Snelheidsmeter doet raar
-
Rik Tuin
- Donateur (2x)

- Berichten: 1047
- Lid geworden op: za 17 jan, 2009 23:16
- Regio: NL - Provincie Groningen
Snelheidsmeter doet raar
Afgelopen weekend het instrumentarium uit mijn 72'er Saab 99 gehaald om een lampje te vervangen. Toen ik er vanmiddag in reed ging de naald van de snelheidsmeter in een constant tempo de hele schaal rond om te eindigen tegen de andere kant van het staafje waar de naald normaal gesproken bij de 0 tegenaan leunt in rust.
Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak is?
Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak is?
Saab 99, bj. 1972
Volvo S80 D5, bj. 2008
Volvo C70 cabrio, bj. 2004
Ik heb geen tijd om me te haasten.
Volvo S80 D5, bj. 2008
Volvo C70 cabrio, bj. 2004
Ik heb geen tijd om me te haasten.
-
Luud
- Donateur (8x)

- Berichten: 1200
- Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Snelheidsmeter doet raar
Ja, herkenbaar....trek de kabel in de motorruimte een klein stukje terug....mocht dit niet helpen de 3 snelheidsmeterschroefjes een slagje lossen. Systeem kan maar heel weinig spanning aan. (gisteren de snelheidsmeter van de 90 iets meer ,,ruimte" gegeven, had hetzelfde probleem).
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
90 uit 1985 sinds 2017
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
90 uit 1985 sinds 2017
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
-
Rik Tuin
- Donateur (2x)

- Berichten: 1047
- Lid geworden op: za 17 jan, 2009 23:16
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Snelheidsmeter doet raar
Dank voor deze nuttige reactie. Ik heb de kabel inderdaad vanuit de motorruimte wat naar binnen geduwd. Zal kijken (en hopen) dat het zo simpel op te lossen is.
Saab 99, bj. 1972
Volvo S80 D5, bj. 2008
Volvo C70 cabrio, bj. 2004
Ik heb geen tijd om me te haasten.
Volvo S80 D5, bj. 2008
Volvo C70 cabrio, bj. 2004
Ik heb geen tijd om me te haasten.
-
Luud
- Donateur (8x)

- Berichten: 1200
- Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Snelheidsmeter doet raar
Dag Rik, niet naar binnen duwen, dan zet je meer spanning op het mechaniek. Kabel iets naar buiten trekken vanuit de motorruimte.
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
90 uit 1985 sinds 2017
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
90 uit 1985 sinds 2017
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
-
Rik Tuin
- Donateur (2x)

- Berichten: 1047
- Lid geworden op: za 17 jan, 2009 23:16
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Snelheidsmeter doet raar
Snap ik hoor. Ik bedoelde dat ik bij het terug plaatsen van de instrumenten de kabel naar binnen heb geduwd om de montage van de kabel te vergemakkelijken. Daarna niet weer terug getrokken. Ik laat het weten of het heeft geholpen.
Saab 99, bj. 1972
Volvo S80 D5, bj. 2008
Volvo C70 cabrio, bj. 2004
Ik heb geen tijd om me te haasten.
Volvo S80 D5, bj. 2008
Volvo C70 cabrio, bj. 2004
Ik heb geen tijd om me te haasten.
-
Rik Tuin
- Donateur (2x)

- Berichten: 1047
- Lid geworden op: za 17 jan, 2009 23:16
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Snelheidsmeter doet raar
En gelukt hoor, dank voor de waardevolle tip.
Nu nog even kijken of er ets te doen valt aan het te hoge snelheid aangeven, 80 op de klok is 74 echt. Dat zijn van die zaken waaraan ik me stoor.
Nu nog even kijken of er ets te doen valt aan het te hoge snelheid aangeven, 80 op de klok is 74 echt. Dat zijn van die zaken waaraan ik me stoor.
Saab 99, bj. 1972
Volvo S80 D5, bj. 2008
Volvo C70 cabrio, bj. 2004
Ik heb geen tijd om me te haasten.
Volvo S80 D5, bj. 2008
Volvo C70 cabrio, bj. 2004
Ik heb geen tijd om me te haasten.
-
simon_bergman
- Geregistreerd lid
- Berichten: 158
- Lid geworden op: wo 25 okt, 2023 19:37
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Snelheidsmeter doet raar
Afwijking van dit soort meters is heel weinig aan te doen helaas. Die magneet overbrenging werkt nooit helemaal lineair, dus je bent altijd aan het zoeken naar een specifiek crossover punt. Je kunt de naald een tikje verplaatsen naar een hogere stand, je kunt spelen met de bandenmaat... Maar uiteindelijk loopt ie nooit perfect synchroon.Rik Tuin schreef: ↑wo 15 apr, 2026 21:52En gelukt hoor, dank voor de waardevolle tip.
Nu nog even kijken of er ets te doen valt aan het te hoge snelheid aangeven, 80 op de klok is 74 echt. Dat zijn van die zaken waaraan ik me stoor.
Ik vind het altijd prima als hij iets hoger aangeeft, doen moderne auto's ook altijd. Liever te langzaam rijden dan telkens geflitst worden denk ik dan
1984 Saab 99 GL 5-speed, T5 B202 swap, TD04HL-19T.
1981 Volvo 244 GLE overdrive
1981 Volvo 244 GLE overdrive
-
turbopilot
- Donateur (7x)

- Berichten: 16896
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Snelheidsmeter doet raar
Met welke banden rij je ?
Ik zie onderin 99 uit 72 staan
Ik zie onderin 99 uit 72 staan
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
-
Rik Tuin
- Donateur (2x)

- Berichten: 1047
- Lid geworden op: za 17 jan, 2009 23:16
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Snelheidsmeter doet raar
Er zitten nu nog stokoude Firestones onder (ruim 20 jaar oud) in de maat 185/65x15". Ik heb nieuwe banden liggen in de maat 195/65x15"
Saab 99, bj. 1972
Volvo S80 D5, bj. 2008
Volvo C70 cabrio, bj. 2004
Ik heb geen tijd om me te haasten.
Volvo S80 D5, bj. 2008
Volvo C70 cabrio, bj. 2004
Ik heb geen tijd om me te haasten.
-
silvandam
- Donateur (3x)

- Berichten: 2034
- Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Snelheidsmeter doet raar
195 is behoorlijk breed voor een 99 van 1972. Ik reed met mijn 99’s uit 1973, 1974 en 1976 op 165. Volgens mij zijn 165 en 175 origineel, qua breedte.
Saab 99 L MY1974, Veronagroen
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat
-
turbopilot
- Donateur (7x)

- Berichten: 16896
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Snelheidsmeter doet raar
195 60 kan op nieuwere 99 ( iets andere stuurarmpjes ) maar anders is het zwaar sturen.
Je moet dan ook minimaal 5,5 inch brede velgen hebben.
195 65 zijn “lomper” maar dan komt je km meter wel beter uit
185 65 is een mooie maat, maar niet op de oude smallere velgen.
165 of 175 wat Sil zegt
Je moet dan ook minimaal 5,5 inch brede velgen hebben.
195 65 zijn “lomper” maar dan komt je km meter wel beter uit
185 65 is een mooie maat, maar niet op de oude smallere velgen.
165 of 175 wat Sil zegt
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
-
Rik Tuin
- Donateur (2x)

- Berichten: 1047
- Lid geworden op: za 17 jan, 2009 23:16
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Snelheidsmeter doet raar
Onder mijn Saab zitten de Ronals (worstvelgen genoemd) in de breedte 5,5J dat is dus geen enkel probleem.
Saab 99, bj. 1972
Volvo S80 D5, bj. 2008
Volvo C70 cabrio, bj. 2004
Ik heb geen tijd om me te haasten.
Volvo S80 D5, bj. 2008
Volvo C70 cabrio, bj. 2004
Ik heb geen tijd om me te haasten.