spoorstang

1967-1984
Roel
Geregistreerd lid

spoorstang

Bericht door Roel » ma 08 jan, 2007 16:53

Ik wilde vandaag de 99 laten uitlijnen, wat helaas niet door kon gaan omdat er teveel speling op het rechter voorwiel zit. De kogel aan de binnnenste spoorstang rechts is versleten en er moet een nieuwe op. Ik voelde al een tijdje rechtsvoor dat het wiel soms wat aan het bibberen was, dus de oorzaak daarvan is nu ook gevonden. Is dit goed uit te voeren? En waar haal ik dat spoorstangetje vandaan?

Roel

ps ik heb inmiddels 1 fotootje op t forum staan, meer volgen

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Re: spoorstang

Bericht door SpeekTuning » ma 08 jan, 2007 17:03

Roel schreef:Ik wilde vandaag de 99 laten uitlijnen, wat helaas niet door kon gaan omdat er teveel speling op het rechter voorwiel zit. De kogel aan de binnnenste spoorstang rechts is versleten en er moet een nieuwe op. Ik voelde al een tijdje rechtsvoor dat het wiel soms wat aan het bibberen was, dus de oorzaak daarvan is nu ook gevonden. Is dit goed uit te voeren? En waar haal ik dat spoorstangetje vandaan?

Roel

ps ik heb inmiddels 1 fotootje op t forum staan, meer volgen
Bij een 900 classic is het een half uurtje werk..... 'k weet alleen niet of het bij de 99 net zo gemakkelijk gaat.

Thom
Donateur
Donateur

stuurkogel

Bericht door Thom » ma 08 jan, 2007 17:26

bij de 99 is het net zo weinig werk - tenzij er speling zit in de stang (dus het stuurhuis) en niet de kogel, dan ben je veel verder van huis.

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Re: spoorstang

Bericht door SpeekTuning » ma 08 jan, 2007 17:29

Roel schreef:binnnenste spoorstang rechts
Ik ga ervan uit dat hij inderdaad de binnenste kogel bedoeld, dus de spoorstang zelf.

Dan nog is dit bij de 900 een makkie........Bij de 99 weet ik het niet.

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » ma 08 jan, 2007 18:44

Ja volgens de bandenboer was het idd een half uurtje werk. het stuurhuis zou nog goed zijn, dus het gaat om de spoorstang. Heeft iemand tips waar ik die goedkoop (en goed) vandaan kan halen? 2e hands ook ok of kan ik beter voor nieuw gaan.

Roel

Emile
Geregistreerd lid

Bericht door Emile » ma 08 jan, 2007 19:44

Elferink Enter www.elferink.nl

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » ma 08 jan, 2007 20:12

Roel, het zou kunnen dat ik je dit keer wel kan helpen :wink: .

Stuur me eens een foto van wat je zoekt en dan kijk ik even.

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » ma 08 jan, 2007 23:43

Roel, het zou kunnen dat ik je dit keer wel kan helpen
Dat zou heel bijzonder zijn :lol: ! Mmm maar het is vrij lastig om hiervan een foto te maken ben ik bang. Het is een 99 uit 77, meer weet ik niet over die spoorstangetjes te zeggen...

tonke40
Donateur (10x)
Donateur (10x)

spoorstang 99

Bericht door tonke40 » di 09 jan, 2007 0:29

Als met binnenste spoorstang einde de koppeling tussen spoorstang en stuurhuisheugel wordt bedoeld heb je een probleem.
Om deze verbinding te vervangen moet het stuurhuis worden uitgebouwd
teneinde de verbinding middels een kotterpen uit te boren.
Eerst daarna kun je een andere spoorstang gaan monteren.
Alleen als het stuurhuis een bekrachtigd is is het mogelijk heugel en spoorstang van elkaar los te draaien met ingebouwd stuurhuis.
Hoop je hiermee wat meer duidelijkheid te hebben gebracht.

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » di 09 jan, 2007 9:41

Dan denk ik dat ik een probleem heb :( Ik heb me laten vertellen dat die koppeling (een kogelgewichtje toch?) idd versleten is. Kennelijk moet dus het stuurhuis uitgebouwd worden. Hoe moet dit gedaan worden?

Nog iets, als ik mn stuur helemaal in de uiterste stand draai (links of rechts) dan hoor en voel ik altijd een heel erg rauw geluid. Kan dit ook te maken hebben met een versleten spoorstang of is het iets anders.. :(

Thom
Donateur
Donateur

kogelgewricht

Bericht door Thom » di 09 jan, 2007 10:29

Het kogelgewrichtje buiten (vlak bij het wiel) is zo vervangen en kost weinig. Als er speling zit in het stuurhuis zelf, dus de binnenste koppeling, dan heb je een groter probleem.

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » di 09 jan, 2007 10:58

Het kogelgewrichtje buiten (vlak bij het wiel) is zo vervangen en kost weinig. Als er speling zit in het stuurhuis zelf, dus de binnenste koppeling, dan heb je een groter probleem.
Het gaat voor de duidelijkheid dus niet om die kogel bij het wiel, maar om het kogelgewrichtje aan de binnenkant van de spoorstang, dus onder de stuurhuisstofhoezen. Ik heb wat rond zitten bellen, en dit onderdeel blijkt lastig verkrijgbaar, maar is te bestellen. Komt op maarliefst 62 euro, vind ik toch wel erg prijzig, maargoed als het te doen is, dan moet het he.

Maar goed wat bedoelen jullie telkens met de opmerking dat ik in dit geval een 'probleem' heb :?

Schrikt me een beetje af namelijk :cry: is het alsnog enigszins te verhelpen?? Ik heb de mogelijkheid te werken met een brug in een verwarmde garage, dus als dat wat helpt.... 8)

Ik hoor het graag

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » di 09 jan, 2007 11:37

Roel schreef: Maar goed wat bedoelen jullie telkens met de opmerking dat ik in dit geval een 'probleem' heb :?
Omdat je dan beter af bent met een nieuw of in ieder geval beter stuurhuis. Het binnenste kogelgewricht is geloof ik nog wel te vervangen, maar als er echt te veel speling tussen de stang en het huis zit, zal een nieuw gewricht ook niet meer helpen. Of dit echt een probleem is weet ik niet. Vervangen is goed te doen en 2de hands stuurhuizen zijn genoeg te vinden...
Als je het laat doen zal je wel al snel de prijs die je eerder noemde betalen. Zit er voor jou een probleem tussen??? :wink:

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » di 09 jan, 2007 13:21

Duidelijk! :) Ik heb inmiddels een nieuwe spoorstang besteld bij de locale onderdelenboer (hier was ie overigens slechts 43 euro (tielman in nieuwegein)) Dus dat klinkt al beter. De speling zit volgens mij niet in het stuurhuis zelf maar gewoon in het kogelgewrichtje (hopen dat dat ook echt zo is he 8) ) Links zit er namelijk totaal geen speling in.

Vervangen zou geen grote klus moeten zijn, ware het niet dat de vraagbaak vermeld dat het stuurhuis uitgebouwd moet worden. Er zit namelijk nog een borgpennetje in dat eruitgeboord moet worden. Weet iemand of het niet toevallig mogelijk is om dit pennetje er uit te boren met het stuurhuis er nog in? Wellicht met de spoorstang helemaal uitgestoken (stuur in uiterste stand). Iemand hier ervaring mee? :P

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 09 jan, 2007 16:02

Ben erg benieuwd naar je bevindingen. Mijn 99turbo heeft ook speling op het stuurhuis. Ik heb nog niet gekeken of dat in de kogel of in de heugel zit.

Ik heb ooit gelezen dat een b-motor stuurhuis anders is dan een h-motor. B-motor is ouder en klink moeilijker beschikbaar. In het geval van mijn turbo helemaal want de overbrengingsverhouding is anders.

Plaats reactie