Verschillende peilstokken versnellingsbak

1967-1984
Plaats reactie
Foll
Geregistreerd lid

Verschillende peilstokken versnellingsbak

Bericht door Foll » do 10 sep, 2026 17:34

Onlangs ververste ik de bakolie van mijn 99 en toen werd ik weer herinnerd aan het mysterie van de versnellingsbak peilstokken, wat ik nooit verder onderzocht heb.

Omdat het knopje van de peilstok afgebroken was, had ik de peilstok ooit vervangen. Toen viel me op dat de 'nieuwe' peilstok korter was. Heb toen de MAX aanduiding van de oude peilstok overgekrast op de nieuwe korte peilstok.

Omdat ik toch de olie aan het verversen was laatst, heb ik nog eens in de voorraad gezocht en zowaar een peilstok gevonden die even lang is als de oude die er ooit in zat. Nu vraag ik mij dus af, weet iemand hoe het zit met de verschillende peilstokken? Ik weet helaas niet meer hoe ik aan de twee nieuwe peilstokken gekomen ben.

Zie de foto's hieronder. Van links naar rechts: 1: Vervangende peilstok lang. 2: Originele (ik vermoed althans dat deze origineel is, deze zat er in toen ik de auto in 2015 kocht) met het afgeknapte knopje. 3: Vervangende peilstok kort.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn 99 is modeljaar 84.

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Verschillende peilstokken versnellingsbak

Bericht door Ary van Hoorne » za 12 sep, 2026 1:21

In een 99 van 84 hoort toch sowieso niet zo'n peilstok? Daar hoort er één in waardoor je ook olie vult.

Een peilstok met bovenaan een grote rode dop.

Roel95
Geregistreerd lid

Bericht door Roel95 » za 12 sep, 2026 8:27

Ary bedoel jij de motorolie? Dit gaat volgens mij over de versnellingsbak

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ary van Hoorne » za 12 sep, 2026 11:41

Ahja, versnellingsbak idd. Sorry.

Ik heb teveel in de turbo's gezeten die zo'n peilstok niet hebben :roll:

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » za 12 sep, 2026 13:24

Haha, klopt idd! Gaat om de versnellingsbak.
Weet wel vrij zeker dat deze bakolie peilstok in een 84er hoort. We hebben 3 stuks 84ers in de familie, die hebben allemaal zo eentje. Bedenk me net terwijl ik dit schrijf.. Ik zal bij die andere twee ook eens kijken en vergelijken.

Zou het nog met 4 of 5 versnellingen te maken kunnen hebben?

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » zo 13 sep, 2026 19:20

Dat roept bij mij een vervolgvraag op... Sorry voor het stelen van de topic haha.

Wat voor een peilstok heeft een 99 turbo orgineel?
Mijn 99GL 5spd van 84 heeft zo'n mooie lange, een 900 heeft zo'n kort 'pieleke' en als ik Roel95 zijn topic terug scroll... Heeft hij een blindplug en helemaal geen peilstok.
Sinds mijn turbo ombouw zit de peilstok heel onhandig, en wil ik eigenlijk iets anders... Dan is orgineel 99 turbo misschien wel de oplossing :D

Roel95
Geregistreerd lid

Bericht door Roel95 » zo 13 sep, 2026 20:31

Klopt Simon, ik heb geen peilstok. Heb 99t's gezien zowel met als zonder peilstok, ik weet niet wat op mijn 99 hoort. Kocht hem in deze configuratie, en heb het zo gelaten

Plaats reactie