Motor 99 uitbouwen

1967-1984
Plaats reactie
geert S
Geregistreerd lid

Motor 99 uitbouwen

Bericht door geert S » wo 06 dec, 2006 15:57

Beste SAAB forummers,

Even kort voorstellen, ik ben nieuw op dit forum. Inmiddels 22 jaar oud, en rij alweer zo`n 3 jaartjes SAAB; 99 GL `81, 900 T16 cabr. `89. 9-3 2.0i cab `99. Aangezien de 99 (nog) geschorst is, de 900 een beeldschone, maar meest onbetrouwbare maitresse is, ben ik het meeste met de 9-3 op pad (Na dik 2 ton nog niets van ellende gehad!!!)

Hier komt verandering in. Mijn 99 MOET weer de weg op. Echter lekt deze stevig olie, langs n keerring, een nieuwe complete pakkingset ligt al klaar, dus wil ik binnenkort de motor uit gaan bouwen. Ik begrijp dat ik een fussee aan een kant helemaal los moet halen, de andere kant zou kunnen blijven zitten(??). Is het verder trouwens raadzaam om alles uit elkaar te halen (ook nieuwe koppakking etc.?)

Jullie zouden me zeer blij met alle nuttige tips over de uit-en inbouw van de motor.

Groet!

Geert

P.S. het betreft dus een 99 GL 4 speed 2.0 uit 1981.

Thom
Donateur
Donateur

99

Bericht door Thom » wo 06 dec, 2006 16:04

ik zou mij eerst serieus afvragen of de motor er wel uit moet. Waar lekt hij? De krukaskeering aan de vliegwielzijde is vaak de oorzaak en kan zonder motordemontage geschieden. De keerring aan de andere kant is een ander verhaal. Ik zou zelf nooit de koppakking vervangen als het niet absuluut nodig is. Dit kan trouwens met motor er nog in.
Demontage van de motor kan geschieden door slechts 1 fuseekogel los te halen (volgens het boekje), het is echter veel makkelijk om de andere ook even los te maken. Zo gebeurd en je loopt veel minder te klungelen. Ik maak altijd de bovenste fuseekogel los omdat de boel dan direct open klapt, vind ik makkelijker dan de onderste. Je kunt trouwens in 1 keer het voorfront uit de motor tillen (radiateur, koplampen, voorframe etc.)

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 06 dec, 2006 16:29

Hier heb je een link van mijn blokwissel. Misschien heb je er iets aan.

viewtopic.php?t=13245&postdays=0&postorder=asc&start=0

Verder ben ik het helemaal met Thom eens. Alleen voor de krukaskeerring aan de schutbordzijde moet het blok eruit. Dus even goed kijken welke lekt kan je veel moeite besparen. (maar het is wel een leuke klus, dus wat dat betreft... :wink: )

geert S
Geregistreerd lid

Bericht door geert S » do 07 dec, 2006 19:34

Thom, Paul,

bedankt voor deze snelle reacties. Het betreft inderdaad de vliegwielzijde krukaskeering. De motor gaat er denk ik toch maar uit. Dit ivm schoonmaken, en antiroestbehandelen van motorruimte (heel roestvrij nog trouwens, door al die olie). Goed, makkelijker dus om toch beide fusees los te maken. jullie nog nuttige mbt aandrijflijn, voorheen geen rare geluiden oid gehoord, maar gewoon met nieuw homokinetenvet weer in elkaar zetten neem ik aan..

Bedankt,

Geert

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 07 dec, 2006 21:05

nog een tip. controleer liefst voor de demontage of de o-ring van de oliepomp niet lek is (omgeving ervan schoonmaken en dan warmdraaien en controleren).
Ik heb nl. begrepen dat voor die vervanging het blok er ook uit moet of op zijn minst omhoog moet.

En nog wat: weet je zeker dat je versnellingsbak niet lekt? Houd je het peil hiervan goed in de gaten? Mocht die ook lekken, dan is dit hét moment dat aan te pakken lijkt me.

good luck

geert S
Geregistreerd lid

Bericht door geert S » di 30 jan, 2007 22:06

Heren,

bedankt voor de Tips!!!
Zo blij als een kind met sinterklaas ben ik nu, net de eerste 100 kms met de 99 gereden nadat het blok er weer in zat.
Inderdaad een hele mooie klus. Duurt altijd langer dan je verwacht, ook maar meteen alle pakkingen incluis de ring van de oliepomp, alsook de krukaskeering aan de andere zijde vervangen, alles netjes schoongemaakt, en weer in elkaar gezet.
Verder toch maar beide aandrijfassen losgemaakt, kon het vet ook meteen vervangen worden.

Na een proefrondje bleken helaas ook de achterremmen vast te zitten (remde niet best, eco meter constant tegen het rode gebied, en warme wielen) Dus gelijk alle klauwen eraf gehaald en remmen losgemaakt/schoongemaak en remvloeistof vervangen.

Nu nog ns de wielkuipen (achter) lassen, of vernieuwen, en de auto n mooie spuitbeurt geven, 8)

nogmaals, bedankt!

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » di 30 jan, 2007 22:38

Gefeliciteerd! En zelf gedaan!
You must be a happy man!

Vele goede kilometers hiermee gewenst :O:

Plaats reactie