Snelheidsmeter doet raar

1967-1984
Gebruikersavatar
Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 17 jan, 2009 23:16
Regio: NL - Provincie Groningen

Snelheidsmeter doet raar

Bericht door Rik Tuin » di 14 apr, 2026 19:41

Afgelopen weekend het instrumentarium uit mijn 72'er Saab 99 gehaald om een lampje te vervangen. Toen ik er vanmiddag in reed ging de naald van de snelheidsmeter in een constant tempo de hele schaal rond om te eindigen tegen de andere kant van het staafje waar de naald normaal gesproken bij de 0 tegenaan leunt in rust.

Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak is?
Saab 99, bj. 1972
Volvo S80 D5, bj. 2008
Volvo C70 cabrio, bj. 2004

Ik heb geen tijd om me te haasten.

Gebruikersavatar
Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 1200
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Snelheidsmeter doet raar

Bericht door Luud » di 14 apr, 2026 19:51

Ja, herkenbaar....trek de kabel in de motorruimte een klein stukje terug....mocht dit niet helpen de 3 snelheidsmeterschroefjes een slagje lossen. Systeem kan maar heel weinig spanning aan. (gisteren de snelheidsmeter van de 90 iets meer ,,ruimte" gegeven, had hetzelfde probleem).
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
90 uit 1985 sinds 2017
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019

Gebruikersavatar
Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 17 jan, 2009 23:16
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Snelheidsmeter doet raar

Bericht door Rik Tuin » di 14 apr, 2026 20:15

Dank voor deze nuttige reactie. Ik heb de kabel inderdaad vanuit de motorruimte wat naar binnen geduwd. Zal kijken (en hopen) dat het zo simpel op te lossen is.
Saab 99, bj. 1972
Volvo S80 D5, bj. 2008
Volvo C70 cabrio, bj. 2004

Ik heb geen tijd om me te haasten.

Gebruikersavatar
Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 1200
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Snelheidsmeter doet raar

Bericht door Luud » wo 15 apr, 2026 9:41

Dag Rik, niet naar binnen duwen, dan zet je meer spanning op het mechaniek. Kabel iets naar buiten trekken vanuit de motorruimte.
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
90 uit 1985 sinds 2017
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019

Gebruikersavatar
Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 17 jan, 2009 23:16
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Snelheidsmeter doet raar

Bericht door Rik Tuin » wo 15 apr, 2026 18:45

Snap ik hoor. Ik bedoelde dat ik bij het terug plaatsen van de instrumenten de kabel naar binnen heb geduwd om de montage van de kabel te vergemakkelijken. Daarna niet weer terug getrokken. Ik laat het weten of het heeft geholpen.
Saab 99, bj. 1972
Volvo S80 D5, bj. 2008
Volvo C70 cabrio, bj. 2004

Ik heb geen tijd om me te haasten.

Gebruikersavatar
Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 17 jan, 2009 23:16
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Snelheidsmeter doet raar

Bericht door Rik Tuin » wo 15 apr, 2026 21:52

En gelukt hoor, dank voor de waardevolle tip.

Nu nog even kijken of er ets te doen valt aan het te hoge snelheid aangeven, 80 op de klok is 74 echt. Dat zijn van die zaken waaraan ik me stoor.
Saab 99, bj. 1972
Volvo S80 D5, bj. 2008
Volvo C70 cabrio, bj. 2004

Ik heb geen tijd om me te haasten.

Gebruikersavatar
simon_bergman
Geregistreerd lid
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 25 okt, 2023 19:37
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Snelheidsmeter doet raar

Bericht door simon_bergman » do 16 apr, 2026 11:46

Rik Tuin schreef:
wo 15 apr, 2026 21:52
En gelukt hoor, dank voor de waardevolle tip.

Nu nog even kijken of er ets te doen valt aan het te hoge snelheid aangeven, 80 op de klok is 74 echt. Dat zijn van die zaken waaraan ik me stoor.
Afwijking van dit soort meters is heel weinig aan te doen helaas. Die magneet overbrenging werkt nooit helemaal lineair, dus je bent altijd aan het zoeken naar een specifiek crossover punt. Je kunt de naald een tikje verplaatsen naar een hogere stand, je kunt spelen met de bandenmaat... Maar uiteindelijk loopt ie nooit perfect synchroon.
Ik vind het altijd prima als hij iets hoger aangeeft, doen moderne auto's ook altijd. Liever te langzaam rijden dan telkens geflitst worden denk ik dan :)
1984 Saab 99 GL 5-speed, T5 B202 swap, TD04HL-19T.
1981 Volvo 244 GLE overdrive

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16896
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Snelheidsmeter doet raar

Bericht door turbopilot » vr 17 apr, 2026 9:03

Met welke banden rij je ?

Ik zie onderin 99 uit 72 staan
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 17 jan, 2009 23:16
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Snelheidsmeter doet raar

Bericht door Rik Tuin » vr 17 apr, 2026 10:33

Er zitten nu nog stokoude Firestones onder (ruim 20 jaar oud) in de maat 185/65x15". Ik heb nieuwe banden liggen in de maat 195/65x15"
Saab 99, bj. 1972
Volvo S80 D5, bj. 2008
Volvo C70 cabrio, bj. 2004

Ik heb geen tijd om me te haasten.

Gebruikersavatar
silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2034
Lid geworden op: ma 31 dec, 2018 12:27
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Snelheidsmeter doet raar

Bericht door silvandam » vr 17 apr, 2026 11:03

195 is behoorlijk breed voor een 99 van 1972. Ik reed met mijn 99’s uit 1973, 1974 en 1976 op 165. Volgens mij zijn 165 en 175 origineel, qua breedte.
Saab 99 L MY1974, Veronagroen
Saab 96 MY1978, Bordeauxrood
Saab 900 GLE MY1984, Platinablauw
Saab 900S cabrio MY1992, 170 Zwart
Saab 900 TurboS cabrio MY1993, Lemansblauw
Volkswagen T3 1.9td MY1983, Medium Blue
Peugeot 205 GT MY92, 1.6 automaat

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16896
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Snelheidsmeter doet raar

Bericht door turbopilot » vr 17 apr, 2026 13:41

195 60 kan op nieuwere 99 ( iets andere stuurarmpjes ) maar anders is het zwaar sturen.
Je moet dan ook minimaal 5,5 inch brede velgen hebben.

195 65 zijn “lomper” maar dan komt je km meter wel beter uit

185 65 is een mooie maat, maar niet op de oude smallere velgen.

165 of 175 wat Sil zegt
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 17 jan, 2009 23:16
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Snelheidsmeter doet raar

Bericht door Rik Tuin » vr 17 apr, 2026 18:28

Onder mijn Saab zitten de Ronals (worstvelgen genoemd) in de breedte 5,5J dat is dus geen enkel probleem.
Saab 99, bj. 1972
Volvo S80 D5, bj. 2008
Volvo C70 cabrio, bj. 2004

Ik heb geen tijd om me te haasten.