Technische vraag: koude start 99 1973

1967-1984
Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2034
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Technische vraag: koude start 99 1973

Bericht door silvandam » ma 05 jan, 2026 15:41

Techneuten,

Mijn 99 uit 1973 heeft een wat nukkige koude start. Ik heb meerdere pogingen nodig om de motor gestart te krijgen. Hij slaat vaak even kort aan, om vervolgens weer uit te vallen. Na een paar keer lijkt de ban gebroken en blijft de motor lopen. Kort daarna loopt de motor perfect en levert 'ie al zijn vermogen.

De gereviseerde carburateur heb ik reeds uitgewisseld met een NOS exemplaar. De symptomen veranderden niet, waardoor mijn hoofdverdachte, de carburateur, niet meer verdacht is. Wat kan het nog meer zijn?

Ik ben van plan om de gehele ontsteking te vervangen, maar dat doe ik komend voorjaar. Misschien hebben jullie nog tips. Ik hoor het graag!
Afbeelding
Saab 99 L MY1974, Veronagroen
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat

Gebruikersavatar
Tissa
Geregistreerd lid
Berichten: 621
Lid geworden op: wo 22 nov, 2023 23:02
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Technische vraag: koude start 99 1973

Bericht door Tissa » ma 05 jan, 2026 15:58

Heb je al geprobeerd de choke volledig uit te trekken :lol:
Saab 9-3 2.0t SE 2002 (Magnus)
Ford Fiesta 1300 Ghia '82 (Harry)
Verkocht:
9-3 SportCombi 1.8t Hirsch 2006 (Björn)
90 '85 Platinablå (Berserker)
99L CC '74 Karolinablå (Beauregarde)
900GLE '80 Midnattsblå (Blåhaj)

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 4213
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Technische vraag: koude start 99 1973

Bericht door 9000-95 » ma 05 jan, 2026 16:00

Wat voor benzine zit erin, en hoe oud is die?
9000 Anniversary 2.3T

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2034
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Technische vraag: koude start 99 1973

Bericht door silvandam » ma 05 jan, 2026 16:33

Verse euro 98. Tank is gespoeld.

En ja, de choke wordt netjes bediend.
Saab 99 L MY1974, Veronagroen
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Technische vraag: koude start 99 1973

Bericht door MvR » ma 05 jan, 2026 17:32

Toch even naar de choke. Vraag iemand om de choke uit te trekken terwijl je zelf onder de motorkap kijkt wat er gebeurt. Wanneer de choke helemaal is uitgetrokken, moet je even controleren of 'ie aan de carb.kant ook helemaal open staat.

Ooit had ik een nieuwe choke-kabel die het mechanisme niet bediende als ik de knop uittrok: de buitenmantel schoof achter het dashboard als een harmonica in elkaar wanneer de knop bediende. De binnenkabel bewoog nauwelijks.

Tweede: check je carburateur op het aanzuigen van valse lucht.Vaak bij het voetstuk.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 4213
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Technische vraag: koude start 99 1973

Bericht door 9000-95 » ma 05 jan, 2026 17:59

Benzine kan je dan wel uitsluiten. Probeer eens voor het starten een paar keer te pompen met het gaspedaal. Slaat hij dan beter aan, dan is het start mengsel te arm en inderdaad de choke werking waarschijnlijk niet in orde of valse lucht.
9000 Anniversary 2.3T

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4671
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Technische vraag: koude start 99 1973

Bericht door Sonab » ma 05 jan, 2026 18:15

en: Hoe vers zijn je bougies?
(maar dat past minder bij het beeld van eerst wél -eventjes- aanslaan)
Kan het ook nog iets met de accumulator te maken hebben?
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood
Saab 9-5NG 2.0T 2011, zwart

Vorige Saab's:
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Saab 900i 5d 1989, rood
Saab 9000 3.0 1996, blauw
Saab 99 2.0 4d 1983, blauw
Saab 900i 3d 1984, wit
Saab 9000 3.0 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2034
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Technische vraag: koude start 99 1973

Bericht door silvandam » di 06 jan, 2026 9:48

Bougies moet ik nog vervangen. Voor zover mij bekend heeft een 99 met carburateur geen accumulator. De accumulator is een typische verdachte bij vergelijkbare problemen bij een auto met k-jet, volgens mij.
Saab 99 L MY1974, Veronagroen
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2034
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Technische vraag: koude start 99 1973

Bericht door silvandam » di 06 jan, 2026 23:26

Tissa zat in de goede richting. De gouden tips kwamen uiteindelijk van Christiaan94 en babbel. Dit schroefje moest iets uitgedraaid worden en de chokekabel moest iets worden versteld.

Afbeelding

Ook koud loopt de motor nu als een zonnetje.

Dank voor het meedenken!
Saab 99 L MY1974, Veronagroen
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur
Berichten: 2715
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
Regio: Sverige - Zweden

Re: Technische vraag: koude start 99 1973

Bericht door Christiaan94 » do 08 jan, 2026 18:45

Topper! Glad to be of service :O:

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16896
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Technische vraag: koude start 99 1973

Bericht door turbopilot » di 13 jan, 2026 10:27

9000-95 schreef:
ma 05 jan, 2026 17:59
Benzine kan je dan wel uitsluiten. Probeer eens voor het starten een paar keer te pompen met het gaspedaal.
Het is geen 96 (met acceleratie sproeier)

Maar zoek het toch eens in de choke (wat MRV zegt).

Ik heb toevallig een 900 carburateur (zonder LPG) en bij die MOET je de choke helemaal uitrekken bij koud weer/ koude start.
Ander gaat hij niet aan.
Eenmaal ff gelopen en dan maakt het niet meer uit.

Ga je kabels en bougies wisselen, dan zou het beter worden, maar eeerst ff wat mrv zegt, dat kost niks :D

:oops: Is opgelost zie ik
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee