saab 99GL (4 of 5 bak) een 9000i turbo motor inbouwen ?
-
kawaman
- Geregistreerd lid
saab 99GL (4 of 5 bak) een 9000i turbo motor inbouwen ?
hallo, nu kan ik een saab 99GL kopen voor 300 (met defecte motor) 4bak 208000 km van 83 (donkerblauw)
of een saab 99 GL lichtblauw 5bak voor 100€ kapotte versnellingsbak en staat 5jaar stil
en ook een saab 9000i met 200 000km leder interieur (zonder zetels) kapotte koppeling, 1989 voor 150€ (afgeboden e )
nu wil ik van 2 auto's 1 maken en
1 van die 99's kopen en de motor en kabelboom en dashboard van de 9000i (instrumenten allezinds) inbouwen,
maar de 99 is een langse motor en de 9000 een dwarse de 99 heeft 90pk de 9000 190pk
de pk's zouden geen probleem mogen zijn, wanneer ik sas rolbaren monteer , remblokken van de turbo versie, en nog 1 en ander
voor de stabiliteit, frame zou sterk genoeg moeten zijn
nu is de vraag geraakt dit er in ? en hoe, gemakkelijk, moeilijk, of onmogelijk ?? zoals een V8 das ook onmogelijk of men moet de 99 20cm verlengen voor de scheidingsplaat ....
ik heb al een topic bij restauratie, maar ja das redelijk lang aant worden ,en het is daar begonnen bij het kopen ...
of een saab 99 GL lichtblauw 5bak voor 100€ kapotte versnellingsbak en staat 5jaar stil
en ook een saab 9000i met 200 000km leder interieur (zonder zetels) kapotte koppeling, 1989 voor 150€ (afgeboden e )
nu wil ik van 2 auto's 1 maken en
1 van die 99's kopen en de motor en kabelboom en dashboard van de 9000i (instrumenten allezinds) inbouwen,
maar de 99 is een langse motor en de 9000 een dwarse de 99 heeft 90pk de 9000 190pk
de pk's zouden geen probleem mogen zijn, wanneer ik sas rolbaren monteer , remblokken van de turbo versie, en nog 1 en ander
voor de stabiliteit, frame zou sterk genoeg moeten zijn
nu is de vraag geraakt dit er in ? en hoe, gemakkelijk, moeilijk, of onmogelijk ?? zoals een V8 das ook onmogelijk of men moet de 99 20cm verlengen voor de scheidingsplaat ....
ik heb al een topic bij restauratie, maar ja das redelijk lang aant worden ,en het is daar begonnen bij het kopen ...
-
brinky
- Donateur

Zie ook mijn reactie in het restauratie topic. Sander Speek is ook met zo'n project bezig: viewtopic.php?t=7961. Als je de zoekfunctie van het forum gebruikt, zul je vast nog wel meer zulke topics vinden...
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
Snap geloof ik niet helemaal waarom het per se een 9000 blok moet zijn.... Daar moet je volgens mij echt een heel handige liefhebber voor zijn, hetgeen jij me -sorry- vooralsnog niet helemaal lijkt. Ok, je zal best handig zijn, maar als je niet eens de verschillen tussen de 99/900 en de 9000 kent...
Volgens mij kun je beter een compleet blok en bak + toebehoren uit een 900T16 pakken, ben je sneller klaar en das wel al vaker gedaan...
Succes...
Volgens mij kun je beter een compleet blok en bak + toebehoren uit een 900T16 pakken, ben je sneller klaar en das wel al vaker gedaan...
Succes...
-
kawaman
- Geregistreerd lid
srr e ik weet het verschil wel, maar ik redeneer hier altijd op mijne maat zijne 900 en da is nen classic, dus ja maar het is waar, moet mij nog een beetje inburgeren in de wereld van saab, daarvoor was het suzuki swift ziededasdaas schreef:Snap geloof ik niet helemaal waarom het per se een 9000 blok moet zijn.... Daar moet je volgens mij echt een heel handige liefhebber voor zijn, hetgeen jij me -sorry- vooralsnog niet helemaal lijkt. Ok, je zal best handig zijn, maar als je niet eens de verschillen tussen de 99/900 en de 9000 kent...![]()
Succes...
en ja het gaat dus wel lukken, moet enkel nog een vitessenbak van een 900 classic hebben en nee want deze turbo motor (gans den auto ) 9000i turbo kost mij amper 150€ dus ja heb ik alles dat ik nodig heb buiten nen goeie vitessenbak aja en handig da ben ik wel, kan ik er genoeg van laten getuigen, dus ja nu ga ik eens zien hoe handig ik ben met auto's aja
grtz pieter
-
kawaman
- Geregistreerd lid
mja das wel waar, maar ja het is omdat de 9000i mij maar 150€ kost, en als ik alles dat ik niet gebruik verkoop, heb ik mij geld zeker terug,
dus ja wie ni waagt ni wint e !
ik zal wel zien aja tis toch iets van lange duur, en ik heb tijd aja
enige tips op welk ik moet letten als ik een 5bak van een 900classic zoek voor op het turbo blok ?
dus ja wie ni waagt ni wint e !
ik zal wel zien aja tis toch iets van lange duur, en ik heb tijd aja
enige tips op welk ik moet letten als ik een 5bak van een 900classic zoek voor op het turbo blok ?
-
kawaman
- Geregistreerd lid
ja heb ik al gelezen, het ganse remsysteem van 9000 past en ga ik dus ook steken, achteras van een 900 en vitessenbak waarvan het serienummer met een bepaald geltal cijfer begint ....
staat hier en op saab 99 tips pagina ....
viewtopic.php?t=7961.
het is voor de sterkte, maar is het ook voor de overbrengings verhouding ? dat ik een vitessenbak van een motor die turbo is geweest moet nemen ?
staat hier en op saab 99 tips pagina ....
viewtopic.php?t=7961.
het is voor de sterkte, maar is het ook voor de overbrengings verhouding ? dat ik een vitessenbak van een motor die turbo is geweest moet nemen ?
-
kawaman
- Geregistreerd lid
anders zou ik de versnellingsbak van een gewone 900classic durven nemen
lekker trekken da ding, het is niet dat ik veel autostrade doe enz dus dan kan dat geen kwaad dat hij 50km/u trager rijd
en neiger optrekt
enige is als die bak niet sterk genoeg is en die vliegt uit elkaar dan ist wel nie juist,
de 1enige kans die ik dan nog heb is dat de vitessenbakken van de blokken enkel gedraaid zijn, en de overbrengingstandwielen hetzelfde gemonteerd zijn zoals bij dax bv daar kun ja alle vitessebakken de tandwielen verwisselen ook al zijn de overbrengeningen anders, maar dit zou moeten lukken wrsn
ik zeg het ik zal nog zien, en nog wat opzoeken, maar ik koop hem toch alle zinds ....
en neiger optrekt
enige is als die bak niet sterk genoeg is en die vliegt uit elkaar dan ist wel nie juist,
de 1enige kans die ik dan nog heb is dat de vitessenbakken van de blokken enkel gedraaid zijn, en de overbrengingstandwielen hetzelfde gemonteerd zijn zoals bij dax bv daar kun ja alle vitessebakken de tandwielen verwisselen ook al zijn de overbrengeningen anders, maar dit zou moeten lukken wrsn
ik zeg het ik zal nog zien, en nog wat opzoeken, maar ik koop hem toch alle zinds ....
-
kawaman
- Geregistreerd lid
mja maar die kartwielen komen er niet onder, deze worden verkocht mer veeeeeeeeeeel verlies, ik doe er 400€ verlies aan dus ja maar ja diene saab is de max aja er komen 15 of 16" onder 6 a 7 breed wrsn 7breed
hier is nog iets
http://www.saab99t16.wz.cz/
ik denk wel dat ik een korte (trekken) vertanding ga nemen als ik 16" steek, met de 13 of 14" ging ik een lange vertanding zoeken (van een turbo model dus)
maar ja 15 of 16" en grotere remmen zal wrs wel veiliger zijn dan 13" en 99 remmen
grtz ik ga nu achter de 9000i
hier is nog iets
http://www.saab99t16.wz.cz/
ik denk wel dat ik een korte (trekken) vertanding ga nemen als ik 16" steek, met de 13 of 14" ging ik een lange vertanding zoeken (van een turbo model dus)
maar ja 15 of 16" en grotere remmen zal wrs wel veiliger zijn dan 13" en 99 remmen
grtz ik ga nu achter de 9000i
-
kawaman
- Geregistreerd lid
-
kawaman
- Geregistreerd lid
ja met herspuiten en zandstralen en nieuwe banden
en de achterbanden zijn splinter nieuw, de haartjes zijn er juist af, vanvoor hebben ze al 4000km ...
700€ dus ja das ni weinig ....
maar eu ik heb die 9000i gekocht, 200€
motor lekt olie of koelvloeistof staat op keuring papier, maar het is de dichting van het deksel van de cilinderkop, dus ja paat doet veel ....
verder is i redelijk, ik hoop dat ik mijn geld er nog uit haal, want ik kan dus enkel de motor bezigen,
al de rest is dus overschot, buiten remsysteem, kan zijn dat ik de nieuwe steek ga steken op die 99
en de achterbanden zijn splinter nieuw, de haartjes zijn er juist af, vanvoor hebben ze al 4000km ...
700€ dus ja das ni weinig ....
maar eu ik heb die 9000i gekocht, 200€
motor lekt olie of koelvloeistof staat op keuring papier, maar het is de dichting van het deksel van de cilinderkop, dus ja paat doet veel ....
verder is i redelijk, ik hoop dat ik mijn geld er nog uit haal, want ik kan dus enkel de motor bezigen,
al de rest is dus overschot, buiten remsysteem, kan zijn dat ik de nieuwe steek ga steken op die 99
-
kawaman
- Geregistreerd lid
nu de motor van de 9000i is met een uitlaatspruitstuk dat bij elkaar komt tss cilinder 2 en 3 en daar is dan direct de turbo aangevezen, is met een zwarte afdekplaat (aan de bougies)
en is een uitlaat recht naar benenden ....
ik ga deze wrs inbouwen op de 99gl 5bak van 83 en ga de 5bak van de 99 maken (deze is kapot ) als ik deze kan doen passen op de motor van de 9000i maar dat zal zijn voor als de 9000i gestript is en de motor uit de 99 uit elkaar ,
ik ga eerst nog wat int veld rijden met de 9000
en als 2 februari mijn examens gedaan zijn begin ik aan de strip,
instrumenten van de 9000 kom in de 99 samen met kabelboom en dergelijke elektriciteit,
remsysteem van de 9000 komt in de 99
servo van de 9000 komt in de 99,
en wanneer de assen passen, komen deze er ook op, maar da past wrsn niet voor zover ik vernomen heb dus deze zijn te ruilen voor assen van een 900 classic
voor de rest mss komen de bumpers van de 9000 ook op de 99 en de lichten en pinkers ook.
...
en is een uitlaat recht naar benenden ....
ik ga deze wrs inbouwen op de 99gl 5bak van 83 en ga de 5bak van de 99 maken (deze is kapot ) als ik deze kan doen passen op de motor van de 9000i maar dat zal zijn voor als de 9000i gestript is en de motor uit de 99 uit elkaar ,
ik ga eerst nog wat int veld rijden met de 9000
en als 2 februari mijn examens gedaan zijn begin ik aan de strip,
instrumenten van de 9000 kom in de 99 samen met kabelboom en dergelijke elektriciteit,
remsysteem van de 9000 komt in de 99
servo van de 9000 komt in de 99,
en wanneer de assen passen, komen deze er ook op, maar da past wrsn niet voor zover ik vernomen heb dus deze zijn te ruilen voor assen van een 900 classic
voor de rest mss komen de bumpers van de 9000 ook op de 99 en de lichten en pinkers ook.
...
-
kawaman
- Geregistreerd lid
de veiligheid houd ik in het oog rij nu met een swift, en dan weet je waar je veiligheid tekort hebtjosephine schreef:9000 bumpers op een 99?![]()
.............. of lees ik 't gewoon echt niet goed?
Je manier van werken en je ideeën zijn niet echt (of eigenlijk echt niet) compatible met de mijne, maar ben wel erg nieuwsgierig wat uiteindelijk het resultaat is. Ik zou zeggen, keep us posted en schiet eens wat plaatjes voor hier wanneer je met het proces bezig gaat!
Succes en verlies aub de veiligheid van 't uiteindelijke vehikel niet uit 't oog
inderdaad, goed geraken bij de remmen en dergelijke en de losse baanligging
ja ga ik doen vanals ik foto's heb van wat ik bedoel met de bumpers ga ik ze posten is eigenlijk nog zo zot niet, maar zonder foto's begrijpt het geen kat ...
nu als ik de 99 thuis hebt staan zal ik het uiterlijk voorlopig maken zoals het gaat worden.
grtz
-
kawaman
- Geregistreerd lid
ja nu heb ik het gevonden
1ne da nen motor van nen 900 in nen 99 e gestoken :
met stukken van nen 9000
Fitting the 16V engine/5-speed into the 99 engine bay required:
-moving the firewall back 2 inches using a hydraulic press
-fabricated right motor mount bracket (SAAB 900 16V bracket welded to bottom of SAAB 99 bracket)
-relocating the alternator to where the AC compressor would be
-welding a tab onto the bottom of the 4-speed chain cover where the 5-speed case has an opening
-modifying the front motor mount so that the engine sits lower
-notching the inside frame of the hood slightly to clear the cylinder head/DI cartridge
-custom exhaust downpipe fabrication
-shortening the standard SAAB 900 5-speed shift linkage rod
Chassis
Body Shell 1973 SAAB 99 Coupe
Front Suspension 1988 SAAB 900 upper/lower wishbone
Lower wishbones webbed and reinforced by JVAB
Uprated lower wishbone bushings by JVAB
Motor Sport Service springs
Koni adjustible dampers
Rear Suspension 1988 SAAB 900 solid beam axle bent to -1.5 deg. camber
1988 SAAB 900 SPG springs
1988 SAAB 900 anti-roll bar
Koni adjustible dampers
Steering 1978 SAAB 99 EMS short ratio manual rack
Brakes General Twin Tilton master cylinders adjustible front/rear bias (no power asist)
Stainless steel braided hydraulic lines
Front 1988 SAAB 900 Turbo 11" gas-slotted and vented rotors
1990 SAAB 9000 Turbo 1-piston calipers
Cool Carbon (blue) racing pads
Rear 1988 SAAB 900 10" solid rotors
Engine
Mechanical 1991 SAAB 900 2.1 liter, 16 Valves
Venolia Forged Pistons (8.7:1 compression)
Total-Seal rings
Vandervell bearings
Hand ported cylinder head
Balanced and blueprinted bottom end
Crower intake camshaft
Turbine Garrett T-3 hybrid with larger compressor
SAAB 9000 intercooler
Fuel Injection BOSCH LH 2.4.2 from 1991 SAAB 9000 Turbo
Group-6 adjustable fuel pressure regulator
K&N Filtercharger air filter
Group 6 engine management chip
Racing fuel pump
Stainless steel braided fuel lines
Stainless steel fuel tank
Ignition 1991 SAAB 9000 Turbo Direct Ignition capacitive discharge system
Group 6 ignition management chip
NGK platnum spark plugs BCPR7-EVX-11
Exhaust 3" mandrel bent tubing
3" glass-pack muffler
5" Supertrapp tip with 6 disks
Transmission
General 1991 SAAB 900 5-Speed
Primary Drive Short ratio sprockets
Clutch 4-puck racing disk
Paeco upgraded pressure plate
1973 SAAB 99 Lockheed master cyl.
Tires and Wheels
Wheels 1991 SAAB 9000 Turbo 16" X 6.5" three-spoke alloy
Tires Michelin Pilot Sport 215/45 ZR16
Cockpit
Seats 1986 SAAB 900 charcoal velour
Restraints Simpson 5-Point attached to 2" bar welded in place
Instrumentation 1973 SAAB 99 instrument cluster
1978 SAAB 99 Turbo boost guage
1978 SAAB 99 Turbo 3 spoke steering wheel
Miscellaneous
Horn Fiam twin air horns (compressor driven)
Lighting Hella H4 45W/55W low/high beams
Hella Rally 4000 100W 10" Driving Beam
Hella Rally 4000 100W 10" Pencil Beam
Cooling fan Ford Merkur XR4ti
Oil cooler 12" X 5" matrix, braided stainless lines
Specifications
Curb weight 2480lbs.
Power 240 bhp at 6200 RPM
Torque 253 lb/ft at 3200 RPM
http://www.demeis.com/motorsport/hardwa ... story.html
Deze auto moet echt als speer gaan en ja dat zou ik ook wel willen. willen
iemand een adviesprijs voor een 5bak, uit een 900classic ?
moet niet van een turbo zijn, dan trekt hij iets neiger
deze wagen komt toch maar 1 keer per week buiten
pakt grof max 10 000km op een jaar, ga hem als classic verzekeren
1ne da nen motor van nen 900 in nen 99 e gestoken :
met stukken van nen 9000
Fitting the 16V engine/5-speed into the 99 engine bay required:
-moving the firewall back 2 inches using a hydraulic press
-fabricated right motor mount bracket (SAAB 900 16V bracket welded to bottom of SAAB 99 bracket)
-relocating the alternator to where the AC compressor would be
-welding a tab onto the bottom of the 4-speed chain cover where the 5-speed case has an opening
-modifying the front motor mount so that the engine sits lower
-notching the inside frame of the hood slightly to clear the cylinder head/DI cartridge
-custom exhaust downpipe fabrication
-shortening the standard SAAB 900 5-speed shift linkage rod
Chassis
Body Shell 1973 SAAB 99 Coupe
Front Suspension 1988 SAAB 900 upper/lower wishbone
Lower wishbones webbed and reinforced by JVAB
Uprated lower wishbone bushings by JVAB
Motor Sport Service springs
Koni adjustible dampers
Rear Suspension 1988 SAAB 900 solid beam axle bent to -1.5 deg. camber
1988 SAAB 900 SPG springs
1988 SAAB 900 anti-roll bar
Koni adjustible dampers
Steering 1978 SAAB 99 EMS short ratio manual rack
Brakes General Twin Tilton master cylinders adjustible front/rear bias (no power asist)
Stainless steel braided hydraulic lines
Front 1988 SAAB 900 Turbo 11" gas-slotted and vented rotors
1990 SAAB 9000 Turbo 1-piston calipers
Rear 1988 SAAB 900 10" solid rotors
Engine
Mechanical 1991 SAAB 900 2.1 liter, 16 Valves
Venolia Forged Pistons (8.7:1 compression)
Total-Seal rings
Vandervell bearings
Hand ported cylinder head
Balanced and blueprinted bottom end
Crower intake camshaft
Turbine Garrett T-3 hybrid with larger compressor
SAAB 9000 intercooler
Fuel Injection BOSCH LH 2.4.2 from 1991 SAAB 9000 Turbo
Group-6 adjustable fuel pressure regulator
K&N Filtercharger air filter
Group 6 engine management chip
Racing fuel pump
Stainless steel braided fuel lines
Stainless steel fuel tank
Ignition 1991 SAAB 9000 Turbo Direct Ignition capacitive discharge system
Group 6 ignition management chip
NGK platnum spark plugs BCPR7-EVX-11
Exhaust 3" mandrel bent tubing
3" glass-pack muffler
5" Supertrapp tip with 6 disks
Transmission
General 1991 SAAB 900 5-Speed
Primary Drive Short ratio sprockets
Clutch 4-puck racing disk
Paeco upgraded pressure plate
1973 SAAB 99 Lockheed master cyl.
Tires and Wheels
Wheels 1991 SAAB 9000 Turbo 16" X 6.5" three-spoke alloy
Tires Michelin Pilot Sport 215/45 ZR16
Cockpit
Seats 1986 SAAB 900 charcoal velour
Restraints Simpson 5-Point attached to 2" bar welded in place
Instrumentation 1973 SAAB 99 instrument cluster
1978 SAAB 99 Turbo boost guage
1978 SAAB 99 Turbo 3 spoke steering wheel
Miscellaneous
Horn Fiam twin air horns (compressor driven)
Lighting Hella H4 45W/55W low/high beams
Hella Rally 4000 100W 10" Driving Beam
Hella Rally 4000 100W 10" Pencil Beam
Cooling fan Ford Merkur XR4ti
Oil cooler 12" X 5" matrix, braided stainless lines
Specifications
Curb weight 2480lbs.
Power 240 bhp at 6200 RPM
Torque 253 lb/ft at 3200 RPM
http://www.demeis.com/motorsport/hardwa ... story.html
Deze auto moet echt als speer gaan en ja dat zou ik ook wel willen. willen
iemand een adviesprijs voor een 5bak, uit een 900classic ?
moet niet van een turbo zijn, dan trekt hij iets neiger
deze wagen komt toch maar 1 keer per week buiten
pakt grof max 10 000km op een jaar, ga hem als classic verzekeren
-
Paul99
- Geregistreerd lid