BP Ultimate 98
-
markdezwart
- Geregistreerd lid
BP Ultimate 98
Heb nu twee volle tanks BP Ultimate 98 getankt ipv euro 95. Het kan toch niet dat met een hoger octaangetal de motor opeens afslaat wat ie anders nooit deed? Zowel op korte stukken als lange stukken problematisch. Pas gisteren en vandaag is ie geen 1 keer afgeslagen. Misschien moest de 99 even wennen?
Moet ik nu doorgaan met BP Ultimate 98 of weer terug naar euro 95?
Moet ik nu doorgaan met BP Ultimate 98 of weer terug naar euro 95?
-
taaffert
- Geregistreerd lid
Ik denk niet dat het daar aan ligt.
Ik tank al tijden Ultimate 98 (met name nu voor de bestekzegeltjes
) en heb geen klachten, mijn motor loopt er mooier mee dan op V-Power en 98 van de witte pomp. 95 heb ik in het begin nog wel een getankt, maar met een turbo merk je dat verschil wél.
De 99 heeft voor zover ik weet geen enkel mechanisme dat de pingelgrens bewaakt, of de motorprestaties laat afhangen van de benzine die je tankt.
Zomaar afslaan is meestal iets electronisch. Slechte vonk, niet goed afgestelde ontsteking etc.
Was dat nu deze auto waarin een injectiemotor gebouwd was of niet? Dan kan het ook daar inzitten met de brandstoftoevoer, dan zou een injectiereiniger dienst doen.
Indien carburateur, check je dempervloeistof.
Succes!
Groet,
Eelco
Ik tank al tijden Ultimate 98 (met name nu voor de bestekzegeltjes
De 99 heeft voor zover ik weet geen enkel mechanisme dat de pingelgrens bewaakt, of de motorprestaties laat afhangen van de benzine die je tankt.
Zomaar afslaan is meestal iets electronisch. Slechte vonk, niet goed afgestelde ontsteking etc.
Was dat nu deze auto waarin een injectiemotor gebouwd was of niet? Dan kan het ook daar inzitten met de brandstoftoevoer, dan zou een injectiereiniger dienst doen.
Succes!
Groet,
Eelco
-
markdezwart
- Geregistreerd lid
Er is een 900 motor ingebouwd. Geen turbo, geen idee of het injectie is. Dus jouw advies is om door te gaan met 98 Ultimate? Ik hoef geen bestek......taaffert schreef:Ik denk niet dat het daar aan ligt.
Ik tank al tijden Ultimate 98 (met name nu voor de bestekzegeltjes) en heb geen klachten, mijn motor loopt er mooier mee dan op V-Power en 98 van de witte pomp. 95 heb ik in het begin nog wel een getankt, maar met een turbo merk je dat verschil wél.
Succes!
Groet,
Eelco
-
taaffert
- Geregistreerd lid
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Dit is niet de auto waar injectie is ingebouwd (ex-verde). Ik ben voor 99% zeker dat je een gewone carbutatiemotor hebt.
Het minimale octaangetal voor een H-blok-carburatie is 97. Dus moet je eigenlijk altijd super (of gelijkwaardig) tanken.
Als de dempervloeistof op is dan zal de motor iets schokkeriger lopen, maar zeker niet afslaan. Ik durf niet 1-2-3 te zeggen wat wel de oorzaak is. Kan je iets meer vertellen over de omstandigheden? Als de motor afgeslagen is, is hij daarna wel weer te starten? En hoe start hij dan, en loopt hij een beetje fatsoenlijk? Is het bij koude motor of warme motor? Behalve het afslaan loopt de motor goed? Is het verbruik gestegen?
Misschien kan 1 van de keukenschrijvers zich herinneren of de wagen hier al eerder last van heeft gehad. Of juist niet.
Het minimale octaangetal voor een H-blok-carburatie is 97. Dus moet je eigenlijk altijd super (of gelijkwaardig) tanken.
Als de dempervloeistof op is dan zal de motor iets schokkeriger lopen, maar zeker niet afslaan. Ik durf niet 1-2-3 te zeggen wat wel de oorzaak is. Kan je iets meer vertellen over de omstandigheden? Als de motor afgeslagen is, is hij daarna wel weer te starten? En hoe start hij dan, en loopt hij een beetje fatsoenlijk? Is het bij koude motor of warme motor? Behalve het afslaan loopt de motor goed? Is het verbruik gestegen?
Misschien kan 1 van de keukenschrijvers zich herinneren of de wagen hier al eerder last van heeft gehad. Of juist niet.
-
S@@bman
- Geregistreerd lid
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Klopt. Er zijn forummers die de ontsteking iets anders afstellen waardoor 95 mogelijk zou zijn. Maar dat blijft een gok. Als je meer wilt weten moet je maar even zoeken. want:S@@bman schreef:Dus moet je altijd 98 tanken?paul99gl83 schreef: Het minimale octaangetal voor een H-blok-carburatie is 97. Dus moet je eigenlijk altijd super (of gelijkwaardig) tanken.
Ik ben niet meer mee...![]()
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
-
keukenschrijver
- Geregistreerd lid
Kan mij niet herinneren dat de auto hier last van had. Olie in carburateur moet tot bovenste streepje bij gevuld worden. 10W40 voldoet. Stationair toerental ca 800 rpm. Ultimate heeft geloof ik een sterk reinigende werking, het kan zijn dat er wat vervuiling uit het brandstof systeem in de carburateur gekomen is en voor de tijdelijke hapering gezorgd heeft. Wel 98 octaan tanken anders krijg je veel extra problemen. Nadieselen, pingel etc. (Ter voorkoming van toekomstige problemen: gebruik nooit volsynthetische olie in een auto die dat niet vanaf nieuw gehad heeft, dus geen 0W.. maar minimaal 5W..)
Succes
Rob
Succes
Rob
-
S@@bman
- Geregistreerd lid
Hoezo 'offtopic'?paul99gl83 schreef: Klopt. Er zijn forummers die de ontsteking iets anders afstellen waardoor 95 mogelijk zou zijn. Maar dat blijft een gok. Als je meer wilt weten moet je maar even zoeken. want:
In België krijg je geen zegeltjes meerdasdaas schreef:
En de zegeltjes aan Taaffert geven....
En nu komt er wellicht een (uiteraard) flauwe Belgenmop
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
-
taaffert
- Geregistreerd lid
-
S@@bman
- Geregistreerd lid