wagenziek in de 99

1967-1984
Gebruikersavatar
menner
Donateur
Donateur
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 05 okt, 2025 13:18
Regio: NL - Provincie Groningen

wagenziek in de 99

Bericht door menner » vr 03 apr, 2026 17:33

Ik ontmoette gisteren oude vrienden uit Brabant. We haalden herinneringen op aan een vakantie naar Toscane begin jaren 80. Met vijf man in een chocoladebruine 99 van de helaas te vroeg overleden fotograaf Joep Lennarts. Wat ons nog allemaal bij staat van de trip, was hoe snel we wagenziek werden in de 99. Ik kan me herinneren dat ik zelfs achter het stuur, ziek werd op een flinke haarspeldbochten weg. Was dit een gevalletje massahysterie of komt dit verschijnsel bekend voor bij de 99 rijders? Ik ben best benieuwd..

groet, Tom

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 16940
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: wagenziek in de 99

Bericht door Style&Co » vr 03 apr, 2026 17:56

ik ben opgegroeid in een 99 (wellicht zelfs verwekt) en ik herken me daar niet in

Hadden ze vroeger niet als oplossing daarvoor een rubberen strip aan de achterbumper die contact maakte met de weg tijdens het rijden?
live your dreams

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 9260
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: wagenziek in de 99

Bericht door Saapie » vr 03 apr, 2026 18:08

Vele vakanties gehad in Saab 900 en 99. Nooit ziek geworden.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Barten
Donateur (12x)
Donateur (12x)
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 25 mei, 2014 20:38
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: wagenziek in de 99

Bericht door Barten » vr 03 apr, 2026 18:24

Ik kan me herinneren dat ik als kind af en toe wel eens last van wagenziekte had. Vooral in de bergen. Overigens was ik heel handig in het openen van het raam in de achterdeur en gooide er gewoon uit, wat in de weg zat. Later hooguit de deur aan de buitenzijde even afspoelen.
Ook herinner ik me eind jaren ‘70 dat onze 99 GLE combi coupé een rubber strip onder de auto had en mijn vader een koper draadje in de stoel naar de bodem had aangebracht, omdat hij soms een opdonder kreeg als hij na een rit de deur dicht deed. Volgens mij was er een verband met bepaalde materialen in zijn pakken of de zolen van zijn schoenen.
SAAB 9³ Cabrio 2.0T Aero Hirsch 05/2004
BMW iX1 xDrive30 xLine (lease) 04/2023
Ford Fiesta 1.6 Titanium X-pack 04/2009

Super72
Geregistreerd lid
Berichten: 547
Lid geworden op: di 31 mei, 2022 11:46
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: wagenziek in de 99

Bericht door Super72 » vr 03 apr, 2026 19:15

Style&Co schreef:
vr 03 apr, 2026 17:56
Hadden ze vroeger niet als oplossing daarvoor een rubberen strip aan de achterbumper die contact maakte met de weg tijdens het rijden?
Nee, die waren bedoeld om statische schokjes te voorkomen. Permanent 'aarde' maken. Geen idee of het werkte, maar met wagenziekte had het niets van doen.

Wagenziekte kan door van alles komen. Slappe wegligging (veren, schokdempers) is oorzaak nummer één, want de hele tijd geschommel van links naar rechts. Lezen tijdens het rijden is er ook zo een. En natuurlijk luchtjes. In mijn hele leven is er maar één auto geweest waar ik altijd (!) wagenziek in werd: de Simca 1308 van mijn ouders. Zeker weten dat dat iets te maken had met de semi-velours stoelbekleding. Die wasemde iets uit.
Als je de boom ziet voordat je hem raakt, dan heb je onderstuur. Hoor je hem alleen, dan heb je overstuur.

www.ewoudhallebeek.nl

Gebruikersavatar
menner
Donateur
Donateur
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 05 okt, 2025 13:18
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: wagenziek in de 99

Bericht door menner » vr 03 apr, 2026 20:36

Dan houden we het maar op toeval, mogelijke zweetvoeten oid. Het was verder een prachtige trip door Toscane. Van hoe de 99 destijds reed, kan ik me helaas niets meer herinneren.
Dank voor jullie reacties op dit enigszins vreemde topic.. :D

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: wagenziek in de 99

Bericht door MvR » za 04 apr, 2026 9:04

Mijn beide kinderen hadden heel veel last van wagenziekte toen ze klein waren. Een trip vanuit Overijssel naar Zeeland kostte ons uren: ieder uur moesten we wel een parkeerplaats opzoeken voor frisse lucht. En soms waren we te laat. Of: zij waren te snel...

Totdat we in de VS een Chevrolet Impala hadden met een schuif-kanteldak. Mooi weer, dus dak open. Na een paar uur rijden realiseerden we ons dat niemand wagenziek was! In Nederland de eerstvolgende (lease)auto besteld met een schuifdak. Nooit meer wagenziekte achterin.

Ons vermoeden: (over)druk op de oren.

Misschien zat de 99 waar jullie in zaten tot de nok gevuld en werden op de een of andere manieren de afvoeren van de lucht door de 'kieuwen' in het achterscherm geblokkeerd?
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 16940
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: wagenziek in de 99

Bericht door Style&Co » za 04 apr, 2026 10:14

MvR schreef:
za 04 apr, 2026 9:04
Ons vermoeden: (over)druk op de oren.
dat klinkt wel plausibel... daar zit het evenwichtsorgaan
live your dreams

Gebruikersavatar
menner
Donateur
Donateur
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 05 okt, 2025 13:18
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: wagenziek in de 99

Bericht door menner » za 04 apr, 2026 12:25

MvR schreef:
za 04 apr, 2026 9:04
Mijn beide kinderen hadden heel veel last van wagenziekte toen ze klein waren. Een trip vanuit Overijssel naar Zeeland kostte ons uren: ieder uur moesten we wel een parkeerplaats opzoeken voor frisse lucht. En soms waren we te laat. Of: zij waren te snel...

Totdat we in de VS een Chevrolet Impala hadden met een schuif-kanteldak. Mooi weer, dus dak open. Na een paar uur rijden realiseerden we ons dat niemand wagenziek was! In Nederland de eerstvolgende (lease)auto besteld met een schuifdak. Nooit meer wagenziekte achterin.

Ons vermoeden: (over)druk op de oren.

Misschien zat de 99 waar jullie in zaten tot de nok gevuld en werden op de een of andere manieren de afvoeren van de lucht door de 'kieuwen' in het achterscherm geblokkeerd?
Inderdaad! Nokvol zat hij....vijf man en bagage...klinkt heel plausibel....dan kunnen we dit ook weer afvinken. Excuses voor de verdachtmaking aan het adres van de 99 :lol:

MvR
Geregistreerd lid
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 18 nov, 2007 13:00
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: wagenziek in de 99

Bericht door MvR » za 04 apr, 2026 14:35

Enig verder onderzoek leerde me dat het niet zozeer gaat om het aantal mensen in de auto, maar dat het inderdaad de manier van volladen is: dichtproppen met jassen enz.
Saab 96-rijder sinds 1980 - met onderbrekingen. Momenteel in het bezit van 3x een V4:
* 1973 Saab 95; gerestaureerd
* 1976 Saab 96: work in progress; dient nu als voorbeeld
* 1980 Saab 96: barn-find; langzaam mee aan het werk.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16896
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: wagenziek in de 99

Bericht door turbopilot » zo 05 apr, 2026 11:08

Overdruk zou kunnen, vooral bij 99 type
Ik weet nog wel dat ik bij lange ritten de luchthapper onder de voorruit afplakte.

Later bij mij daly heb ik die er gewoon af gehaald :wink:

De kinderen hadden wel eens last van bulten op hun hoofd als mijn vrouw reed.
( maar die nam de drempels ook steevast met veel te hoge snelheid ) :shock:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 414
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: wagenziek in de 99

Bericht door K0ENIE » zo 05 apr, 2026 11:17

Wagenziekte kan optreden door carterdampen en uitlaatgassen die de cabine binnendringen vanwege onderdruk veroorzaakt door bijvoorbeeld een 'lek' achterkleprubber...
Saab 9000 st2 550.000 km- Daf 55 Turbo Trionic LPi - Dacia 1304 1.6i

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16896
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: wagenziek in de 99

Bericht door turbopilot » zo 05 apr, 2026 23:13

Dan is het advies om ook de rubbers van de kachel afwatering bij de 99 en 90 kachel te controleren .
Soms zijn die kapot of vergaan
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee