Opgelost:..? Koplamp wissers blijven op de verkeerde positie staan

1967-1984
Plaats reactie
simon_bergman
Geregistreerd lid

Opgelost:..? Koplamp wissers blijven op de verkeerde positie staan

Bericht door simon_bergman » wo 14 mei, 2025 15:36

Hallo allemaal!
Eens een keer wat anders dan bizarre aanpassingen en tuning; ik heb een probleem met de koplampenwissertjes ...
Ik heb namelijk met veel moeite ervoor gezorgd dat ondanks de hele T5 ombouw en een andere radiator de motor van de koplamp wissers behouden bleef en op de juiste positie zit, en ik heb eindelijk eens de bedrading aangesloten. Echter na de eerste keer wissen kwam ik tot een erg hinderlijke ontdekking; het onding blijft op de verkeerde positie stil staan ;-|+

In plaats van netjes te stoppen in de binnenste positie, weg uit het lichtbeeld, blijven de wissertjes in de uiterste stand staan... Dat ziet er niet uit en is nog een gevaarlijke obstructie van mijn koplampen...
Ik heb toen de motor er uit lag twee jaar terug een beetje met een accu en een multimeter gespeeld, om uit te vogelen welke pinnen wat deden, omdat ik toen de pinout er niet bij had. De motor deed het toen wel prima, en ik heb de boel toen gemonteerd in de juiste home stand. Tot ik dus een jaar later de stroom er op zette ;-(+

Heeft iemand een idee hoe ik de thuis positie kan resetten? Is dat een kwestie van de aarde of een van de drie 12v pinnetjes op een strategische moment moet aan-of los koppelen, of moet ik dan echt die motor uit elkaar gaan halen?

Bij voorbaat dank!

(Als iemand een goeie foto heeft van het stukje bedradingsschema waar de wissermotor op staat, zeer welkom; ik heb alleen vage plaatjes van het hele schema)

Afbeelding

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Koplamp wissers blijven op de verkeerde positie staan

Bericht door Oelo74 » wo 14 mei, 2025 18:48

Mogelijk heb je hier wat aan Simon met 66 de motor en 67 het relais. Schema is ook van een 84er.

Succes!

Afbeelding

Afbeelding

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » do 15 mei, 2025 8:27

Dankjewel voor de schemas!
Als ik kijk maar het diagrammetje denk ik dat ik moet kloten met pin 53A, zo ver ik deze schakeling kan interpreteren is dat de pin die de boel activeert, dus als die stroom krijgt gaat ie lopen volgens mij...
Ik ga van het weekend eens proberen, hopen dat ik niet het hele ding frituur :-S+

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » do 15 mei, 2025 9:36

Misschien helpt een tijdelijke zekering ertussen wel tegen 'frituren'.

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » do 15 mei, 2025 17:35

Zeg Simon,
Als de wissers elke keer keurig op dezelfde stand stoppen is het dan niet een mechanisch probleempje ?
Groet, Willem

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » wo 21 mei, 2025 8:22

[]

Het is een zeer eigenaardig probleem: de wissers doen het wanneer de sproeier wordt gebruikt, gaan vervolgens even stil staan op de juiste plek, en schuiven vervolgens een halve slag naar buiten. Daar blijven ze doodleuk staan :lol: ;-(+

Het vermoed dat er iets elektronisch aan de hand is, in danwel de schakelaar aan de stuurkolom, de relais of het motortje...
Wat natuurlijk het minst leuke is om op te lossen haha
Ik ga gewoon extra vaak de wiswas gebruiken in de hoop dat het zichzelf zal oplossen...

Afbeelding

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » wo 21 mei, 2025 16:12

Het is alsof de duvel ermee speelt:

Afbeelding

Het probleem heeft zichzelf opgelost :lol:
Nouja, drie hoeraatjes voor oude elektronica :applause:

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » wo 21 mei, 2025 16:20

En nu nooit meer de wiswas gebruiken ?

Barten
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door Barten » wo 21 mei, 2025 16:36

Toch wel lekker als sommige problemen vanzelf oplossen. Een mooie 99 met een dikke motor.
Zie ik nou op het ene knipperlichtglaasje een zwart biesje en op de andere een witte? Ik wist niet dat er verschillende uitvoeringen van in omloop waren.

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » wo 21 mei, 2025 16:45

willemwerkt schreef:
wo 21 mei, 2025 16:20
En nu nooit meer de wiswas gebruiken ?
Ja of elke dag, dat die motor vaak mag draaien haha...
Ik denk dat het gewoon een kwestie is van geoxideerde contactjes of zo, en dat het wel beter werkt als het vaker gebruikt is. Ik vind die wissertjes te leuk, dus koste wat kost wil ik ze kunnen gebruiken :wink:

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » wo 21 mei, 2025 16:48

Barten schreef:
wo 21 mei, 2025 16:36

Zie ik nou op het ene knipperlichtglaasje een zwart biesje en op de andere een witte? Ik wist niet dat er verschillende uitvoeringen van in omloop waren.
Dit was mij nog nooit opgevallen moet ik zeggen, maar inderdaad haha
Dit ga ik nooit meer kunnen zien zonder eraan te denken ;-(+

Ik gok dat een vorige eigenaar ooit het glaasje heeft vervangen, misschien met een imitatie of zo... Ik noem het maar karakter :mrgreen:

(Tevens dank voor het compliment!)

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Opgelost:..? Koplamp wissers blijven op de verkeerde positie staan

Bericht door Oelo74 » ma 26 mei, 2025 18:04

De laatste bouwjaren van de 99 hadden een zwarte bies, daarvoor een witte, zowel voor als achter. Ik weet niet wanneer dat is veranderd, gok op het moment dat de laatste grille is geïntroduceerd, die ook de 90 heeft. Zal ergens rond '81, '82 zijn geweest.

Plaats reactie