Saab 99 raamrubber voorruit

1967-1984
SchnitzelKoning
Geregistreerd lid
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 16 jan, 2026 0:38
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Saab 99 raamrubber voorruit

Bericht door SchnitzelKoning » ma 19 jan, 2026 11:50

Dag iedereen,

Ik sta voor een uitdaging met mijn Saab 99. Het gaat om de 1983 variant waarbij de het raamrubber normaal met touw naar binnen trekt. Dus niet een Saab waar gebruik is gemaakt van peesrubbers. Bij het plaatsen van een nieuwe voorruit is het originele raamrubber gescheurd. Er worden geen raamrubbers meer te koop aangeboden. Ik ben op zoek naar een oplossing. Opties die ik zelf al heb kunnen bedenken.

-Op zoek gaan bij Saab handelaren. Helaas worden er geen raamrubbers meer verkocht. Ook niet over de grens bij Skandix oid.
-Op zoek gaan bij tweedehands autoonderdelen handelaren. Helaas wordt het raamrubber niet aangeboden.
-Op zoek gaan bij autosloperijen. Helaas heb ik geen Saab 99 kunnen vinden op de sloop.
-Op zoek gaan naar een donor auto. Lijkt me erg gortig voor wanneer ik enkel een raamrubber nodig heb.
-Universeel rubber gebruiken zoals in de bootindustrie. H-profiel raamrubber waar een pees in wordt gezet om de ruit te borgen. De afwerking zal dan niet zo mooi zijn als bij gebruik van het originele rubber. Daarnaast ben ik ook benieuwd of dit gaat werken gezien de cockpit vorm van de voorruit. Ook vraag ik me af hoe veilig dit is bij een botsing. Niet dat ik straks de ruit op mijn schoot heb...

Alles bij elkaar weer een spannende uitdaging. Hebben jullie toevallig nog tips voor mijn zoektocht naar een raamrubber? Tips voor alternatieven zijn ook welkom.
Laatst gewijzigd door SchnitzelKoning op ma 19 jan, 2026 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 14 dec, 2005 20:01
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Saab 99 raamrubber voorruit

Bericht door klaasj » ma 19 jan, 2026 13:27

wat je weet dat weet je en mischien dat anderen het willen weten en iets weten wat jij wilt weten

SchnitzelKoning
Geregistreerd lid
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 16 jan, 2026 0:38
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 99 raamrubber voorruit

Bericht door SchnitzelKoning » ma 19 jan, 2026 17:20

Hé Klaasj,

Dank voor de link. Daar staan in ieder geval weer wat spullen voor als ik zelf aan de slag moet. Ik weet niet of je een specifiek product van INDI wilde linken?

Het gaat trouwens om een raamrubber dat normaal gesproken met touw de auto ingetrokken wordt. Het orginele rubber is dus geen peesrubber. Ik heb mijn orginele bericht aangevuld met deze informatie.

Gebruikersavatar
phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 765
Lid geworden op: ma 04 mei, 2015 21:52
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Saab 99 raamrubber voorruit

Bericht door phanot » ma 19 jan, 2026 17:32

Ik heb nog een soepele tweedehands liggen van een 900 sedan uit 1988
Ik meen begrepen te hebben dat de 99 voorruit even breed is, maar iets hoger dan de 900.
Misschien kan je een stukje van je oude rubber ertussen (rubber)lassen?

Als er voldoende vraag is, kunnen deze rubbers ook gereproduceerd worden, maar dat heeft wel een prijskaartje, hetgeen voor 1 rubber niet interessant is.
https://www.almanrubber.nl/specifiek-ru ... bber-voor-

https://www.technirub.nl/rubber-profielen.html?
oldtimers/gad_source=1&gad_campaignid=21161008553&gbraid=0AAAAAD_bVLyy7dL8M2uLKSElruQbc0B34&gclid=EAIaIQobChMIzKOnyvaXkgMVKtJEBx32WQUqEAAYAiAAEgI_9PD_BwE
(ik ken het bedrijf niet)

Gebruikersavatar
albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 719
Lid geworden op: do 19 sep, 2019 18:30
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Saab 99 raamrubber voorruit

Bericht door albertk » ma 19 jan, 2026 18:20

Ik zou eens gaan horen bij forumlid Babbel
SAAB 9-5 2.3t Arc

Gebruikersavatar
Foll
Geregistreerd lid
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma 20 aug, 2007 12:01
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Saab 99 raamrubber voorruit

Bericht door Foll » ma 19 jan, 2026 19:34

Dat is inderdaad een uitdaging.. ik zat met hetzelfde en heb na een kleine 2 jaar zoeken een heel net rubber weten te scoren (nu alleen nog eens monteren..). 99 en 900 voorruiten zijn idd verschillend, maar misschien passen de rubbers onderling wel? Ik heb nog wel een 900 ruit liggen, dus zou even kunnen kijken of het 99 rubber om een 900 ruit past, voor wat dat waard is.
‘92 Saab 900 T16 5-deurs ambassadeurs blauw
‘84 Saab 99 GL 4-deurs admiraal blauw
'96 Saab 9000 CSE 2,3T citrin beige
'07 Saab 9-5 Linear sedan 2,0t smoke beige
'87 Skoda 120L

Gebruikersavatar
babbel
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 106
Lid geworden op: za 26 apr, 2008 23:53
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Saab 99 raamrubber voorruit

Bericht door babbel » ma 19 jan, 2026 20:52

@ SchnitzelKoning, je hebt een PB.

Heb alle rubbers voor de saab 99 liggen.
Er zijn 2 types:
- oud model
- nieuw model, passend voor jou.

@ Albert, dank voor het doorgeven van de tip!
@ Foll, raamrubber 900 is "hoger/groter", dus past niet.


Afbeelding

Afbeelding

Van deze voorruitrubber bestaan 2 types, oud en nieuwe type, aangepast in 1976.
Van deze modificatie is een service-informatie door saab uitgegeven in februari 1976 én
een 2de editie service-informatie in maar 1976.



Afbeelding

Afbeelding

Mét deze modificatie werd tevens een specifiek seal-advies gegeven op exacte punten van de voorruitrubber tijdens montage.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door babbel op ma 19 jan, 2026 23:44, 2 keer totaal gewijzigd.

SchnitzelKoning
Geregistreerd lid
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 16 jan, 2026 0:38
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 99 raamrubber voorruit

Bericht door SchnitzelKoning » ma 19 jan, 2026 22:30

Bedankt voor de snelle reactie iedereen! Het lijkt erop dat Babbel de juiste rubbers heeft, dus ik ben geholpen. Normaal zeggen ze driemaal is scheepsrecht, maar ik hoop dat het met mijn volgende rubber al gaat lukken :D