HALVAR; Simons uitlaat

1967-1984
MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: HALVAR; Simons uitlaat

Bericht door MvR » do 04 jun, 2026 9:03

Voorbeeldje.

Afbeelding
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 656
Lid geworden op: zo 31 aug, 2008 13:33
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: HALVAR; Simons uitlaat

Bericht door el-barro » do 04 jun, 2026 9:43

Dat is wel lekker van een 96, die gaat niet door een tunnel. Wel mooi uitlaatje zeg! Zal wel veel schelen een flexibel stuk. Die diabolorubbers geven aardig wat geluid door.
If it ain't broken, fix it 'till it is
96 V4 '66 beige
99 GL '82 Terracotta genaamd "Halvar"
9-5 sport estate BioPowerrr '07 2.3t
BMWR50/2 '61
BMW R1150GS Adv. '03
BMW R1150R Rockster '05
Yamaha Diversion 900 met EML CT2000 zijspan
Zündapp Bella R154 '58

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: HALVAR; Simons uitlaat

Bericht door MvR » do 04 jun, 2026 12:09

Ik had geen ander model Saab voorhanden in mijn foto-overzicht.

Het is niet mijn auto, maar ik weet van de eigenaar dat dit flex-stukje enorm scheelt in het gedreun rond 100 km/h waar een 96-met-Simons zo berucht om is.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 656
Lid geworden op: zo 31 aug, 2008 13:33
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: HALVAR; Simons uitlaat

Bericht door el-barro » vr 05 jun, 2026 11:46

Net toch maar even onder de auto gedoken om te kijken of ik het resoneren alvast kon stoppen, eventueel door de voorpijp in te zagen en de zaagsnede dicht te drukken en af te lassen.
Tot mijn verwondering zag ik dat de pijp strak tegen de langsligger liep, dat kan niet goed gaan.

Afbeelding

Dat terwijl ik die al een keer los had gehaald om netjes in het midden te hangen. Waarschijnlijk met het passen en meten van de achterdemper toch kunnen verdraaien, toch een behoorlijke arm die hele pijp naar achteren.

De moeren weer gelost en met bandenlichter de pijp opgeschoven en weer vastgezet. Met het flex deel komt hier ook geen spanning meer op, nog een voordeel. Gelijk maar even een idee opgedaan om de pijp na het flex gedeelte in de rubbers te hangen later.

De proefrit was geweldig, de demper hoor je af en toe nog pok, pok, pok tegen de bodem tikken, dus die moet nog wel zakken, maar het resoneren wat ook buiten de auto te horen was is nu volledig weg.
Op een 80km/h weg komt met de ramen dicht het uitlaatgeluid niet boven het motorgeluid uit, dus aan comfort niets ingeleverd.
If it ain't broken, fix it 'till it is
96 V4 '66 beige
99 GL '82 Terracotta genaamd "Halvar"
9-5 sport estate BioPowerrr '07 2.3t
BMWR50/2 '61
BMW R1150GS Adv. '03
BMW R1150R Rockster '05
Yamaha Diversion 900 met EML CT2000 zijspan
Zündapp Bella R154 '58