BP Ultimate 98

1967-1984
markdezwart
Geregistreerd lid

BP Ultimate 98

Bericht door markdezwart » di 05 dec, 2006 9:45

Heb nu twee volle tanks BP Ultimate 98 getankt ipv euro 95. Het kan toch niet dat met een hoger octaangetal de motor opeens afslaat wat ie anders nooit deed? Zowel op korte stukken als lange stukken problematisch. Pas gisteren en vandaag is ie geen 1 keer afgeslagen. Misschien moest de 99 even wennen?

Moet ik nu doorgaan met BP Ultimate 98 of weer terug naar euro 95?

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 05 dec, 2006 9:58

Ik denk niet dat het daar aan ligt.

Ik tank al tijden Ultimate 98 (met name nu voor de bestekzegeltjes :twisted:) en heb geen klachten, mijn motor loopt er mooier mee dan op V-Power en 98 van de witte pomp. 95 heb ik in het begin nog wel een getankt, maar met een turbo merk je dat verschil wél.

De 99 heeft voor zover ik weet geen enkel mechanisme dat de pingelgrens bewaakt, of de motorprestaties laat afhangen van de benzine die je tankt.

Zomaar afslaan is meestal iets electronisch. Slechte vonk, niet goed afgestelde ontsteking etc.

Was dat nu deze auto waarin een injectiemotor gebouwd was of niet? Dan kan het ook daar inzitten met de brandstoftoevoer, dan zou een injectiereiniger dienst doen.

Indien carburateur, check je dempervloeistof.

Succes!

Groet,

Eelco

markdezwart
Geregistreerd lid

Bericht door markdezwart » di 05 dec, 2006 14:13

taaffert schreef:Ik denk niet dat het daar aan ligt.

Ik tank al tijden Ultimate 98 (met name nu voor de bestekzegeltjes :twisted:) en heb geen klachten, mijn motor loopt er mooier mee dan op V-Power en 98 van de witte pomp. 95 heb ik in het begin nog wel een getankt, maar met een turbo merk je dat verschil wél.

De 99 heeft voor zover ik weet geen enkel mechanisme dat de pingelgrens bewaakt, of de motorprestaties laat afhangen van de benzine die je tankt.

Zomaar afslaan is meestal iets electronisch. Slechte vonk, niet goed afgestelde ontsteking etc.

Was dat nu deze auto waarin een injectiemotor gebouwd was of niet? Dan kan het ook daar inzitten met de brandstoftoevoer, dan zou een injectiereiniger dienst doen.

Indien carburateur, check je dempervloeistof.

Succes!

Groet,

Eelco
Er is een 900 motor ingebouwd. Geen turbo, geen idee of het injectie is. Dus jouw advies is om door te gaan met 98 Ultimate? Ik hoef geen bestek......

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 05 dec, 2006 14:29

Heb je een choke?
Dan is het carburateur, zo niet dan is het injectie.

De bestekzegeltjes mag je ook opsturen hoor ;)

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 05 dec, 2006 14:56

Dit is niet de auto waar injectie is ingebouwd (ex-verde). Ik ben voor 99% zeker dat je een gewone carbutatiemotor hebt.

Het minimale octaangetal voor een H-blok-carburatie is 97. Dus moet je eigenlijk altijd super (of gelijkwaardig) tanken.

Als de dempervloeistof op is dan zal de motor iets schokkeriger lopen, maar zeker niet afslaan. Ik durf niet 1-2-3 te zeggen wat wel de oorzaak is. Kan je iets meer vertellen over de omstandigheden? Als de motor afgeslagen is, is hij daarna wel weer te starten? En hoe start hij dan, en loopt hij een beetje fatsoenlijk? Is het bij koude motor of warme motor? Behalve het afslaan loopt de motor goed? Is het verbruik gestegen?

Misschien kan 1 van de keukenschrijvers zich herinneren of de wagen hier al eerder last van heeft gehad. Of juist niet.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » di 05 dec, 2006 15:14

paul99gl83 schreef: Het minimale octaangetal voor een H-blok-carburatie is 97. Dus moet je eigenlijk altijd super (of gelijkwaardig) tanken.
Dus moet je altijd 98 tanken?

Ik ben niet meer mee... :?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 05 dec, 2006 15:18

S@@bman schreef:
paul99gl83 schreef: Het minimale octaangetal voor een H-blok-carburatie is 97. Dus moet je eigenlijk altijd super (of gelijkwaardig) tanken.
Dus moet je altijd 98 tanken?

Ik ben niet meer mee... :?
Klopt. Er zijn forummers die de ontsteking iets anders afstellen waardoor 95 mogelijk zou zijn. Maar dat blijft een gok. Als je meer wilt weten moet je maar even zoeken. want: :offtopic:

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » di 05 dec, 2006 15:19

S@@bman schreef: Dus moet je altijd 98 tanken?
En de zegeltjes aan Taaffert geven....

Euro 95 of vergelijkbaar zal ie normaal gesproken ook wel op lopen...
Super Plus 98, vergelijkbaar of hoger is altijd beter en meestal stukken zuiniger in verbruik ook!

keukenschrijver
Geregistreerd lid

Bericht door keukenschrijver » di 05 dec, 2006 15:21

Kan mij niet herinneren dat de auto hier last van had. Olie in carburateur moet tot bovenste streepje bij gevuld worden. 10W40 voldoet. Stationair toerental ca 800 rpm. Ultimate heeft geloof ik een sterk reinigende werking, het kan zijn dat er wat vervuiling uit het brandstof systeem in de carburateur gekomen is en voor de tijdelijke hapering gezorgd heeft. Wel 98 octaan tanken anders krijg je veel extra problemen. Nadieselen, pingel etc. (Ter voorkoming van toekomstige problemen: gebruik nooit volsynthetische olie in een auto die dat niet vanaf nieuw gehad heeft, dus geen 0W.. maar minimaal 5W..)

Succes

Rob

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » di 05 dec, 2006 15:29

paul99gl83 schreef: Klopt. Er zijn forummers die de ontsteking iets anders afstellen waardoor 95 mogelijk zou zijn. Maar dat blijft een gok. Als je meer wilt weten moet je maar even zoeken. want: :offtopic:
Hoezo 'offtopic'?
dasdaas schreef:
En de zegeltjes aan Taaffert geven....
In België krijg je geen zegeltjes meer :lol: .

En nu komt er wellicht een (uiteraard) flauwe Belgenmop :roll: ...

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » di 05 dec, 2006 15:36

S@@bman schreef: In België krijg je geen zegeltjes meer :lol: .
:D Die moet je nu toch kopen???? :lol:

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 05 dec, 2006 15:40

dasdaas schreef:
haha :D

dasdaas :bluethumb:
Maar zolang ik ze krijg is er niks aan de hand.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » di 05 dec, 2006 15:55

taaffert schreef:
dasdaas schreef:
haha :D

dasdaas :bluethumb:
Maar zolang ik ze krijg is er niks aan de hand.
In België koop je de zegeltjes en krijg je er gratis benzine bij.
Binnenkort ook in Nederland. 8)

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 05 dec, 2006 18:30

S@@bman schreef:In België koop je de zegeltjes en krijg je er gratis benzine bij.
Bij de supermarkt bij ons in het dorp koop ik al jaren zegeltjes en krijg daar steeds weer een kar vol boodschappen bij...

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » di 05 dec, 2006 21:21

72sonett-III schreef:
S@@bman schreef:In België koop je de zegeltjes en krijg je er gratis benzine bij.
Bij de supermarkt bij ons in het dorp koop ik al jaren zegeltjes en krijg daar steeds weer een kar vol boodschappen bij...
Kijk, nu heb IK de Nederlanders onderschat :oops: :wink: .

Plaats reactie