spiraalveren aan raammechanisme

1967-1984
Gebruikersavatar
Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 17 jan, 2009 23:16
Regio: NL - Provincie Groningen

spiraalveren aan raammechanisme

Bericht door Rik Tuin » ma 09 mar, 2026 21:55

Ik heb onlangs de portierbekleding van beide portieren gedemonteerd. Ik zag onder in het bestuurdersportier stukken spiraalveer liggen met een rubber ommanteling. Kon het niet thuisbrengen tot ik in het portier aan de passagierskant ontdekte dat deze a.h.w. helpen het raam omhoog te helpen. Bij openen rekken ze uit en bij sluiten raam gaan ze terug naar hun uitgangspositie. Ik heb zoiets nog niet eerder gezien. Aan de bestuurderskant is dit waarschijnlijk al vele jaren defect geweest. Ik heb deze wagen sinds kort en weet niet of ik veren terug moet plaatsen, waar haal ik ze dan vandaan, of dat ze weinig toevoegen.

Iemand die dit weet?
Saab 99, bj. 1972
Volvo S80 D5, bj. 2008
Volvo C70 cabrio, bj. 2004

Ik heb geen tijd om me te haasten.

Gebruikersavatar
babbel
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 106
Lid geworden op: za 26 apr, 2008 23:53
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: spiraalveren aan raammechanisme

Bericht door babbel » di 10 mar, 2026 1:36

Hej Rik,

Veer zit in het raammechanisme, welke voor montage eerst het mechanisme gedemonteert dient worden.
Een paar detailfoto's

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding