hendel versnellingsbak

1967-1984
Gebruikersavatar
Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 17 jan, 2009 23:16
Regio: NL - Provincie Groningen

hendel versnellingsbak

Bericht door Rik Tuin » zo 11 jan, 2026 16:22

Aan de rachterzijde van de versnellingsbak van mijn Saab 99 uit 1972 zit deze hendel. Er is een tiewarp bevestigd tussen een beugel en deze hendel.


[url=https://postimg.cc/ygFdHVjL][img]https://i.postimg.cc/ygFdHVjL/Hendel-ve ... ngsbak.jpg[/img][/url]

Mij is nog steeds niet duidelijk hoe je hier ineens een foto plaatst. Op andere fora wordt een foto meteen geplaatst zonder 'ingewikkelde' kunstgrepen.
Saab 99, bj. 1972
Volvo S80 D5, bj. 2008
Volvo C70 cabrio, bj. 2004

Ik heb geen tijd om me te haasten.

Gebruikersavatar
Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 1200
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: hendel versnellingsbak

Bericht door Luud » zo 11 jan, 2026 17:15

Als je een bericht plaatst, kan je beneden via bijlagen een of meerdere foto's inplakken.
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
90 uit 1985 sinds 2017
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019

Gebruikersavatar
Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 14 nov, 2011 0:06
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: hendel versnellingsbak

Bericht door Rico1303 » ma 26 jan, 2026 22:30

Het is voor mij ook een gok.
Gezien het bouwjaar en de bijzondere vrijloop op een saab 96.
Verwacht ik dat het dezelfde functie heeft als in een 96.
Wegrijden op koppeling en vrij kunnen schakelen tijdens het rijden.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6527
Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: hendel versnellingsbak

Bericht door jansen » di 27 jan, 2026 9:32

KLopt de eerste 99 waren ook voorzien van een vrijloop.

Gebruikersavatar
Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 17 jan, 2009 23:16
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: hendel versnellingsbak

Bericht door Rik Tuin » di 27 jan, 2026 16:50

Blijkt inderdaad een vrijloop te zijn. Bijzonder qua rijervaring.
Saab 99, bj. 1972
Volvo S80 D5, bj. 2008
Volvo C70 cabrio, bj. 2004

Ik heb geen tijd om me te haasten.