Demontage hoofdsteun 1982
-
Willem13
- Geregistreerd lid
- Berichten: 399
- Lid geworden op: di 04 aug, 2009 11:39
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Demontage hoofdsteun 1982
De hoofdsteun van de bestuurdersstoel van mijn 99 uit 1982 zit halverwege geblokkeerd doordat de borgklem waarmee de hoofdsteun op verschillende standen kan worden gezet is afgebroken. Hoe de hoofdsteun uit de rugleuning te halen, zodat ik vervolgens kan proberen de afgebroken klem uit de rugleuning te prutsen? Iemand ervaring mee?
-
Paul99
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7475
- Lid geworden op: di 13 jul, 2004 12:12
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Demontage hoofdsteun 1982
Heb je de schroef in de rugleuning gevonden? De bekleding moet je daarvoor redelijk ver opstropen.
9-3 sport estate '08 jet black TurboX
99T '80 karmijn rood, roestoratie
99GL '83 cirrus wit
9-3 sport estate 1.9tid '06 jet black
900S '92 *RIP* aka blackfire
900i 16v Forty '90 *RIP* Le Mans blauw
99T '80 karmijn rood, roestoratie
99GL '83 cirrus wit
9-3 sport estate 1.9tid '06 jet black
900S '92 *RIP* aka blackfire
900i 16v Forty '90 *RIP* Le Mans blauw
-
Oosthoek
- Donateur

- Berichten: 6249
- Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Demontage hoofdsteun 1982
Ik heb iets vergelijkbaars aan de hand gehad vorige week, bij mij was een pootje van de borgklem afgebroken. Wat een gedoe.... Ik kon met een haakje alsnog achter de klem komen en de boel los krijgen na een half uur. Als dat niet lukt kun je proberen om het plastieken gedeelte volledig los te krijgen door de clip waarmee het vast zit naar achter te halen of af te breken. Dan zal de boel ook wel los komen vermoed ik.
Maar... De torxschroef moet er inderdaad wel eerst uit. Deze is bereikbaar aan de zitzijde van de rugleuning, wanneer je de bekleding volledig omhoog gestroopt hebt.
Maar... De torxschroef moet er inderdaad wel eerst uit. Deze is bereikbaar aan de zitzijde van de rugleuning, wanneer je de bekleding volledig omhoog gestroopt hebt.
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
-
Oosthoek
- Donateur

- Berichten: 6249
- Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Demontage hoofdsteun 1982
Dit klemmetje zit ook aan de zitzijde van de stoel. Misschien kun je er wat mee, maar zal ongetwijfeld gepruts zijn.


900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
-
Oosthoek
- Donateur

- Berichten: 6249
- Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Demontage hoofdsteun 1982
Ik bedenk me nu, de torx schroef gaat er natuurlijk alleen uit als de hoofdsteun volledig omhoog staat
Wellicht is duwen en trekken aan die borgklem de enige manier om de boel weer gangbaar te krijgen. Ik gebruik iets vergelijkbaars als in de onderstaande link, onmisbaar gereedschap bij dit soort stoelklussen:
https://www.goedkoopgereedschap.nl/bgs- ... delig.html
En haal zo'n lampje bij de action, die kun je in de hoofdsteun schuiven terwijl je bezig bent zodat je nog enigszins kunt zien wat je doet.
https://www.action.com/nl-be/p/3012531/ ... -werklamp/
https://www.goedkoopgereedschap.nl/bgs- ... delig.html
En haal zo'n lampje bij de action, die kun je in de hoofdsteun schuiven terwijl je bezig bent zodat je nog enigszins kunt zien wat je doet.
https://www.action.com/nl-be/p/3012531/ ... -werklamp/
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019
-
Willem13
- Geregistreerd lid
- Berichten: 399
- Lid geworden op: di 04 aug, 2009 11:39
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Demontage hoofdsteun 1982
Dank voor de tips. Het is me uiteindelijk na veel omzichtig gepruts gelukt om de schroef los te krijgen, ook al kon de hoofdsteun niet hoger dan halverwege. Dat maakte de bereikbaarheid van de schroef knap lastig en was het oppassen voor beschadiging van de kleding (hetgeen gelukkig niet gebeurde). Andere borgklem erin gezet en nu werkt het allemaal weer.