koelvloeistof vervangen

1967-1984
Plaats reactie
Roel
Geregistreerd lid

koelvloeistof vervangen

Bericht door Roel » do 07 dec, 2006 13:14

Hallo!

ik ga de 99 (ik zal binnenkort ns foto;s plaatsen, dan weten jullie een beetje over welke schone ik het telkens heb) een onderhoudsbeurt geven: :)

Rondom nieuwe remblokken, remolie vervangen, motorolie verv, en mn koelwater vervangen. Zijn er overigens nog meer dingen die ik aan dit rijtje toe zou moeten voegen?

Nu heb ik een vraagje over het vervangen van de koelvloeistof: waar zit bij de H motor de 'nippel' om de oude vloeistof eruit te laten lopen? Ik ga bij een kennis langs waar ik het nieuwe 'vocht' onder druk in het systeem kan laten persen. Nu zat ik eraan te denken om het systeem eerst ns even flink door te spoelen; er zit in mn reservoir namelijk een bruingele 'sludge' aanslag, en ik stel me zo voor dat dit overal wel zal zitten in de leidingen. Kan ik dit doen met gewoon kraanwater? Op zich is dat mineraalhoudend, maar als ik er daarna weer gewoon koelvloeistof in gooi, zou ik daar geen problemen mee moeten krijgen lijkt me... of zie ik dat absoluut verkeerd :roll: ??

Gaarne uw inzichten!

groetjes roel

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » do 07 dec, 2006 13:22

4 verse bougietjes? Luchtfilter?

Voor het inwendig reinigen van je koelsysteem zijn er overigens middelen in de handel verkrijgbaar. Daarna doorspoelen met water. Verse koelvloeistof erin en laat die hete zomer maar weer komen 8) .

Lian

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 07 dec, 2006 13:44

He Roel,

Er is al heeeeeel veel geschreven over koelvloeistof vervangen. Gebruik de zoekfunctie eens.

Waarom zou je de nieuwe vloeistof onder druk erin willen persen? Je laat de oude eruit (bij de plug onder het uitlaatspruitstuk), gaat flushen, en giet de verse er gewoon in. Goed ontluchten op het thermosstaathuis en bij de kachelradiateur en klaar.

Aanvulling op Lian
- rotor en verdeler controleren
- nieuwe contactpuntjes
- nieuwe condensator
- accuwater peilen (als dat kan)

Trouwens in Haynes staat voorin een lijst wat te doen bij een beurt.

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » do 07 dec, 2006 16:56

Over koelvloeistof vervangen heb ik in het 90 forum (motorisch hetzelfde als jouw 99) ook al heel wat geschreven.

Je zou er voor kunnen kiezen om bij het vervangen van de koelvloeistof ook direct de thermostaat en thermoswitch van de fan te vervangen. Dan ben je direct helemaal klaar voor de zomer.

veel plezier van je 99.

groeten,

Hannes

Plaats reactie