, het zal wel.
Als het twee meter breed is, is het nog steeds veel, maar als dat tapijt echt mooi is voor de kofferbak, dan wil ik wel met je meedoen. De vloer van de kofferbak van mijn witte 900 kan wel een nieuw stukje tapijt gebruiken.
Saab 90 1985 Leisteen blauw, schuurvondst geruild voor een
Saab 900 2.1i sedan automaat 1991 Rodoniet rood
Saab 900i 8V Combicoupé 1987 Cirrus wit
Saab 9-3 Aniversary cabrio 2002 Zwart

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 621
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Polijsten en hoedeplank

Bericht door Tissa » di 09 dec, 2025 21:01

Bedankt Rik!

De buren hebben wel subtiele opmerkingen geplaatst hoor :lol: Maar nu de 90 verkocht is en de 99 niet meer uit elkaar ligt, vinden ze het weer prachtig!

Het is inderdaad een tapijt van 4 meter breed en dan zou ik 1 strekkende meter kopen. Omdat ik in zowel de 99 als de 900 het reservewiel aan de zijkant heb, is 1 plank een meter wijd en de andere plank slechts 65 centimeter. De volledige vloer is 1 meter 20 diep. Ik hou ook nog rekening met de stof die ik nodig heb voor het stuk dat aan de onderkant omslaat. Zo kom ik er dus op uit dat voor 2 laadvloeren 4 x 1 meter een perfecte hoeveelheid is met wat speel ruimte.
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 621
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Polijsten en hoedeplank

Bericht door Tissa » di 09 dec, 2025 21:05

Rik H. schreef:
di 09 dec, 2025 20:03

Als het twee meter breed is, is het nog steeds veel, maar als dat tapijt echt mooi is voor de kofferbak, dan wil ik wel met je meedoen. De vloer van de kofferbak van mijn witte 900 kan wel een nieuw stukje tapijt gebruiken.
Het gaat overigens over de antraciet grijze Zenith. Deze was in mijn ogen zeer vergelijkbaar met het tapijt in de 90 en 900.
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Gebruikersavatar
albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 719
Lid geworden op: do 19 sep, 2019 18:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Polijsten en hoedeplank

Bericht door albertk » di 09 dec, 2025 21:15

Een andere Leen bakker proberen waar nog eat meer meters op de rol zit? Zoals ik het van je begrijp willen ze minimaal een reststuk van 3 m hebben zodat dat nog verkoopbaar is.
SAAB 9-5 2.3t Arc

Gebruikersavatar
Rik H.
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 06 mar, 2011 1:50
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Polijsten en hoedeplank

Bericht door Rik H. » di 09 dec, 2025 21:20

Als ik mijn 900 er mee zou doen, dan hou je nog een strekkende à €42,- over.
Ik kan hier bij de Leenbakker in Doetinchem vragen of ze dat tapijt ook per 2 strekkende meters verkopen.
Is dat wat?

EDIT: Ik lees nu de opmerking van Albert pas, ik las het alsof ze minimaal 3 strekkende meter verkochten.
Niet goed gelezen waarschijnlijk.
Saab 90 1985 Leisteen blauw, schuurvondst geruild voor een
Saab 900 2.1i sedan automaat 1991 Rodoniet rood
Saab 900i 8V Combicoupé 1987 Cirrus wit
Saab 9-3 Aniversary cabrio 2002 Zwart

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 621
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Polijsten en hoedeplank

Bericht door Tissa » di 09 dec, 2025 23:15

albertk schreef:
di 09 dec, 2025 21:15
Een andere Leen bakker proberen waar nog eat meer meters op de rol zit? Zoals ik het van je begrijp willen ze minimaal een reststuk van 3 m hebben zodat dat nog verkoopbaar is.
Klopt, maar dan moet je maar net de tijd en zin hebben om maar een andere stad te rijden :) Ik probeer t einde deze week nog eens bij dezelfde.
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Gebruikersavatar
Oosthoek
Donateur
Donateur
Berichten: 6249
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: 99CC 1974 "Beauregarde": Polijsten en hoedeplank

Bericht door Oosthoek » wo 10 dec, 2025 23:20

Waar had je de stof voor de hoedenplank vandaan? Zoiets heb ik ook nog nodig :)

Als je nog op zoek bent naar een nieuwe hoofdremcilinder dan kan dit misschien een oplossing voor je zijn: viewtopic.php?f=140&t=191238&p=2043442#p2043442

Ik ben niet zeker dat hij in jouw model past.
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019