Hout-decoratie onderaan het dashboard

1967-1984
MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Hout-decoratie onderaan het dashboard

Bericht door MvR » zo 19 okt, 2025 12:35

De meeste 99 (en 90)-modellen die ik op fotos' voorbij zie komen, zien er vaak heel mooi uit. Behalve 1 ding: de 'plastic'(...) houtdecoratie onder het dashboard heeft vaak een loslatende lijmlaag waardoor het er niet zo heel strak (meer) uitziet.

Is er wel eens iemand geweest die daarvoor een oplossing heeft gezocht/gevonden en toegepast?

Puur uit nieuwsgierigheid!

Willekeurige foto van het internet:

Afbeelding
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 16940
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Hout-decoratie onderaan het dashboard

Bericht door Style&Co » zo 19 okt, 2025 12:46

Vroegere 99's hadden dezelfde decorlijst maar dan van betere kwaliteit. Die bobbelen niet. Jaar weet ik niet precies maar denk dat de omslag ergens begin jaren 80 was
live your dreams

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 621
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Hout-decoratie onderaan het dashboard

Bericht door Tissa » zo 19 okt, 2025 13:34

De 99 combicoupe heeft inderdaad nog het harde hout zonder bobbelende laag. Mijn 90 heeft het geluk dat er nog geen bobbels zijn, maar als deze zou gaan bobbelen zo ik denk ik de hele decoratie vervangen voor een ouder type. Dat lijkt mij het makkelijkste.
Laatst gewijzigd door Tissa op zo 19 okt, 2025 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

Gebruikersavatar
Barten
Donateur (12x)
Donateur (12x)
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 25 mei, 2014 20:38
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Hout-decoratie onderaan het dashboard

Bericht door Barten » zo 19 okt, 2025 14:18

Het lijkt me niet zo heel moeilijk om de plakfolie met houtmotief te vervangen. Nieuwe folie is volgens mij in ruime mate te koop.
Je zou zelfs nog kunnen opteren voor een heel ander design.
De vraag is of er verschillende kwaliteitssoorten folie zijn, want in een auto kunnen de temperaturen behoorlijk fluctueren.
SAAB 9³ Cabrio 2.0T Aero Hirsch 05/2004
BMW iX1 xDrive30 xLine (lease) 04/2023
Ford Fiesta 1.6 Titanium X-pack 04/2009

Gebruikersavatar
holländare
Geregistreerd lid
Berichten: 4
Lid geworden op: za 15 nov, 2014 20:48
Regio: Sverige - Zweden

Re: Hout-decoratie onderaan het dashboard

Bericht door holländare » zo 19 okt, 2025 16:46

Afbeelding

Ik heb zelf alles gedemonteerd, het houtdecor verwijderd en het plastic in de kleur van de auto gespoten. Vond het zelf er wel goed uit zien.

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Hout-decoratie onderaan het dashboard

Bericht door MvR » zo 19 okt, 2025 17:08

Dat vind ik ook! Nephout is altijd maar zo-zo. We accepteren het omdat het bij het complete plaatje hoort, denk ik. Maar uw oplossing vind ik heel erg fraai. En zou ik zeker overwegen wanneer in een 90/99 met een lelijk houtrandje zou hebben. En, het ik ook nog een keer omkeerbaar wanneer je besluit tóch voor 'hout' te gaan.

In 2013 kochten we hier thuis een VWUp! voor in de stad. Die auto had ook het dashboard in de kleur van de auto. Ons geval: knalrood. Ik vind dat nog steeds een van de charmes van de Up! Latere modellen hadden allemaal een zwart dashboard. Geen kleurkeuze meer. Tegenvaller vond ik dat.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
Roel95
Geregistreerd lid
Berichten: 2235
Lid geworden op: za 30 jan, 2010 12:08
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Hout-decoratie onderaan het dashboard

Bericht door Roel95 » zo 19 okt, 2025 19:09

Makkelijk te doen:
Afbeelding

Afbeelding

Als je voor deze optie kiest, zorg dan dat de "houtnerf" horizontaal gezien, doorloopt :D

En dat het te beplakken kunststof brandschoon is
2000: Saab 9-5 Griffin, 3.0t V6
1993: Saab 900S Lpt 3 drs. Ruby Red
1980: Saab 99 Turbo 2
1992: Honda GoldWing GL 1500 SE
2011: Renault Twingo 1.2
1997: Honda CBR 1000 F

Gebruikersavatar
willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 378
Lid geworden op: wo 13 jul, 2022 13:47
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Hout-decoratie onderaan het dashboard

Bericht door willemwerkt » zo 19 okt, 2025 21:41

Als de paneeltjes te verwijderen zijn is fineren (denk ik) het mooiste.
Dan kun je er een mooie hoogglans laklaag op zetten.
Hoe chic wil je 't hebben.
Groet, Willem

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 765
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Hout-decoratie onderaan het dashboard

Bericht door phanot » ma 20 okt, 2025 5:39

willemwerkt schreef:
zo 19 okt, 2025 21:41
Als de paneeltjes te verwijderen zijn is fineren (denk ik) het mooiste.
Dan kun je er een mooie hoogglans laklaag op zetten.
Hoe chic wil je 't hebben.
Groet, Willem
Persoonlijk zou ik ook voor echt fineren gaan door een gespecialiseerd bedrijf. Ik vermoed dat ook de prijs zal meevallen omdat het over een eenvoudig recht stuk gaat, zonder uitsparing van een hoop metertjes (zoals bij de meeste Engelse klassiekers).
Folies met houtmotief hebben niet de roeping dat ze vele jaren meegaan, misschien wel goed voor de snelle verkoop.

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Hout-decoratie onderaan het dashboard

Bericht door MvR » ma 20 okt, 2025 8:59

Leuke foto's weer. Nu nog een bijdrage met echt fineer; voor een mooie vergelijking.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 652
Lid geworden op: zo 31 aug, 2008 13:33
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Hout-decoratie onderaan het dashboard

Bericht door el-barro » ma 20 okt, 2025 10:39

Dit klusje staat voor deze winter op de klussenlijst voor Halvar. Ik heb echt fineer gekocht, een strook palissander, dat lijkt me het originele motief.
Als dit niks gaat worden heb ik bij de Gamma een rol plakfolie meegenomen wat er ook op lijkt.
dat plakfolie als back-up heeft als voordeel dat als iemand er over valt, je altijd kunt zeggen dat je de auto zo origineel mogelijk wilt houden.
If it ain't broken, fix it 'till it is
96 V4 '66 beige
99 GL '82 Terracotta genaamd "Halvar"
9-5 sport estate BioPowerrr '07 2.3t
BMWR50/2 '61
BMW R1150GS Adv. '03
BMW R1150R Rockster '05
Yamaha Diversion 900 met EML CT2000 zijspan
Zündapp Bella R154 '58